• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over een normale verdeling in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

verslu34

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2013
Hoi allemaal!
Ik heb een vraag over de normaalverdeling in excel. Heb inmiddels al 4 uur lang het internet afgezocht maar ik kom er gewoon niet uit. Ik heb een lijst met klantnummers in kolom A en een lijst met het bijbehorende rendement in kolom B.
Aangezien het ruim 11.000 gegevens zijn, heb ik ook geprobeerd om een klasseindeling te maken, maar dan kom ik alsnog niet uit bij een mooie normaalverdeling. Ik wil graag bij deze gegevens een mooie normaalverdeling maken, kan iemand mij helpen?

In de bijlage heb ik een bestand geplaats, deze gegevens zijn fictief aangezien in het orginele bestand vertrouwelijke gegevens staan.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Met deze getallen zul je nooit een mooie normaal verdeling krijgen.
Bij een mooie normaal verdeling komen de middelste getallen het vaakst voor en de uitersten slechts zelden.
In dit voorbeeld zitten bij elke klasse van 10000 33 of 34 waarden.
Om toch een idee te krijgen hoe je het kan oplossen dit voorbeeld bestandje.

Bijlagen

Ja, klopt, ik begrijp dat je met deze getallen nooit een mooie normaalverdeling krijgt. Deze getallen heb ik even snel ingevuld in excel om te laten zien over wat voor soort cijfers ik beschik. Maar ook in de grafiek die jij weergeeft zit niet de formule voor een normaalverdeling. Daar moet namelijk rekening worden gehouden met het gemiddelde en de standaardafwijking. De normaalverdeling kan echter ook anders gemaakt worden, maar dan met rendements % er zijn veel klanten die rond hetzelfde rendementspercentage zitten. Maar dan nog, als ik ze indeel in klasses dan moet er ergens nog een formule komen waarin het gemiddelde en de standaardafwijking ingevuld moet worden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan