vorm afbeelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

webmastertje

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Heeft er iemand enig idee hoe ik mijn afbeelding in een niet rechthoekige afbeelding moet opslaan? Dus dat mijn afbeelding niet in zo’n standaard vierkant wordt opgeslagen. Ik heb ergens gelezen dat je dan GIF ipv JPEG moet gebruiken. Klopt dit?
B.v.d.

GIF is goed. Je kan de rand dan wit laten of transparant maken

Ron

Om precies te zijn, dit kan niet. Simpelweg vanwege de manier waarop een afbeelding wordt gedefinieerd. Deze heeft altijd, ongeacht welk type, een hoogte en een breedte die allebei ten volle benut worden. Zoals de mensen hier al aangeven kun je gebruik maken van transparantie om de vorm van de afbeelding anders te laten lijken. JPG, BMP en veel andere formaten ondersteunen dit niet. Bestandsformaten die dit wel ondersteunen zijn onder andere GIF, PNG en TGA. Afgaand op je naam is het je bedoeling om dit te gebruiken voor websites. TGA valt daarmee af, maar PNG en GIF zouden dan allebei nog wel kunnen. De afweging voor deze 2 wordt gemaakt door te bepalen hoeveel kleuren je denkt nodig te hebben. GIF ondersteunt maximaal 256 kleuren die worden gedefinieerd in een kleurenpalet. In principe kan in dit palet elke 32-bits kleur, maar zoals gezegd, het mogen er maar 256 zijn. Voor foto's is dit dus niet handig, in dat geval zou ik kiezen voor PNG. Let wel, ook in je webpagina zal, ongeacht de vorm van je afbeelding, een vierkant gereserveerd worden bij plaatsing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan