• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag ivm roosteren/ plannen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sj0erd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 nov 2015
Berichten
3
Goedenavond,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag omtrent Excel. Ik heb al aardig wat zitten zoeken naar de oplossing maar misschien gebruik ik hierbij ook wel de verkeerde zoekwoorden en dan kun je lang blijven zoeken.
Bijgevoegd een bestandje omtrent mijn vraag.
Ik wil graag realiseren dat wanneer ik een "1" neerzet in de cel B2 dat dan vervolgens de naam van deze kolom "jan" wordt ingevoerd op blad 2 in cel B2. Hetzelfde wil ik graag ook voor wanneer ik een 2 invoer in bijvoorbeeld E3 dat dan vervolgens de naam "Gijs" terecht komt op blad 2 in cel c3.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Groet
Sj0erd
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 52
Hoi Sjoerd, welkom op het forum.

2 Oplossingen: 1 zonder tabel en 1 met tabel (d.w.z. de gegevens in Blad1 heb ik als tabel geformatteerd).
De oplossing zonder tabel levert wat gebruikelijker formules op; de oplossing met tabel heeft als grote voordeel dat de formules niet hoeven worden aangepast als de omvang van de tabel wijzigt (meer/minder rijen/kolommen).

In beide gevallen heb ik de kopjes "Deelnemer 1" en "Deelnemer 2" op Blad2!B1:C1 aangepast, zodanig dat de cel 1 of 2 bevat; "Deelnemer " is er met aangepast formaat voor gezet.
Zodoende kun je met 1 uniforme formule volstaan.

Zonder tabel, formule in Blad2!B2, gekopieerd naar rechts en naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$B$1:$F$1;VERGELIJKEN(B$1;INDEX(Blad1!$B$2:$F$7;VERGELIJKEN($A2;Blad1!$A$2:$A$7;0););0));"")
Bekijk bijlage Sjoerd MB.xlsx


Met tabel, formule in Blad2!B2, gekopieerd naar rechts en naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[#Kopteksten];VERGELIJKEN(B$1;INDEX(Tabel1[#Alles];VERGELIJKEN($A2;Tabel1[[#Alles];[Datum]];0););0));"")
Bekijk bijlage Sjoerd met tabel MB.xlsx
 
Laatst bewerkt:
In mijn vorige post ben ik ervan uitgegaan dat de datums in beide bladen niet synchroon hoeven te lopen.
Als dat wel het geval is, dan kan de formule eenvoudiger (en heeft de tabel ook geen toegevoegde waarde).

In Blad2!B2, gekopieerd naar rechts en naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$A$1:$F$1;VERGELIJKEN(B$1;Blad1!2:2;0));"")

Overigens zijn de datums in het bestand gewoon tekstvelden, hetgeen vergelijking foutgevoeliger maakt als ze niet synchroon lopen (oplossingen in de vorige post).
 
Laatst bewerkt:
Marcel,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben druk bezig om te kijken of ik de formule werkend krijg in het Excel-bestand waarvoor jij bedoeld is. Mocht ik er niet uit komen dan laat ik het weten. Ook als ik er wel uit kom trouwens!
 
Hallo Marcel,

Ik ben aan het ploeteren geweest om de formule werkend te krijgen in het bestand waar ik het in wil hebben.
Mijn eerste idee was om de formule die ik hierboven heb gekregen eenvoudig aan te passen naar het bestand waar ik het in wilde hebben. Dit bleek echter toch wat lastiger dan ik dacht. Ik probeerde de formule zeg maar te "lezen" om te begrijpen hoe de formule zijn werk deed en dan te kijken wat ik zou moeten aanpassen. Echter laat mijn Excel-kennis mij hier toch wat in de steek:confused:

Ik heb vervolgens geprobeerd om in het test-bestandje wat ik eerder in deze post heb gezet met de laatste formule uit deze post werkend te krijgen. Maar daar krijg ik hem ook niet werkend. Ik heb daarbij ook de kolommen met deelnemer als aangepast opgeslagen zoals hierboven vermeld. Daarna heb ik de laatste formule gekopieerd en geplakt naar rechts en naar beneden op blad 2. Wat doe ik fout?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan