VPN netwerk opzetten met router

Status
Niet open voor verdere reacties.

dockie

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2006
Beste, vooreerst de opstelling : een pc achter een router us robotics (wireless G max), maakt verbinding met internet doorheen een kabel-modem (10 MBs), dan een laptop (client) die draadloos verbinding maakt met het netwerk, zonder problemen
dHCP is ingeschakeld, beide pc autom tcp:ip
Porbleem is niet dat de laptop niks ziet op de andere computer (de pc) ik zie de gedeelde mappen en kan makkelijk bestanden verplaatsen enzo, maar wel dat die geen programma's kan doen werken.
Goed, dus ik dacht dat een VPN opzetten de zaak zou verbeteren : de pc heb ik via de wizzard van windows XP (beide computers hebben XP pro) als server ingesteld, de laptop als client : VPN verbinding lukte, maar dan blokkeerde het netwerkrouter-laptop-pc
Dus hier zit iets duidelijk fout;
Vraag : heeft zo'n VPN zin om vanaf de laptop programma's te doen werken die op de pc staan (dacht ik wel), en hoe zou je dat dan doen met zo'n opstelling als de mijne ?
En is het normaal dat ik vanaf de laptop in het gewone netwerk met mijn router geen toegang krijg tot programma's op de pc ?
Moeilijke vragen, denk ik
Ik hoop toch enige tips te mogen ontvangen
h dank
dockie

Een ftp-server runnen op uwe vaste pc (of dc-server, ...).
Echt veilig is het natuurlijk niet.

De manier waarop jij een VPN verbinding wilt gaan opzetten is niet nodig ;)

Een vpn-verbinding is bedoelt om twee netwerken, die van mekaar gescheiden zijn door het internet, toch te kunnen verbinden met elkaar op een veilige manier.
Waar het ook wel voor gebruikt wordt, is thuiswerkers, die maken dan zo verbinding met het werk. Waardoor lijkt alsof ze op het bedrijfsnetwerk zelf zitten.

En jouw 2 pc's zitten al in hetzelfde netwerk, dus dat geeft geen voordelen, alleen maar moeilijkheden ;)

Maar wat voor programma's probeer je dan te draaien vanaf die andere pc? Als dat programma's zijn die geinstalleerd zijn op die andere pc, dan gaat het niet werken, omdat een installatie vaak ook dingen in het register schrijft. En die heb je dus niet, als je vanaf de andere pc het programma probeert op te starten ... Een gemeenschappelijke programma-map kan wel, maar dan moet het wel op beide computers geinstalleerd zijn (of de instellingen kopieeren ;))

dank voor de antwoorden, een en ander is me veel duidelijker nu
dus ik wenste vanaf de laptop (client) een programma te starten geinstalleerd op de pc : dus dit lukte niet : mogelijks doordat het prgramma 'zoekt' naar een database bij opstarten : als je opstart vanuit de client kan dit niet dus zal ik proberen het prgramma te installeren op de client en vandaaruit de database opzoeken van de andere pc in het netwerk
dockie

het is me gelukt : gewoon logisch nadenken : op de client de software geinstalleerd (medisch programma) en daarop ingesteld waar de database zich bevindt, nl op de server-pc (via netwerk) ! dan even opgestart : en wat data ingevoerd : op de server was dit blijven staan
hartelijk dank voor de tips
dockie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan