Vraag over boek: Aan de slag met C++

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin10

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Berichten
344
Ik heb het boek "aan de slag met C++" ik heb nu de eerste 9 hoofdstukken doorgewerkt en ik begrijp het tot nu toe nog alleen ik heb het gevoel alsof het steeds hetzelfde command prompt programmatje word. het is steeds getal 1 + getal 2 en dat de uitvoer ervan in een command prompt word weer gegeven.

Komt het nou uiteindelijk op hetzelfde neer of heb je aan al die verschillende dingen toch nog wat.

Dan nog iets in het hele boek programmeer je in cli ik heb al even een blik geworpen op het win32 api gebeuren maar dat ziet er weer totaal anders uit dus is het nu zinloos om dit allemaal te leren?

mvg,

kevin10

Edit: Geen idee of het van toepassing is maar ik wil dus iets in de richting van game development doen.
 
Laatst bewerkt:
bedankt ik heb net even op bol.com gekeken (daar koop ik normaal mijn boeken) en daar stond dat er ook in staat om game engine's te bouwen dus dat belooft veel:thumb:
Ik zie ook dat het boek uit 2003 komt is dat niet een beetje oud voor games?
maakt verder niet uit ik denk dat ik het boek dan ga kopen als ik deze uit heb:)

EDIT: ik heb eigelijk nog een vraag. stel ik heb die boeken uit en ik wil daadwerkelijk een game engine maken of een programma maar hoe kom ik dan aan alle functie's ect. die niet in die boeken stonden? en hoe weet je dan hoe je ze moet gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
ik heb eigelijk nog een vraag. stel ik heb die boeken uit en ik wil daadwerkelijk een game engine maken of een programma maar hoe kom ik dan aan alle functie's ect. die niet in die boeken stonden? en hoe weet je dan hoe je ze moet gebruiken?
Daarom is dat boek met dat 'saaie' cli-gedoe o-zo-belangrijk. Omdat je wanneer je begint en je enkel cli doet je je veel meer kan concentreren op hoe code juist werkt, wat objecten zijn en hoe deze met elkaar kunnen omgaan, zonder dat je 'last' hebt van grafisch 'prullen'.

Als je de programmeertaal goed begrijpt, en die basisstructuren, ben je in princiepe in staat om alle ontbrekende/logische functies zelf te schrijven. Maar uiteraard moet je ook het wiel niet elke keer opnieuw gaan uitvinden. Er bestaan redelijk wat gratis (en zelf cross-platform) code-bibliotheken die je kan gebruiken voor de ontwikkeling van je game. En op de sites van die libraries vind je vaak wel voldoende documentatie, zoniet/aanvullend is er bij de 'goede' libraries een actieve community die je via een forum/irc verder helpt.
Om te ontdekken welke libs je kan gebruiken is uiteraard een zoekmachine geschikt, maar ook op dit forum zitten een aantal mensen die je vast en zeker enkele goede suggesties kunnen doen.

Games maken is niet makkelijk (bon, in se is het dat wel) en vooral een werk van lange adem. Zie het doornemen van je eerste boek ook als een interesse- en volhouders-test.
En als je dan uiteindelijk aan je echte game begint: splits het op in zeer kleine, maar speelbare delen. Begin bvb met 1 veld waarin je kan rondlopen, als je dat kan voeg je bvb 1 wapen toe dat ergens in dat veld ligt, zorg ervoor dat je het kan oppakken en dat je aanvalsanimatie werkt. Voeg dan pas een vijand toe (opnieuw een zeer envoudige, die maar 1 aanval kan bvb). Voeg dan je eerste items toe die je kan gebruiken, zoals drankjes.
Op die manier is een volgende stap in je spelontwikkeling bereiken steeds realistisch haalbaar, en heb je ook altijd iets visueels en speelbaars, wat de motivatie meestal veel hoger houdt.
En hoewel het natuurlijk leuk is om te kunnen zeggen dat je helemaal alleen je eigen game hebt gemaakt, is het vaak ook aangewezen om met minstens 3 personen aan je game te werken. Behalve extra meningen en ideeën zorgt dit ook meer voor een 'morele plicht' om eraan verder te werken, en de anderen niet in de steek te laten.

Ik wens je in elk geval al veel succes toe!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan