• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag ivm met interpolatie excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dolfmicrogolf

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Heb in bijgevoegd bestand twee kolommen met getallen. De 2de kolom is afhankelijk van de eerste kolom. De eerste kolom getallen is afgerond tot op 3 decimalen. Ik zou willen dat de eerste kolom afgerond wordt tot op 2 decimalen door interpolatie van het bovenste en onderste getal.
vb, 0.05 wordt bekomen door interpolatie van 0.049 en 0.051. Gevolg is dat ik dus via die interpolatie het getal uit de 2de rij kan bekomen dat overeenstemt met 0.05. Ik heb wel een formule om via interpolatie telkens het getal uit de 2de rij te bepalen dat overeenstemt met 0,01 ; 0,02 ; 0,03 ; 0,04 ; 0,05 enz. Maar ik moet dan telkens gaan zoeken in de eerste rij waar de getallen voorkomen die net groter en net kleiner zijn dan 0,01 of 0,02 enz om te kunnen interpoleren. Voor een lange rij wordt dit nogal lastig. Kennen jullie hier een handige formule voor die zou kunnen werken. Als u het bijgevoegd bestand bekijkt wordt het hopelijk wat duidelijker.

Bijlagen

Ik ben niet bekend met interpolatie:eek:...maar misschien heb je hier wat aan.

Ik heb formules gezet in kolommen I en J, met in kolom I de hoogste waarde uit kolom B <= de waarde uit kolom H (Channel Y), en in kolom J de eerste waarde uit kolom B groter dan de waarde van kolom G.

Let op deze formules zijn matrix formules. Deze zijn bevestigd met shift-ctrl-enter.

Bijlagen

dolfmicrogolf,

Heb je speciale reden om dit met interpoleren aan te pakken?

Misschien kun je ook een spreidingsdiagram maken regressielijntje er door, en klaar is dolfmicrogolf. Voor jouw data set krijg je dan: y = 36.727x + 4.8706 R2 = 0.9673

bandito bob,

bedankt voor het posten van jouw inzending, ik denk dat ik via deze deze weg er wel uit ga geraken,

grts Dolf

Als de vraag voldoende is beantwoord mag je de vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan