Vraag over 5 verschillende plaatsen waar programma's staan

marcel0138

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Ik heb een anderhalf jaar oude asus pc met de nieuwste win11.
Mijn programma,s staan op:
C:\\ programma's en diversen
C:\\ gebruikers\marcel\ diverse dingen, geen programma's
C:\\ prgram files\ programma's en diversen
C:\\ program files (X86)\ programma's en diversen
C:\\ prgram data\ programma's en diversen
Komt dit omdat ik elke zeg maar 5 jaar een nieuwe pc koopt en een hoop dingen dan overzet?
Kan ik alle programma's verplaatsen naar één dezelfde plaats?

Dat is helemaal afhankelijk van het betreffende programma.
Over het algemeen zal dat niet goed gaan.

Over het algemeen zetten mensen, bij de aanschaf van een nieuwe pc, alleen hun gegevens en e-mail over.
Software wordt altijd opnieuw geïnstalleerd en bij die installatie komen die meestal in C:\Program files en c:\Program Files(x86) terecht (dat zijn de standaard locaties.
Maar bij installatie kan vaak bepaald worden dat ze ergens anders dan deze standaard mappen terecht komen. Ik vermoed dat dat dan gebeurd is.
De oplossing: uninstall de software en installeer deze opnieuw, maar dan in de standard mappen.

Als er geen problemen zijn, vooral niets aan doen.

Gewoon vanaf blijven. Naast de welbekende program files mappen wordt moderne software ook wel geïnstalleerd in het gebruikersprofiel (mappen appdata\local e.d.). Dit is dan een installatie voor die ene gebruiker.

In programdata staat dan weer software voor alle gebruikers.

Verder worden die mappen ook gebruikt door bij de Windows Store van waaruit je software installeert.

In tegenstelling tot bijv. Linux heeft Windows o.a. verwijzingen in het register. Als je software mappen handmatig verplaatst dan kloppen die verwijzingen niet meer en werkt de software niet.

Terug
Bovenaan Onderaan