vraag naar script info

Status
Niet open voor verdere reacties.

justinos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Beste forummers,

Met deze post wil ik enkel naar advies/info vragen. Ik wil graag een website maken waarbij een overzicht te vinden is van evenementen die vandaag draaien. Die evenementen geef ik van tevoren allemaal aan met datums, en 'het script' moet dus zelf zien welke datums er vandaag draaien. Dit is waarschijnlijk gewoon vol SQL. Zijn hier echter speciale scripts of benamingen voor zulke scripts, zodat ik wat research kan doen op het internet?

Verder zou ik het dan ontzettend mooi vinden om er een plattegrond van Nederland bij te hebben (bijvoorbeeld google maps) waarbij alle huidig draaiende evenementen weergegeven worden op de kaart. Dus precies een mooi overzicht van waar er wat te doen is in NL. Is ook hier wellicht het een en ander over te vinden op internet?

Ik heb al eventjes rondgezocht op google, maar het vinden van trefwoorden voor deze 'systemen' vind ik wat lastig en krijg daarom niet de juiste zoekresultaten.

Alvast bedankt!
Justin

Wanneer je in je database de datum in een veld met het type DATE zet, krijg je met deze query al de evenementen van vandaag.

[sql]
SELECT *
FROM evenementen
WHERE datum = NOW()
[/sql]

Voor het weergeven van evementen op een Google Map kun je deze tutorial gebruiken: http://code.google.com/support/bin/answer.py?answer=65622

Daarmee maak je een XML-bestand op basis van gegevens uit je database. In je database sla je ook de lengte- en breedtegraden op van de locatie van het evenement en vervolgens heb je een JavaScript dat die XML afhandeld en hem in een Google Maps-venster plaatst.

Is NOW() niet specifiek tot op de seconde? Dan zou je volgensmij niet veel eruit krijgen...

Zou kunnen, ik weet alleen dat wanneer ik een INSERT met veldtype DATE i.c.m. NOW() doe dat hij dan enkel de datum er in zet.

Mocht het inderdaad niet werken dat kun je dit proberen.
[sql]
SELECT *
FROM evenementen
WHERE datum = CURRENT_DATE()
[/sql]
of
[sql]
SELECT *
FROM evenementen
WHERE datum = DATE_FORMAT(NOW(), "%Y-%m-%d")
[/sql]

Top, hier ga ik zeker verder mee komen. Heb het DATE type nog niet getest maar hier ga ik vanavond lekker mee aan de gang.

Overigens zit ik met nog een paar vraagtekens. Een evenement kan namelijk ook langer dan 1 dag duren, en heeft dus een begin en einddatum. Hoe kan ik dit het best oplossen? Ik neem aan dat ik een veld met de begindatum en een veld met de einddatum moet invoeren. Vervolgens via de querie kijken of de datum tussen waarde 1 en waarde 2 ligt?

edit: met de onderstaande code kan ik al de huidige evenementen uit de database halen, werkt prima! Bedankt hiervoor.

SELECT *
FROM evenementen
WHERE datum = CURRENT_DATE()

Nu dus nog de vraag hoe ik kan kijken of de huidige datum tussen datum_begin en datum_eind zit. Ik blijf ondertussen ook research verrichten :p

edit 2: ik heb onderstaande querie gebruikt en werkt tot dusver prima:

SELECT plaats, datum_begin AS Van, datum_eind AS Tot
FROM evenementenoverzicht
WHERE CURRENT_DATE() < datum_eind AND CURRENT_DATE() > datum_begin

Wat betreft de google maps, hier ga ik vanavond nog naar kijken. Bedankt in ieder geval voor het advies en mocht bovenstaande code beter kunnen, hoor ik het graag :) Bedankt in ieder geval!

edit 3: Ook de google maps werkt! Was even flink gepuzzel maar ik snap de werking en hij doet het; daar gaat het om. Komende dagen kan ik alles lekker gaan uitwerken en me richten op de opmaak. Top, bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan