vraag mbt arrays

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikey000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Ik ben bezig met het leren van c# en zit nu bij arrays.
De bedoeling van de opdracht is het vullen van een array met 20 getallen tussen de 0 en 150. Hierna wordt het kleinste getal bepaald. tot zover geen probleem.
Maar vervolgens moet ik bepalen hoevaak het kleinste getal voorkomt. Hier komt de code:

Code:
const int AANTAL = 20;
int kleinste = 150;
int teller = 0;
int[] tabel = new int[AANTAL];

Random maakgetal = new Random();

for (int index = 0; index < AANTAL; index++)
{
     tabel[index] = maakgetal.Next(0, 150);                          // Array vullen 
}

foreach (int g in tabel)
{
                teller++;
                Console.WriteLine("Het {0}e element is {1}", teller, g.ToString());
}

foreach (int b in tabel)
{
   if (b < kleinste)
   {
       kleinste = b;            
   }
}

Console.WriteLine("Kleinste getal is: " + kleinste.ToString());
            Console.ReadLine();
Dit werkt prima.

Nu moet ik dus vervolgens het aantal keer dat het kleinste getal voorkomt bepalen en printen. Dit zorgt voor moeilijkheden. Ik had zelf in gedachten iets van:

Code:
for (int teller2 = 0; teller2 < AANTAL; teller2++)
{
   een teller mee laten lopen die het aantal keren telt dat 'kleinste' voorkomt.
}

Heb al verschillende exotische combinaties geprobeerd maar ik kom er elke keer op uit dat de uitvoer 20 keer hetzelfde kleinste getal is met daarbij het random aangemaakte getal..
Ik zit dus vast.

Heeft iemand een oplossing / tip? Zit hier zonder grappen al 2 uur mee te stoeien en te googlen.

Laatst bewerkt:
Dit zou je er van kunnen maken:

Code:
int aantalKleinsteGetal = 0;

for (int i = 0; i < tabel.length-1; i++)
{
   if(tabel[i] == kleinste)
   {
       aantalKleinsteGetal++;
   }
}

Werkt perfect en ik snap ook precies wat je doet gelukkig! Dat ik er zelf niet op ben gekomen haha, op den duur ga je je blind staren :-(.

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan