• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag over bestellijst excel 365

Status
Niet open voor verdere reacties.

mickmick

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2021
Goedemiddag,

Ik kom er zelf niet uit met mijn bestellijst voor excel. Ik heb een aantal vragen. Is er iemand die mij uit de brand kan helpen?
Ik heb ze in mijn werkblad staan, daar dit het meest duidelijk is.

Ik hoop dat iemand mij mee kan helpen met deze formules.

Alvast vriendelijke bedankt. Groeten van Mick

Bijlagen

Moeten wij daar wijs uit worden? Of is dit: "Hier een dropdown menu" voldoende informatie voor ons? Al vind ik deze ("dropdown waar na keuze cel B38,B39,B40 of B41 open gaat (van zwart af") eigenlijk nog wel mooier. Leg eens goed uit wat je wilt, en als je ergens keuzelijsten wilt: prima, maar zeg dan ook wat er in die lijsten moet staan. Keuzelijsten maak je overigens niet met formules.

We gaan de goede kant op, maar nog niet ver genoeg :)

In deze cel een dropdown menu met de volgende keuzes: inleg systeem/doorzak systeem/ verdekt uitneembaar systeem
Dat kan je maken d.m.v. een Validatie op de cel te zetten. Probeer maar eens tabblad <Gegevens>, knop <Gegevensvalidatie>, optie <Lijst>

door dit in te vullen dat tekst A30, A31 en A32 aangevuld worden, bijvoorbeeld als ik hier 60/27 invul dat er dan in cel C30 komt te staan; Hoofdprofiel 60/27

Hier wordt het lastiger, want te weinig informatie/gegevens in je bestand. De vraag blijft: hoe komt Excel aan die gegevens? 'bijvoorbeeld' is niet iets waar Excel chocola van kan maken, en ik ook niet.

indien ik hier invul ja/nee dat dan cel C36 felgroen/zwart wordt

Dat doe je door op cel C36 een Voorwaardelijke Opmaak toe te passen, die kijkt naar de waarde in cel B12. Dat is VO op basis van een formule.

dropdown menu met de keuzes van A38,A39,A40 en A41 waar na keuze cel B38,B39,B40 of B41 open gaat (van zwart af)
Lijkt mij ook een kwestie van VO op de betreffende cellen.

Ik kom er bij de voorwaardelijke opmaak totaal niet uit helaas. Ik zit nu hier alleen hij pakt mijn formule niet.

door dit in te vullen dat tekst A30, A31 en A32 aangevuld worden, bijvoorbeeld als ik hier 60/27 invul dat er dan in cel C30 komt te staan; Hoofdprofiel 60/27
Hier wordt het lastiger, want te weinig informatie/gegevens in je bestand. De vraag blijft: hoe komt Excel aan die gegevens? 'bijvoorbeeld' is niet iets waar Excel chocola van kan maken, en ik ook niet.

Door handmatig in cel B7 de tekst '60/27' in te vullen. Die gegevens geef ik dus handmatig in. Dat er na het invullen van de tekst op B7 door mij handmatig, dat het automatisch in cel A30,A31 en A32 aangevuld word op wat er al staat.

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    18 KB · Weergaven: 20
Ik kom er bij de voorwaardelijke opmaak totaal niet uit helaas. Ik zit nu hier alleen hij pakt mijn formule niet.
Je hebt, helaas, de verkeerde optie gepakt. Toen ik zei dat je VO op basis van een Formule moest maken, bedoelde ik ook precies dat :). En kijk eens in je plaatje, dan zie je 6 regeltypes. En lees dan de laatste eens, dan snap je hopelijk wat ik bedoel :).
Als je naar je plaatje kijkt zie je dat jij het verkeerde regeltype gebruikt.

Wat de andere vragen betreft: die snap ik nog steeds niet. Wellicht is het handiger als je een voorbeeldje maakt met de uitwerking zoals die er volgens jou uit zou moeten zien. Dan snap ik er wellicht wat meer van :).

Door handmatig in cel B7 de tekst '60/27' in te vullen. Die gegevens geef ik dus handmatig in. Dat er na het invullen van de tekst op B7 door mij handmatig, dat het automatisch in cel A30,A31 en A32 aangevuld word op wat er al staat.

Als je in cel B7 handmatig invult "60/27", en je deze exacte tekst als deel van een andere cel wilt vullen, verwijs je gewoon naar deze cel.

bvb.
in de formulebalk van cel A30:
PHP:
="Hoofdprofiel "&$B$7

in de formulebalk van cel A31:
PHP:
="Tussenprofiel "&$B$7

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan