Vraag over ATX/mATX

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlux

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2007
Goedenavond,

Ik ben van plan een 8 jaar oude Compaq PC nieuw leven in te blazen. Ik wil hierop een nieuw moederbord plaatsen. Maar ik stuit op een onduidelijkheid. Kan je een microATX-moederbord plaatsen in een 7 jaar oude kast (waar een ATX mb inzit)?

Groet,
Bart

Mag op zich geen probleem zijn, maar kijk in die pc of er wel gaten voor inzitten, het is tenslotte een Compaq.

Je kunt ze met deze vergelijken.

Goedemiddag,

Ik ben er nog niet uit.
Ik heb wat foto's gemaakt van de kast en dat wat er nu in zit.
DSCF1445.jpg

DSCF1446.jpg

DSCF1449.jpg

DSCF1447.jpg

Ik wil dit eigenlijk weten omdat ik er een socket 939 MB wil ingooien. Op alternate.nl (zeerzeker niet bedoeld als spam) is het gros van de 939 MB's microATX.
Nu zie ik ook dat ze (goedkope) ATX moederborden hebben.
Dus stel ik de vraag is algemener, is het uberhaupt mogelijk om een ATX/microATX MB te plaatsen in deze compaq kast.

Groet,
Bart

(volgens mij zijn deze foto's niet te groot, maar als een mod toch vind dat ze de layout vervormen, haal ik ze eraf)

In dit soort Compaq kasten heb ik al regelmatig ATX en mATX borden ingebouwd.
Het I/O panel dat compaq gebruikt past niet op andere moederborden, maar als het goed is zit deze bij een ander moederbord.
Het enigste wat wel lastig is, is dat Compaq een nogal aparte constructie gebruikt voor de powerknop/led/USB aansluiting hieraan zal je het één en ander moeten aanpassen of je laat dat voor wat het is een bouwt een andere schakelaar in.

Zie ook dit bericht uit dit topic

Laatst bewerkt:
Snelle reactie:thumb: , bedankt!

Oke. Dus als ik het goed begrijp:D :
1. Past er zowel een microATX als n ATX moederbord in, zonder dat er gezaagd moet worden in het metaal.
2. Moet ik de I/O schakelaar aanpassen, ik kan toch gewoon de I/O schakelaar die het nieuwe moederbord meelevert schroeven tegen de Aanknop van de Compaq? Zodat ik wanneer ik op de knop druk de pc aanvliegt?
3. Ook met de voeding (zit niet op de standaard plaats) levert dit geen problemen op?

Groet,
Bart

Ik wil dit eigenlijk weten omdat ik er een socket 939 MB wil ingooien. Op alternate.nl (zeerzeker niet bedoeld als spam) is het gros van de 939 MB's microATX.
Nu zie ik ook dat ze (goedkope) ATX moederborden hebben.
Dus stel ik de vraag is algemener, is het uberhaupt mogelijk om een ATX/microATX MB te plaatsen in deze compaq kast.

Groet,
Bart

(volgens mij zijn deze foto's niet te groot, maar als een mod toch vind dat ze de layout vervormen, haal ik ze eraf)

als je over wil stappen naar socket 939 .
en dat in die oude kast wil inbouwen .
gaat het niet werken .
ten eerste de psu is maar 250 Watt .
ten tweede er moet ander geheugen gekocht worden .
ten derde natuurlijk een 939 cpu .
ten vierde je moet een andere graka kopen pci-E .
ten vijfde je moet ook een andere hdusk kopen 8 jaar oude hdisk loopt niet zo snel 5400 rpm en misschien ata 66 .
spaar door voor een goed systeem .
wat op elkaar is afgestemd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoho ultraplex;)
ik weet wel dat ik meerdere dingen nieuw moet aanschaffen, ik weet ook wel dat die 533mhz k6-2 proc echt niet op een 939 gaat passen:) .

Ik heb het volgende ingedachten:

ASRock 939NF6G-VSTA (Retail, Sound, LAN, RAID, VGA, µATX) of een dergelijk MB
Ik maak dan dus gebruik van de onboard VGA. Kost me 40-60E.
Een AMD Athlon 3200+ (venice). Kost me 40E.
120-160GH HDD, deze zijn goedkoop te koop voor ong. 60E
1GB geheugen. Kost me 65E.
DL brandertje. Kost me ong. 40E.

Dan heb ik voor 220E toch een leuk systeem?

Groet,
Bart

als je over wil stappen naar socket 939 .
en dat in die oude kast wil inbouwen .
gaat het niet werken .
ten eerste de psu is maar 250 Watt .

Dat gaat prima werken als de grafischekaart niet een vreselijke stroomvreter is, bovendien heb je het hier over een klasseA voeding, dat is wat anders dan de standaard voedingen.

ten tweede er moet ander geheugen gekocht worden .
ten derde natuurlijk een 939 cpu .
ten vierde je moet een andere graka kopen pci-E .
ten vijfde je moet ook een andere hdusk kopen 8 jaar oude hdisk loopt niet zo snel 5400 rpm en misschien ata 66 .
spaar door voor een goed systeem .
wat op elkaar is afgestemd

Dat kan allemaal waar zijn, maar dat is de vraag niet.

InFlux zei:
Snelle reactie , bedankt!

Oke. Dus als ik het goed begrijp :
1. Past er zowel een microATX als n ATX moederbord in, zonder dat er gezaagd moet worden in het metaal.
2. Moet ik de I/O schakelaar aanpassen, ik kan toch gewoon de I/O schakelaar die het nieuwe moederbord meelevert schroeven tegen de Aanknop van de Compaq? Zodat ik wanneer ik op de knop druk de pc aanvliegt?
3. Ook met de voeding (zit niet op de standaard plaats) levert dit geen problemen op?

Groet,
Bart

1.In de kasten die ik gehad heb wel (presario's uit de 5000 serie, o.a. 5722)

2. I/O panel is dat plaatje aan de achterzijde waar de 'stekker' aansluitingen zitten voor toetsenbord, muis en dergelijke.
De powerswitch zal je echt moeten aanpassen, anders maak je sluiting. Of je moet zelf een andere powerswitch inbouwen (zit nooit bij een moederbord)

3. De voeding kon in de gevallen die ik onderhanden gehad heb, probleemloos verplaatst worden naar de 'standaard' plek (in somiige gevallen zat die daar orgineel al) De plaat waar de voeding nu bij zit kan dan gewoon vervallen.

1.In de kasten die ik gehad heb wel (presario's uit de 5000 serie, o.a. 5722)

2. I/O panel is dat plaatje aan de achterzijde waar de 'stekker' aansluitingen zitten voor toetsenbord, muis en dergelijke.
De powerswitch zal je echt moeten aanpassen, anders maak je sluiting. Of je moet zelf een andere powerswitch inbouwen (zit nooit bij een moederbord)

3. De voeding kon in de gevallen die ik onderhanden gehad heb, probleemloos verplaatst worden naar de 'standaard' plek (in somiige gevallen zat die daar orgineel al) De plaat waar de voeding nu bij zit kan dan gewoon vervallen.

Het gaat om een 7478 kast, en volgens mij is hij gelijk daan die case van Ghost.
Dus als ik het goed begrijp past zon MB wel, maar moet ik de I/O panel wel aanpassen. Maar dit wordt meegeleverd dus kan ik die gewoon gebruiken.
De powerswitch moet dus wel vervangen worden, maar deze zijn gewoon los te koop?

Groet,
bart

Het printplaatje dan achter de powerswitch zit moet er uit, daar zit de 'echte' schakelaar op (en ook powerled/HDD led) je kan ervoor kiezen om daar een andere voor in te plaatsen of je gebruikt de huidige, maar dan moet je hem isoleren van de kast en alleen de blauwe en witte draad gebruiken om op je moederbord aan te sluiten, je hebt dan geen ledjes meer.

Oke bedankt:thumb: .
Ik denk er over na, wat ik met de kast wil. Daarom houdt ik hem nog even op 'onopgelost'.

Gegroet,
Bart

Hoi !

@Maestro: helemaal correct !

Er staat hier nog ergens een Presario 5831 met een P4 MOBO te draaien !

Ik ben geen Compaq-fan, maar de 250W voeding is echt geweldig !

Powerswitch opgelost via je tweede optie !

Maar ...of het het werk waard is bij de huidige prijzen van een case ?

Greetz,

Harry.

Het printplaatje dan achter de powerswitch zit moet er uit, daar zit de 'echte' schakelaar op (en ook powerled/HDD led) je kan ervoor kiezen om daar een andere voor in te plaatsen of je gebruikt de huidige, maar dan moet je hem isoleren van de kast en alleen de blauwe en witte draad gebruiken om op je moederbord aan te sluiten, je hebt dan geen ledjes meer.

Tis toch een ATX kast? die Compaqs die ik door mijn handen heb gehad, zaten gewoon maak powerswitches op/in.:confused:

Tis toch een ATX kast? die Compaqs die ik door mijn handen heb gehad, zaten gewoon maak powerswitches op/in.:confused:

Nee, bij deze kasten lopen de led's ook via die schakelaar, het is een rare constructie, maar als je hem zo zou aansluiten komt de ledspanning bij de powerpinnen op het moederbord terecht :eek:

Hoho ultraplex;)
ik weet wel dat ik meerdere dingen nieuw moet aanschaffen, ik weet ook wel dat die 533mhz k6-2 proc echt niet op een 939 gaat passen:) .

Ik heb het volgende ingedachten:

ASRock 939NF6G-VSTA (Retail, Sound, LAN, RAID, VGA, µATX) of een dergelijk MB
Ik maak dan dus gebruik van de onboard VGA. Kost me 40-60E.
Een AMD Athlon 3200+ (venice). Kost me 40E.
120-160GH HDD, deze zijn goedkoop te koop voor ong. 60E
1GB geheugen. Kost me 65E.
DL brandertje. Kost me ong. 40E.

Dan heb ik voor 220E toch een leuk systeem?

Groet,
Bart

hier een klein stukje over dat beroemde ASRock bord

Zeer slechte audio eigenschappen (haperen zelfs al bij windows opstart geluid en in games is het huilen geblazen) ondanks laatste bios (1.30) en laatste drivers van asrock.
Zet de boel BIOS gewijze op cool and quiet, dan staat mijn amd 64 3700+ continue op 1000 Mhz, in rust, maar ook in gamen.....
Om geluid goed te krijgen is 2 gig nodig op dit mobo. Dat of een ook net geplaatste 7600GT met 256 mb, ipv mijn vorige 6600GT met 128 mb.
Positieve eigenschappen:

Goedkoop, stabiel ook bij ietwat overklokken. Er zijn al wat nieuwere drivers en BIOS aanpassingen te downloaden. Helaas echter helpt dat kwa audio niet, geen verbetering dus.
koop een goed merk bord asus abit Aopen .
maar ASRock dat is een zwak aftreksel van ASUS met B componenten en made in China
daar komt ook zeer zeker kwaliteid van daan .
maar ASRock :p :p
en dat verhaal van je er zit een K-6 cpu in is ook uit de lucht gegrepen .
dat is namelijk socket 7 .
wat er nu in zit is socket A namelijk dit bord K7T Pro (MS-6330)
dus in vervolg wat meer huiswerk doen

Nee, bij deze kasten lopen de led's ook via die schakelaar, het is een rare constructie, maar als je hem zo zou aansluiten komt de ledspanning bij de powerpinnen op het moederbord terecht :eek:

Dan heb ik die niet door mijn handen gehad, weer wat geleerd:thumb: , en hoop er dan eentje tegen te komen, of het was mij niet opgevallen.:o

Hoi !

@LP.: Maestro12 heeft echt gelijk: de Presario 5-serie was echt weer es helemaal anders !

Greetz,

Harry.

Dan heb ik die niet door mijn handen gehad, weer wat geleerd:thumb: , en hoop er dan eentje tegen te komen, of het was mij niet opgevallen.:o

Kom hem maar ophalen. Er staat hier nog een orginele 5722 met kapot moederbord, kan je het helemaal zelf proberen :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan