Vraag met betreking tot beveiliging menu's in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tick399

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2013
Berichten
37
Ik wil mijn database gaan beveiligen (naast de toegangscontrole met userid en wachtwoord). Ik ga de shift-toets nog uitzetten, maar voordat ik hier aan toe kwam liep ik tegen een ander probleem aan. In Access 2010 kan ik, ondanks dat ik de menu's en het navigatiedeelvenster heb uitgezet en de shift-toets niet gebruik toch via menu bestand-privacyopties-huidige database, de menu's weer aanzetten. Wat zie ik over het hoofd? Overigens is mijn database in versie 2007 gebouwd, waar ik dit probleem niet tegen ben gekomen. Als menu privacy-opties toegankelijk blijft heeft het ook geen zin als ik de shift-toets ga uitzetten. Heeft iemand dit probleem in Access 2010 ook gehad?
 
Ik snap niet wat je bedoelt; als ik in Access de menubalkopties etc uitzet, heb ik geen opties meer, en kan ik de werkbalken dus ook niet meer aanzetten.
 
Dag Michel. (Ik krijg een sterke indruk dat jij het grote Accessbrein achter dit forum bent). Gebruik je Access 2010? Ik heb onder de opties bij huidige database de vinkjes bij navigatiedeelvenster, volledige menu's toestaan, standaardsnelmenu's toestaan en speciale Access-toetsen gebruiken uit staan. Als ik mijn database dan opstart zie ik bovenaan alleen menu bestand en start staan. Onder menu bestand staat privacyopties. Als je hier op klikt krijg je het menu opties voor Access te zien, waaronder ik bij huidige database de opties weer zou kunnen aanzetten. Ik wil niet dat dat mogelijk is. De vraag is heb ik een instelling soms vergeten uit te zetten of moet dit op een andere wijze worden afgevangen? Wat ik graag wil is dat gebruikers op geen enkele wijze in tabellen of formulieren kunnen gaan wrotten. Als ik google op dit probleem kom ik ingewikkelde oplossingen tegen waarbij het hele menulint aangepast moet worden. Die oplossingen gaan mij boven de pet in het engels.
 
Beetje knullig inderdaad van Microsof :)
En toch zul je er mee moeten werken; ik heb ook een engelstalige oplossing voor je.
Het idee is overigens heel simpel uit te voeren. Plak de functie(s) in een nieuwe module, en voer de procedure LoadRibbon eenmaal uit (in de procedure staan, en op <F5> drukken.
Vervolgens kun je het nieuwe lint selecteren als startlint. Vervolgens maak je een macro aan met de opdracht <ProcedureUitvoeren>, en in de procedurenaam typ je dan "LoadRibbon()". Zonder de quootjes natuurlijk.
Die macro sla je op onder de naam AutoExec, zodat hij bij het laden van de db automatisch gestart wordt. That's it! Net getest, en het werkt.
 
Oké, dit maakt het wat duidelijker. Het is simpeler dan het lijkt. Ik heb dit gedaan en het lijkt te werken. Als ik de korte variant van de functie van die pagina gebruik in de module dan moet het LoadRibbon2() zijn neem ik aan. Niet de modulenaam maar de naam die in de functie staat moet ik gebruiken in de macro toch? Dus ongeacht op welke pc ik de database start menu opties en privacy-opties zijn niet meer zichtbaar tenzij je shift ingedrukt houdt? Dan zou ik nu alleen nog shift uit moeten schakelen en het ding zit potdicht. Ik denk dat een heleboel mensen niet in de gaten hebben dat je onder menu privacyopties zo al je instellingen weer kunt veranderen.
 
Dat is inderdaad een stevige instinker. Ik had het zelf ook nog niet in de gaten; vandaar mijn eerdere reactie. Voor de Shift key heb ik wel een procedure voor 2003. Ik zal eens kijken of die het in 2007/2010 ook doet.
 
Ik heb nog een gat in de beveiliging gevonden. Via de werkbalk snelle toegang (die miniknopjes helemaal bovenaan) kan je kiezen voor meer opdrachten. Als je daar kiest voor alle mogelijke opdrachten staat daar ook weer opties tussen. Als je deze toevoegd aan het menu snelle toegang kan je toch weer bij de opties komen.
 
Vrij rigoreus maar volgens mij werkt dit wel. Als je
deze code in die module zet wordt er geen enkel menu meer getoond. Dan zou je de rest van die functie niet meer nodig hebben.

Code:
DoCmd.ShowToolbar "Ribbon", acToolbarNo
DoCmd.SelectObject acTable, , True
DoCmd.RunCommand acCmdWindowHide
 
Een accdr geeft dan wel een foutmelding en om de een of andere reden werkt de regel on error resume next niet meer bij het verzenden van een rapport als PDF. Als je de mail annuleert komt ie weer met een foutmelding die zonder het uitzetten van de menu's niet wordt getoond. Vreemd....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een goedwerkende constructie voor het blokkeren van de shift-toets via dit forum gevonden en aangepast voor mijn database. Deze werkt nu in zowel 2007 als 2010. Ik kan hiermee door dubbel op het versienummer in mijn hoofdmenu te klikken de shift-toets middels een wachtwoord aan en weer uitzetten. Ik kan de code nog wel een keer voor de liefhebber op het forum zetten.

Verder is het hele menu onderdrukken met de DoCmd.Showtoolbar geen oplossing dus om dat dit problemen geeft met de werking van mijn database, maar heb jij nog een idee, Michel, hoe de eerste oplossing voor het onderdrukken van een deel van het menu kan worden uitgebreid zodat ook de werkbalk snelle toegang niet beschikbaar is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan