VPN met dynamische ip

Status
Niet open voor verdere reacties.

dejobse

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Beste iedereen

Ik zou graag een vpn opstarten tussen mijn kantoor en thuis, nu zijn dit 2 dynamische ipadressen ik heb telenet al gecontacteerd maar ze kunnen geen vaste ip adressen geven tenzij je een bedrijfspakket neemt wat zo'n hondert euro per maand duurder is.

Ik heb al aardig wat gevonden maar ik kom er niet helemaal uit, zo bestaan er blijkbaar tooltjes om je een zogezegd vast ip te geven maar ik vind er geen. ook heb ik al geprobeerd iets met openVPN te doen maar ik begrijp de configuratie er van niet dus zit ik hier ook mee vast.

Dus zou iemand me wegwijs kunnen maken in het opstarten van een vpn tussen twee windows 7 pc's zonder statische ip adressen?

Later zal hier wel een server komen maar dit is nog niet voor nu.

Alvast bedankt

Leslie Jobse

Je hebt een derde partij nodig. Een makkelijke manier is het hebben van een domein. Het domein kun je dynamisch laten koppelen aan het huidige ip-adres.

Tools zoals logmein en hamachi kun je ook naar kijken als je derde partij. Het is zelfs mogelijk je ene PC elk uur een mailtje te laten sturen met zijn huidige IP, mocht je dat willen.

Ikzelf maak gebruik van een domein gekoppeld aan een dynamisch IP. Dit wordt gedaan door de router. Zodra de router een ander IP adres krijgt toegewezen, stuurt die de wijziging door en kan ik mijn domeinnaam blijven gebruiken.

Bedankt voor je snelle reactie!

En dat domein, kan ik hier gewoon een soort van een webdomein voor gebruiken zoals jobsethuis.be en jobsekantoor.be? en hoe en waar worde de ipadressen dan gekoppeld?

Alles zou wel automatisch moeten gebeuren want het hoofddoel hiervoor is een automatische backup die op een readynas van netgear wordt weggeschreven.

In principe wel. Als het goed is heb je maar 1 domein nodig, daar een backup altijd naar 1 kant is. Zodra je het eindpunt weet maakt het dynamisch zijn van de andere kant niet uit.

Het automatisch updaten moet wel door een client gebeuren. In mijn geval de router. Voor de readynas zijn daar ook utilities voor, maar ik heb daar geen ervaring mee (zie bijvoorbeeld: http://www.readynas.com/?p=2714 )

Ik gebruik deze supplier: http://dyn.com/dns/dyndns-pro-free-trial/

Maar er zijn verschillende leveranciers, prijzen, services, etc. Vroeger was het goedkoper als je al een eigen domein had, maar ik heb er al tijden niet meer naar gekeken. By dyndns kun je dus ook dejobse.dyndns.com "huren". € 15/jaar. Maar er zijn legio mogelijkheden.

Goed, ik heb een dyndns account aangemaakt maar nog niets besteld, zijn hier trouwens geen gratis alternatieven voor?
Dit is niet echt een probleem hoor het zou gewoon wel leuk zijn.

Maar dus wat moet ik doen nadat ik het domeinnaam en het pakket heb heb besteld? hoe leg ik dan de vpn?

Alvast bedankt!

Misschien hier?:

http://freedns.afraid.org/

Maar mogelijk hebben andere leden goede opties voor je. Dit is niet echt iets wat ik met grote interesse volg ;) .

Je moet je router of readynas instellen om in te loggen bij DynDNS en je ip te vermelden. Dat zou moeten kunnen met een tool zoals ik al in mijn vorige post gaf (maar hier kan ik je niet direct helpen).

Vervolgens zou je domein naar je externe ip moeten leiden. In de router moet je de juiste poorten openstellen voor de NAS (NAS heeft liefst een vast IP adres).

Bijvoorbeeld poort 873 of 10000 (etc. afhankelijk van de methode)

Vervolgens stel je in de andere kant de target in als: dejobse.dyndns.com:10000 en dan zou het moeten werken. Een en ander dus afhankelijk van hoe je de backup wil laten verlopen, met welke tools, etc, etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan