• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag gecombineerde Als functie voor juiste hypotheekberekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

pbongenaar

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Wie kan me helpen?

Ik heb de berekening voor een annuïteitenhypotheek opgesteld, zie ook de toegevoegde bijlage.
Echter als de hypotheek in E7 en de rente van 0% bij E9 is ingevuld werkt de formule voor berekenen aflossing in kolom G niet. (is puur dat ik het overzicht altijd kloppend wil hebben)

Wat ik zou willen is het volgende:

Als er een hypotheeksom (E7) is ingevuld, dan wordt de aflossing per maand berekend aan de hand van de looptijd in jaren x 12, rekeninghoudend met de rente, voor de maanden in kolom C.
Als er in kolom C geen maand meer staat moet de als(isfout formule ervoor zorgen dat er ook niets meer in de kolom G staat (geen foutwaarde)
Daarbij als, er geen hypotheeksom is ingevuld moet kolom G sowieso leeg blijven.(werkt nu wel)
Wie o wie kan mij hier mee helpen, want mij is het niet gelukt na toch een avondje ploeteren.

Graag hulp, bij voorbaat dank!

Groet,

Paul

Bijlagen

formule in g aanpassen

Code:
 ALS(ISFOUT(((((D19)*$E$9)/12)/(1-(1+$E$9/12)^-(($E$10*12)-B18)))-F19);0;(((((D19)*$E$9)/12)/(1-(1+$E$9/12)^-(($E$10*12)-B18)))-F19))

mvg
Leo

Hallo Leo,

Bedankt voor het meedenken.

Echter met je formule krijg ik niet de gewenste aflossingsbedragen in het scherm bij 0% rente. (hypotheek gedeeld door aantal maanden)
Bij een percentage >0 werkt het wel.
Ook blijft bij 0% kolom G niet leeg na de einde looptijd in maanden.

Zie je nog andere oplossingen?

Mvg,

Paul

Dag Paul,

het enige wat ik veranderd heb is de "" in 0
de rest is en was wat je zelf had staan.
kan er hier niet verder naar kijken, geen excel ter beschikking.

mvg
Leo

of misschien moet dan op de plaats waar "" stond en nu 0 staat hypotheek/aantal maanden komen te staan

je gaat delen door nul

bv hier in kolom G
PHP:
=ALS(ISFOUT(((((D19)*$E$9)/12)/(1-(1+$E$9/12)

Beiden bedankt voor je antwoord en het meedenken. ik heb de sheet inmiddels aangepast zodat deze werkbaar is voor mezelf. Hij is dus opgelost, maar niet op de mooiste manier. (heb de sheet ook toegevoegd voor diegene die er iets mee wil)

Ik heb het in te geven renteveld dat variabel in te geven is, dus ook 0, voorwaardelijk gemaakt zodat je alleen een rente boven 0 kunt ingeven. Maar ik zou het voor mezelf mooier vinden als ik dit in de formule zelf zou kunnen afvangen (waar dan dus wel #deel/0 in voorkomt. Is daar een oplossing voor?
Of kun je dit nooit oplossen als je deelt door 0?

Noem het maar nieuwsgierigheid van een beginnende en enthousiaste Excel gebruiker.

Groet,

Paul

Bijlagen

Kijk dan nog eens naar de oplossingen die anderen hadden.. de weblink staat boven en je vindt die xls-en meteen als link.

Hallo Andre,

Dit heb ik gisteren al geprobeerd, maar helaas lukte het me niet goed.
ik ga er vandaag nog eens mee aan de slag! Vraag is wat mij betreft voldoende opgelost.

Groet,

Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan