vraag over een mogelijke browser-Hackerpoging

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjcmmol

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Ik gebruik al enige tijd Ad Aware.
Bij een scan komt iedere keer, naast andere te verwijderen zaken, een Possible Browser Hijack attempt te voorschijn.
Ik geef het object weer: HKEY_CURRENT_USER:software\Microsoft\Internet\main "Start Page"("about:blank").
Wanneer ik dit object verwijder, en wanneer ik dan het internet open, komt als startpagina de msn-startpagina te voorschijn in plaats van "about:blank" En dat laatste vind ik prettiger dan de msn-startpagina. Wanneer ik via opties "about:blank" weer instel, dan krijg ik bij het later weer starten van het internet "about:blank". Echter wanneer ik Ad Aware draai, dan krijg ik weer opnieuw het bovenstaande object. En als ik deze verwijder dan draait het circus weer als hierboven beschreven.
Vraag: moet ik het bovenstaande object in het vervolg maar niet verwijderen, of moet er iets anders gebeuren?
Wie kan me helpen?
Alvast dank,

Sijmen Mol

ook al eens spybot gebruikt net zo iets als adawere alleen je weet nooit wat je doet zeker niet met Hijack want dat is ook een soort proramma en als je niet weet wat je doet vernield hij je pc voor goed. dus niemand raad het je aan alleeen als je wete wat je doet.

Geplaatst door sjcmmol
Ik gebruik al enige tijd Ad Aware.
Bij een scan komt iedere keer, naast andere te verwijderen zaken, een Possible Browser Hijack attempt te voorschijn.
Ik geef het object weer: HKEY_CURRENT_USER:software\Microsoft\Internet\main "Start Page"("about:blank").
Wanneer ik dit object verwijder, en wanneer ik dan het internet open, komt als startpagina de msn-startpagina te voorschijn in plaats van "about:blank" En dat laatste vind ik prettiger dan de msn-startpagina. Wanneer ik via opties "about:blank" weer instel, dan krijg ik bij het later weer starten van het internet "about:blank". Echter wanneer ik Ad Aware draai, dan krijg ik weer opnieuw het bovenstaande object. En als ik deze verwijder dan draait het circus weer als hierboven beschreven.
Vraag: moet ik het bovenstaande object in het vervolg maar niet verwijderen, of moet er iets anders gebeuren?
Wie kan me helpen?
Alvast dank,

Sijmen Mol

Dit is een bekend probleem, zie: http://www.lavahelp.net/articles/v6/04/05/1801.html

De eerstvolgende keer dat AdAware het vindt, moet je het dus niet laten verwijderen maar juist op de ignore-list plaatsen.

Gebruik je trouwens wel de nieuwste versie van AdAware, dus AdAware SE 1.05?

Aan JZN en Buffy

Dank voor de reacties.
JZN: ik gebruik Spybot
Buffy: je informatie heeft me geholpen. Het euvel is verholpen. En ik had inderdaad ook niet de nieuwste versie van Ad Aware op mijn pc staan. Ik heb deze nu gedownload en aan het werk gezet.
Ik heb aansluitend nog een slotvraagje. Er is een download voor een talenpakketje, waarin ook nederlands zit. Ik heb dat pakketje gedownload naar de ad aware bestanden, maar ik vind het nergens meer terug. Ik heb dus iets niet goed gedaan. Kunt u mij misschien de weg vertellen.
Dank u wel

Sijmen Mol

aan buffy

Ik heb het taalpakketje gedownload en vervolgens de weg gevolgd van het installeren, waarbij ik uiteraard het vinkje heb laten staan bij "dutch".
Ad Aware blijft in het engels. Ik heb nu in de mappen van Ad Aware gezocht en in de map "Lang" vind ik dutch.awl. Wanneer ik op dit bestand aanklik, zegt een scherm dat windows dit bestand niet kan openen. Zoeken op het web levert niets op en de optie "programma uit een lijst kiezen" levert een hele lijst op, waaruit ik in de verste verte niet iets zinnigs weet te kiezen.
Kunt u mij een stapje verder helpen?
Sijmen Mol

'zelf opgelost'

Via uw link "Het voorkomen van spyware-infecties em browserhijacking vond ik de weg om de nederlandse taal in Ad Aware te krijgen.
Dus mijn vraag in het vorige berichtje is overbodig geworden.
In "Het voorkomen..." zag ik ook dat Mozilla Firefox of Opera de voorkeur verdient boven IE van Microsoft.
Kunt u mij wat nader uitleggen hoe ik die verandering van IE naar Mozilla of Opera moet doen? Ik zal IE waarschijnlijk eerst moeten verwijderen, maar ik zie IE niet apart in Software in het Configuratiescherm staan.
Ik zie uw antwoord graag tegemoet.

Nee hoor, je hoeft IE niet te verwijderen. Dat kan ook niet zomaar. Laat IE gewoon op je pc staan; het is geen enkel probleem om meerdere browsers geïnstalleerd te hebben. Je hoeft alleen maar aan te geven welke van die browsers je als standaardbrowser wilt gebruiken.

mag ik nog even doorvragen

Ik Opera gedownload. Dat ziet er prettig uit. Ik heb er de volgende vraag over: wanneer ik Opera als standaard zou gaan gebruiken, gaat dan Outlook Express ook verdwijnen naar Opera, of kan ik dat gewoon blijven gebruiken?
Dan nog een volgende vraag. Ik gebruik al een tijdje Norton Internet Security, incl. Antivirus. Wanneer ik nu pakweg om de twee weken Ad Aware laat draaien dan komt er toch altijd weer "rommel" te voorschijn. Komt dat laatste nu alleen maar doordat ik op een aantal zaken bij Norton toestemming geef (denk aan MSN, Kazaa e.d.). Ik draai ook wel een keer in de twee weken Spybot, en daar komt ook weleens, hoewel minder dan bij Ad Aware, "rommel" te voorschijn. Of is het zo dat Ad Aware en Spybot dingen "vangen" die Norton niet vangt?

Je kunt Outlook Express gewoon blijven gebruiken.

Dat AdAware altijd wel iets vindt, is normaal. Meestal gaat dan vooral om tracking cookies. Die laat je gewoon door AdAware verwijderen en verder hoef je je daar totaal geen zorgen om te maken.

Het heeft niet direct te maken met het feit dat je MSN en Kazaa toestemming geeft in NIS. Ik hoop wel dat je Kazaa Lite bedoelt? Wees wel voorzichtig met het downloaden van het Kazaa-netwerk, want dat staat boordevol virussen en trojans.

Norton AntiVirus is een virusscanner, AdAware en Spybot zijn spywarescanners. Norton AntiVirus scant tegenwoordig ook wel op spyware, maar daar is het programma niet primair voor bedoeld en dus is het normaal dat Adaware en Spybot - die daar wel specifiek voor gemaakt zijn - spyware vinden die door Norton AntiVirus niet gevonden wordt.

ik denk "tot slot"

Dank voor de antwoorden.
Ik gebruik inderdaad Kazaa Lite

ik denk "tot slot"

Dank voor de antwoorden.
Ik gebruik inderdaad Kazaa Lite

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan