vraag over <div>

Status
Niet open voor verdere reacties.

tvoorbij

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Hallo,

Ik heb een probleem met het maken van een <div>. Ik wil deze op een relatieve plek maken en op zich is dat geen enkel probleem. Ik heb de tag in een tabel gezet met een verwijzing naar een x aantal pixels links en x pixels van de top. Het probleem is echter dat de plaats waar de <div> tag staat, in de cel van een tabel, dezelfde ruimte voor zich inneemt als de uiteindelijk <div> die elders tevoorschijn komt. Ik meen mij echter te herrinneren dat er een manier moet zijn om zelfs meerdere <div> te maken zonder dat die ruimte inneemt op de plek waar deze formule staat. Nu echter schuift de boel mee omlaag omdat de tabelcel dezelfde hoogte aanneemt als de gemaakt <div>. Het is echter even geleden en ben niet zeker hoe ik dat vroeger gedaan heb. En misschien is het toch niet mogelijk...? (Ik weet dat het misschien niet erg duidelijk is wat ik bedoel maar anders hoor ik het wel.)

Bij voorbaat dank.

het is inderdaad niet helemaal duidelijk, maar als ik het goed begrijp zou je dit eventueel op kunnen lossen door de positie van de tabel (of de div waar deze instaat) een absolute positie mee te geven, en vervolgens de div die je daarin plaatst een relatieve.

mocht dit niet zijn wat je zoekt, kan je dan proberen te verhelderen wat je bedoelt? eventueel dmv een tekening/voorbeeld van wat je al hebt en wat je wilt?

Is het heel erg raar als ik nu de opmerking maak dat een <div> geen tabulair gegeven is
en dus niet in een tabel-cel thuishoort?

Hallo,

Dank voor uw snelle reactie en suggestie. Ik ben gelijk gaan werken aan de website en heb nu niet een "absolute" maar "fixed" <div> aangemaakt met 0px breed en 0px hoog. Als ik daarin dan de bewuste <div> plaats krijg ik inderdaad de vrije hand met mijn ruimte terug. Verwarrend was echter dat Dreamweaver 5.5 in het werkvenster WEL de boel helemaal naar rechts opschuift waardoor ik in eerste instantie het idee had niet goed bezig te zijn. Als ik echter in IE8 de boel bekijk staat alles netjes op zijn plek. Met een "absolute" <div> verschuift de boel als het venster groter of kleiner wordt.

Omdat ik snap dat niet alles duidelijk is zonder voorbeeld hier de link naar de website: www.cheyennevoorbij.nl
De bewuste <div> bevat de flash balk.
Als er betere opties zijn houd ik mij aanbevolen.

Is het heel erg raar als ik nu de opmerking maak dat een <div> geen tabulair gegeven is
en dus niet in een tabel-cel thuishoort?

Dit is nieuw voor mij maar daarom misschien niet minder waar. Welke suggestie heeft u dan om de parent <div> te plaatsen?
(Ook met dank voor de reactie.)

Ik heb verder gekeken en heb nu een static div gemaakt na de div waar mijn hele content instaat.
Zo te zien lukt het ook op deze manier en als het inderdaad zo is dat het beter niet in een tabelcel geplaatst kan worden lijkt mij dit een betere optie.

Ik heb net gechecked via adobe en zag dat ik met Safari en Chrome wél verschoven elementen krijg.
Firefox en IE geven het goed weer.

Dit geeft helaas weer te denken...

dat heeft wrsl te maken met de niet handmatig ingevoerde margin en padding, deze vullen browsers zelf in en vreemd genoeg rekenen ze een andere standaard...

wat eerder gezegd is klopt, een tabel met div's is een apart verhaal... wat mij echter de grootste doorn in het oog is, is het feit dat je dreamweaver gebruikt... pak gewoon kladblok en codeer die pagina handmatig, ben je waarschijnlijk meteen van het gedoe af van verschillende weergaven in browsers.

Ik snap jouw punt maar Dreamweaver heb ik altijd al gebruikt, met op het tweede scherm de code(!)
Zonder die code zou en wil ik inderdaad niet werken. Maar het gebruik van DW geeft voor mij wel voordelen t.o.v. alleen maar een kladblok.

Ik moet trouwens even aangeven dat ik steeds aan het veranderen ben en andere opties probeer.
Dus het kan zijn dat de door mij genoemde website momenteel weer iets anders is geworden.

Met verschoven elementen bedoel ik niet enige pixels. Moet te maken hebben met de div en/of flash element.
Ik ga ieder geval even proberen.

Het probleem met de verschoven elementen is opgelost. Het <div> probleem is nu ook opgelost. Heb het uit de tabelcel gehaald en schijnt gewoon te werken zoals ik voor ogen had.

Ik begrijp dan ook (anders hoor ik het graag) dat als ik een static div plaats met 0px breed en 0px hoog ik daarin een relative div kan plaatsen ongeacht de grootte van de inhoud daarvan die ik kan verwijzen naar de plaats die het moet innemen.
Normaal gebruik ik veel een tabel om iets in te plaatsen maar dit flash bestand ging aan beide zijden over mijn design heen.
Vandaar deze "noodgreep".

Iedereen bedankt voor de hulp en informatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan