• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag Excel: Nummer moet worden veranderd in tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdoorneweerd

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2015
Beste,

Ik ben bezig met een import bestand maken voor een webshop. Nou is mijn vraag, in het bestand staat een nummer bijvoorbeeld: 1123, dit nummer staat gelijk aan een categorie genaamd afsteekmessen. Is het mogelijk dat wanneer dit nummer wordt ingevuld dat dit automatisch veranderd in afsteekmessen?

Gr Michael

Binnen excel kennen we de functies ZOEKEN, VERT.ZOEKEN en HOR.ZOEKEN en eventueel de combinatie INDEX-VERGELIJKEN.
Met deze functies zou je er uit moeten kunnen komen, althans wanneer je in excel werkt.

Hallo Thoralf,

Heb je misschien een voorbeeld hiervan voor mij in een excel blad of kan je het misschien in stappen kunnen uitlegggen? Ik kom er namelijk niet uit..

Gr Michael

Michael,

Een toelichting op een van de suggesties vind je hier.

Hoi Rob,

Kan je voor mij eens een voorbeeld maken in excel dat wanneer 1123 wordt ingevoerd dat er afsteekmessen komt te staan, dan kan ik even zien hoe je dat gedaan hebt. Kan je dit voorbeeld sturen naar michaeldoorneweerd@live.nl ?

Gr Michael

Hallo Thoralf,

Super zo kan ik alweer wat verder komen, zou je misschien voor mij een excel bestandje kunnen maken dat wanneer ik 1123 in vul dat er in hetzelfde hokje Afsteekmessen komt te staan?

Dat is iets wat je niet zal lukken met formules. Je zult dat enkel kunnen oplossen met VBA.

Zou je misschien iets kunnen maken wat jou het beste en het makkelijkst lijkt? Dan heb ik iniedergeval een voorbeeld.

Ik ben bezig met een import bestand maken voor een webshop
Ware het niet beter om zelf een voorbeeld bestandje te maken met wat je nu hebt en dit hier te plaatsen?
Er zijn hier Cracks genoeg te vinden die dan het bestandje zullen aanpassen naar uw wensen.

Laatst bewerkt:
Blijft anderzijds natuurlijk nog de vraag: Waarom in het excelbestand in place de waarde te vervangen?

Misschien een te simpele gedachte, maar is het niet op te lossen via autocorrectie?
Voorbeeld: in Word heb ik geregeld dat mijn postcode (vier cijfers, twee letters direct achter elkaar) direct na een enter of spatie, wordt omgezet in mijn volledige adres ......
Volgens mij zou dat in Excel ook moeten kunnen

is het niet op te lossen via autocorrectie
Natuurlijk is dat mogelijk maar dan moet je voor alle artikelen deze correctie in excel zetten.
En dat voor alle pc die je gebruikt.
Geen idee wat excel doet als er enige 100-en (of 1000-en) correcties in staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan