VPN UNC paden (DNS?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast3913

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2006
Berichten
77
Hallo allemaal,

Ik heb een VPN connectie gemaakt tussen een laptop waarmee ik altijd op weg ben en een server die in mijn bezit is.
Dat werkt. Ik kan ook met het VPN IP adress van de server verbinding maken met gedeelde mappen op de server. Bijvoorbeeld \\10.4.0.1\share1
Maar. Als ik daadwerkelijk in het gebouw ben waar de server staat kan ik gewoon met die zelfde share verbinding maken via \\Server\share1

Hoe kan ik ook op naam surfen i.p.v. 10.4.0.1.

Moet ik dit IP adres ook in de DNS role zetten? Dit IP adres staat trouwens vanzelf al in de DNS server.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt DNS gebruiken, maar een andere snelle optie is het IPadres in HOSTS (bestandje in Windows\system32\drivers\etc) te plaatsen en de naam van de server erbij te zetten.
 
Probeer ook (over de VPN): \\servernaam.Windowsdomeinnaam\share1
En natuurlijk nakijken of de DNS-server van Windowsdomeinnaam ook wordt toegekend aan de VPN verbinding, anders gaat die optie (natuurlijk) niet werken.

Tijs.
 
En als aanvulling op Tijs. Ik zou de DNS server van je internet netwerk als tweede of derde DNS server aan de client configuratie toevoegen, anders gaan al je internet DNS queries ook via je VPN lopen.

Mocht je overigens veel van lokatie wisselen dan kan de tool Netwerk Switcher (betaald) je enorm helpen. IP adressen, netwerkshares, scripts en printers wordt allemaal voor je geregeld met 1 muisklik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan