Vorm van coderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenI

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2006
Goedendag,

In PHP heb je md5 om bepaalde teksten zoals wachtwoorden te coderen. Als dit gecodeerd naar de database is gestuurd, is dit niet meer te decoderen.
Is er een vorm van coderen die wel weer te decoderen valt?

Alvast dank.

Dat is juist de kracht van MD5, dat je het niet kunt reversen. Je gebruikt ook de verkeerde termen.

Coderen is iets dat je kan omkeren ook, zoals base64 (dit kan je trouwen ook in PHP gebruiken).

Hashen is bijvoorbeeld iets als MD5. Dit kun je niet terug omkeren.

Ik vermoed dat jij van plan bent paswoorden gecodeerd weg te schrijven naar je database. Ik moet zeggen dat heeft echt geen nut. Dan kan je beter je wachtwoorden gewoon zonder te coderen wegschrijven naar je database.

Wat slimmer zou zijn is je wachtwoorden gehashed wegschrijven naar de database.

Bedankt voor je reactie.

Wat ik wil is het volgende. Ik ben een berichtensysteem aan het maken, waarvan ik de inhoud van de tekst niet in de SQL database zichtbaar wil hebben, maar wel in de site zelf... Alleen weet ik even niet waar ik het moet zoeken..

Alvast dank.

is dit misschien iets http://www.donkerdump.nl/GetDownload.php?id=1
of zoek eens op PHP encrypter ,zelf had ik gezocht in Live Search waar ik een aantal goede dingen zag (in de vorm van losse scriptjes die je kon gebruiken om tekst te encrypten).

laat maar weten als je het "niet" kan "vinden". :p

Je hebt niet een functie voor mij die ik kan gebruiken, zoekt makkelijker, als MD5();, maar dan een die ook weer terug kan in normale tekst :)
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben blij dat je meegedacht hebt, maar ik weet niet waar ik het voor commando moet zoeken.

Alvast dank.

Php heeft iets simpels, namenlijk

str_rot13("text");

Dit is een onveilige vorm van encryptie, maar werkt wel. Decrypten gebeurt met dezelfde functie. En het kan alleen letters encrypten

In andere gevallen moet je met sleutels gaan werken.

http://nl2.php.net/mcrypt

Dat is wel veilig, alleen wat moeilijker om te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan