VPN installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elite1337

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2008
Geachte lezer,

Ik moet bij een klant VPN installeren maar dit is domweg mijn eerste keer.
We hebben een extra netwerkkaart om daarover te kunnen beveiligen.
Kan iemand mij een uitleg of handleiding sturen van hoe je op een Windows 2003 server VPN installeert op de Server en daarna instelt op een Client?

Alvast bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt door een moderator:
Over welke soort VPN hebben we het,er zijn namelijk meerdere soorten.
NB Heeft je werkgever geen handleiding =

Je kunt gebruik maken van de Routing and Remote Access die standaard in Windows zit. Of van b.v. OpenVPN. De server is die ook domain controller?

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om op een andere server VPN te installeren. Want het gebruik van VPN op een domeincontroller wordt ten sterkste afgeraden om beveiligingsredenen.

2 netwerkkaarten maakt verder niks uit, en is een vereiste voor deze configuratie.

Op zich is dit een redelijke rechte configuratie om te doen. Zorg er uiteraard wel voor dat je zelf eerst test voordat je het vrijgeeft aan de gebruikers.

Standaard configureert RAS 128 poorten voor VPN, mijn advies is om deze aan te passen aan de aantal verwachte gebruikers.

Zorg er ook voor dat de logging ingesteld staat zodat je kunt zien wie er allemaal binnen proberen te komen.

Ook zal mijn voorkeur hebben om gebruik te maken van L2TP i.p.v. PPTP dit omdat het wat veiliger is, echter vergt het wel wat meer tijd om in te stellen.

Het is voor een klein bedrijfje met 3 man.
Alleen 1 persoon wilt vanaf thuis werken vandaar vpn.
De bestanden zijn totaal niet gevaarlijk als die in ander mans handen komen.

Welke van de 2 moet ik dan gebruiken? En is de best beveiligde moeilijk, of duurt alleen langer?

De LT2P is alleen wat meer werk om in te stellen je moet namelijk gebruik gaan maken van certificaten.

Een handleiding staat hier: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc775490.aspx

Omdat het maar voor 1 gebruiker is, is dit denk ik niet intressant genoeg. Wat je misschien wel kunt doen is op de router/firewall configureren dat er alleen een vpn verbinding op gezet mag worden van bepaalde ip adressen.

Hoi mensen,

Ik ben momenteel bij die klant en heb de handleiding van microsoft gevolgd, maar nu hebben de computers geen internet meer. De dhcp werkt nu niet naar behoren. Als ik RAS uitzet werkt DHCP wel weer goed. Heeft iemand enig idee waar dat aan ligt?

Alvast bedankt!
Volgens mij is dat een instelling bij de eigenschappen van het tcp/ip protocol op de vpn-client. Netwerk - tcp/ip - eigenschappen - geavanceerd - Standaard gateway in het externe netwerk gebruiken uitvinken.

Wanneer de vpn verbinding tot stand is gebracht zal hij zijn internetverkeer via vpn willen laten verlopen. Door deze optie uit te vinken loopt hij weer via de eigen internet toegang.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan