• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag om te sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rainbowniagara

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Ik heb een grote sheet (zo'n 4411 rijen) met gegevens.
In de eerste kolom staan projectnummers en in de tweede kolom de namen van personen die voor dit project gewerkt hebben.
Ik heb enkel de gegevens nodig waarvan in de eerste kolom de gegevens beginnen met 03/
Ik heb geprobeerd om te sorteren op de eerste kolom, maar het probleem is dat de gegevens van de 2de kolom die dan op de tweede rij staan niet mee gesorteerd worden. Misschien dat dit niet duidelijk is, maar ik heb een voorbeeldbestand aan mijn vraag gehangen.
Kan er iemand mij helpen?
Ik heb wel geen ervaring met macro's en VB.

Bijlagen

Hoi,

Als je niet met macro'sVBA wil werken, kan ik alleen maar oplossingen bedenken waarbij je wat handmatig moet doen, weet niet of dat een probleem is.

Zie bijgevoegd bestand.

In kolom E,F en G staan wat formules waarmee de ontbrekende data wordt ingevuld.

Vervolgens moet je deze data kopieren en 'speciaal plakken' (alleen de waarden), waarna je de boel kan sorteren (data in formules kun je niet sorteren).

Deze laatste stap (het kopieren en sorteren) kun je ook in een macro zetten evt, maar aangezien je zelf aangeeft daar geen ervaring mee te hebben maak ik daar verder geen woorden aan vuil.

Succes, laat even weten of je hier iets mee kan.

Bijlagen

Eerst en vooral bedankt voor de ideëen

@Danny147

Ik denk niet dat dit zo goed gaat werken. Het bestandje dat ik hier op dit forum heb gezet, is maar een voorbeeldbestand. Het echte bestand is een bestand met 4411 rijen en met een hondertal of meer verschillende projectnummers. Als ik via de filter al de mogelijkheden moet aanvinken ben ik ook al een tijdje zoet. Als er een mogelijkheid zou bestaan dat ik enkel 03 zou kunnen aanduiden, was dit al gemakkelijker.

@plagvreugd

Dit is inderdaad een hele goede oplossing.
Bedankt in ieder geval.
Gewoon uit interesse: hoe zou dit kunnen opgelost worden met een macro of VB? Ik wil dit wel uitproberen. Het is gewoon dat ik hier geen ervaring mee heb, maar als dit stap voor stap kan uitgelegd worden, zou ik het wel willen proberen.

Beste rainbowniagara ;)

@Danny147

Ik denk niet dat dit zo goed gaat werken. Het bestandje dat ik hier op dit forum heb gezet, is maar een voorbeeldbestand. Het echte bestand is een bestand met 4411 rijen en met een hondertal of meer verschillende projectnummers. Als ik via de filter al de mogelijkheden moet aanvinken ben ik ook al een tijdje zoet. Als er een mogelijkheid zou bestaan dat ik enkel 03 zou kunnen aanduiden, was dit al gemakkelijker.

Zet er een filter op, klik dan op filter bij aangepast zet je BEGINT MET en typ 03 en dan gaat het lukken.

Zie bestandje en kijk in de filter bij aangepast.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

@Danny147

@plagvreugd

Dit is inderdaad een hele goede oplossing.
Bedankt in ieder geval.
Gewoon uit interesse: hoe zou dit kunnen opgelost worden met een macro of VB? Ik wil dit wel uitproberen. Het is gewoon dat ik hier geen ervaring mee heb, maar als dit stap voor stap kan uitgelegd worden, zou ik het wel willen proberen.

Rainbow,

Bekijk het bestandje van Danny eens wat beter, zie dat als je pijltje klikt in kolom 1 dat je aangepast kunt kiezen. Vervolgens kun je dus selecteren dat je alles wil zien wat begint met iets, zoals 03 of 03 / of aap noot mies of weet ik veel wat.

Daar is geen copy of paste voor nodig.

@danny147 en @revdutchie: volgens mij voldoet danny147's oplossing niet aan wat de topicstarter wil, al moet ik zeggen dat hij het wat onduidelijk formuleert.

Zoals ik het begrijp valt in zijn voorbeeldbestand Persoon B bijvoorbeeld ook in de groep '03 / 165' en vallen persoon D en E ook in de group '04 / 2456'. Danny147's oplossing gaat hier niet mee om, de oplossing van mij en die van Ad Becude (die een stuk netter is) wel.

Grt,
plagvreugd.

Hierbij mijn bijdrage.
Heb bewust een matrixformule vermeden, opdat het om meer dan 4000 rijen gaat.
Dus zal het bestand enorm vertragen.

De gele cellen zijn de formule cellen.
Met een omschrijving van doorvoeren van de lege cellen (groen).

Bijlagen

Beste plagvreugd ;)

@danny147 en @revdutchie: volgens mij voldoet danny147's oplossing niet aan wat de topicstarter wil, al moet ik zeggen dat hij het wat onduidelijk formuleert.

Grt,
plagvreugd.

rainbowniagara formuleert het volgende :

Ik heb enkel de gegevens nodig waarvan in de eerste kolom de gegevens beginnen met 03/

Dus als je in de filter op AANGEPAST klikt en dan BEGINT MET en je typt 03 dan heb je toch de gegevens die je wenst of niet soms :D:p:D
Als er meerdere personen zijn in kolom C vallen die natuurlijk weg, want in kolom A staat dan geen 03.

Zie nogmaals het bestandje, wel openen in excel 2003 hé !

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Danny,

Je hebt helemaal gelijk dat rainbowniagara dit zo formuleert en jouw sheet aan die eis voldoet, maar volgens mij beschrift de topicstarter zijn vraag gewoon nogal onhandig en wil hij eigenlijk iets anders.

Dit leid ik af uit de volgende tekst:
Ik heb geprobeerd om te sorteren op de eerste kolom, maar het probleem is dat de gegevens van de 2de kolom die dan op de tweede rij staan niet mee gesorteerd worden.

De enige reden die ik kan bedenken dat topicstarter hier over rij 2 begint, is dat ook rij twee (= persoon B) in diezelfde groep (van '03 / 165') valt, daarom wil hij dat ook deze meegenomen wordt in de sortering.

Een tweede reden voor deze interpretatie haal ik hieruit:
In de eerste kolom staan projectnummers en in de tweede kolom de namen van personen die voor dit project gewerkt hebben.

Ik begrijp hieruit dat er meerdere personen op 1 project werken. In het voorbeeldbestand werken A en B dus op project '03 /165' , personen C, D en E op project '04 / 2456' etc. In jouw interpretatie werkt er steeds slechts 1 persoon op een project, hetgeen niet strookt met zijn omschrijving (tenzij het een belabberd voorbeeldbestand is).

Maar goed, uiteindelijk is de topicstarter de enige die hier uitsluitsel over kan geven, :)

Groet,
plagvreugd.

De volledig geautomatiseerde VBA-versie :p:p

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Danny,

Je hebt helemaal gelijk dat rainbowniagara dit zo formuleert en jouw sheet aan die eis voldoet, maar volgens mij beschrift de topicstarter zijn vraag gewoon nogal onhandig en wil hij eigenlijk iets anders.

Dit leid ik af uit de volgende tekst:

De enige reden die ik kan bedenken dat topicstarter hier over rij 2 begint, is dat ook rij twee (= persoon B) in diezelfde groep (van '03 / 165') valt, daarom wil hij dat ook deze meegenomen wordt in de sortering.

Een tweede reden voor deze interpretatie haal ik hieruit:

Ik begrijp hieruit dat er meerdere personen op 1 project werken. In het voorbeeldbestand werken A en B dus op project '03 /165' , personen C, D en E op project '04 / 2456' etc. In jouw interpretatie werkt er steeds slechts 1 persoon op een project, hetgeen niet strookt met zijn omschrijving (tenzij het een belabberd voorbeeldbestand is).

Maar goed, uiteindelijk is de topicstarter de enige die hier uitsluitsel over kan geven, :)

Groet,
plagvreugd.

Plagvreugd en Ad Becude hebben mij inderdaad juist begrepen. Ik heb het misschien wat onhandig geformuleerd, maar het is ook voor mij de eerste keer dat ik hulp vraag op een forum. Dus vergeef mij voor de onduidelijkheden:o

@warme bakkertje
Dit is een ook een handige oplossing, maar hoe is de VBA-versie samengesteld?
Vermits dit enkel een voorbeeldbestandje betreft, zou ik het willen uitproberen (als dit natuurlijk ondersteund wordt op mijn werk) op het echte bestand.
Ik heb geprobeerd dit uit te vissen, maar ik kan het niet direct vinden. Op het werk, werk ik met office 2003 (geloof ik toch), maar hier thuis heb ik Office 2007 en ben ik nog niet helemaal vertrouwd met het lint. Als ik de macro's wil laten weergeven staan er geen in het lijstje.

Beste rainbowniagara ;)

De macro's in excel 2007 vind je bij BEELD en MACRO'S helemaal rechts.

De code staat in VBA editor via ALT+F11

Beste rainbowniagara ;)

De macro's in excel 2007 vind je bij BEELD en MACRO'S helemaal rechts.

De code staat in VBA editor via ALT+F11

Bedankt voor de tip. Ik heb het gevonden, al moet ik wel zeggen dat ik er niet heel veel wijzer van wordt, maar ik kan het misschien overnemen en hier en daar proberen wat aan te passen.

@plagvreugd en HSV

Hartelijke dank voor jullie hulp.
Ik heb jullie tips vandaag uitgeprobeerd op het originele bestand en het werkt perfect.:thumb:

Maar ook een pluim voor Rudi !

En een suggestie:

Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
  On Error Resume Next
  Sheets(1).AutoFilterMode = False
  With Sheets("Blad1").Range("A1").CurrentRegion
    If ToggleButton1 Then
      .Columns(1).SpecialCells(4).Formula = "=R[-1]C"
      .AutoFilter 1, "=03*"
    Else
      .Columns(1).SpecialCells(xlCellTypeFormulas) = ""
    End If
  End With
  ToggleButton1.Caption = IIf(ToggleButton1, "Originele gegevens", "Filteren")
End Sub

Maar ook een pluim voor Rudi !

Inderdaad, ook bedankt Rudi.
Het probleem is enkel dat ik de VBA-codes niet kan gebruiken.
Die functies zijn uitgeschakeld op het werk en ik kan ze zelf niet inschakelen.
Maar toch bedankt voor de tips

sorteren

Ik weet niet of dit al aan bod is gekomen.
Als je gewoon het nummer voor de slash in één kolom zet en die achter de slash in een volgende kolom en je gebruikt de lijst-functie, dan werkt dat toch perfect.
Je moet dan wel de nummers in twee kolommen opsplitsen natuurlijk!

BTTF

Ik weet niet of dit al aan bod is gekomen.
Als je gewoon het nummer voor de slash in één kolom zet en die achter de slash in een volgende kolom en je gebruikt de lijst-functie, dan werkt dat toch perfect.
Je moet dan wel de nummers in twee kolommen opsplitsen natuurlijk!

BTTF

Dit zou werken indien de regel eronder niet bij hetzelfde project zou horen, maar ik zat met het probleem dat als ik sorteerde ik de regels eronder er niet bij had. Dit heb ik nu kunnen oplossen dankzij Plagvreugd en HSV.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan