vraag over <em>

Status
Niet open voor verdere reacties.

uaejeroen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 dec 2009
Berichten
1.665
waarom moet ik em als eenheid voot ALLE font-size-definities gebruiken?
 
Ik en misschien ook alle anderen op helpmij.nl weten het niet want wij hebben het internet niet gemaakt.
 
Ik snap je vraag niet helemaal, je kan toch ook gewoon "px" als eenheid van font-size gebruiken?
 
waarom moet ik em als eenheid voot ALLE font-size-definities gebruiken?
em is beter omdat het relatief is. Als de bezoeker een grotere dan normale standaardtekst heeft ingesteld zal de rest van de tekst vanzelf meeschalen.
 
Weet je überhaupt dan wel wat em is en doet?
Is wel zo handig.

Bij 10em voert hij tienmaal de letter m uit op het beeldscherm.
Bij 10px pakt hij alleen maar 10 pixels.

:thumb:
 
Ik en misschien ook alle anderen op helpmij.nl weten het niet want wij hebben het internet niet gemaakt.

Hier wilde ik toch nog even op reageren... Als je geen zinnig antwoord op een vraag kan geven, is het beter om gewoon niet te reageren. Met alle respect, dit antwoord slaat helemaal nergens op.
 
Vooraffelijk:
Tja, als je tijdens het geven van een reactie "even" iets anders gaat doen, dan staat het natuurlijk tjokvol met kruisposten! Maar gelukkig is er nog iets aan te vullen. ;)

Maarten2001: Ik en misschien ook alle anderen op helpmij.nl weten het niet want wij hebben het internet niet gemaakt.
Ehm, de voorschriften voor internet zijn gemaakt door W3C, en in hun specificaties van html, css, enz. is keurig te vinden wat ze bedoelen. En anders is er ook Google nog. :D

vraag over <em>:
waarom moet ik em als eenheid voor ALLE font-size-definities gebruiken?
Aha, eerst even een mogelijk misverstandje uit de weg ruimen.

De tag <em> is iets heel anders dan de maat-eenheid em.
  • De <em>...</em> gebruik je in de html, en is een tag die aangeeft dat wat er tussen staat extra nadruk heeft. Op scherm geven de meeste browsers dit weer met cursief. Het voordeel van <em>...</em> ("emphasis" = nadruk) boven <i>...</i> ("italic" = cursief) is, dat ook andere typen browsers ermee om kunnen gaan (zoals tekst-voorleesbrowsers). De <i> voor cursief hoort als opmaak-eigenschap eigenlijk helemaal niet in de html thuis: html is niet voor opmaak! Op dezelfde manier is ook het gebruik van <b>...</b> ("bold" = vet) af te raden: ook dat is opmaak; daarvoor verdient <strong>...</strong> (= sterk, belangrijk) de voorkeur. Schermbrowsers kunnen dat als vet weergeven, voorleesbrowsers kunnen het harder uitspreken.
    Terzijde: in de toekomstige html5 bestaan de <i> en en de <b> nog wel, maar met een verschuiving van wat ermee bedoeld wordt (en niet als opmaak-eigenschappen).​
  • De maat-eenheid em gebruik je in de css. De naam "em" komt uit de wereld van de typografie (boekdrukkerij), waar het de breedte van de letter M aangaf (bij een bepaald lettertype!).
Nu naar de vraag:
Waarom moet ik em als eenheid voor ALLE font-size-definities gebruiken?
In css is "em" een relatieve maateenheid, in tegenstelling tot "px" wat een absolute maateenheid is. Want één pixel is één pixel, of je nu een groot of klein formaat beeldscherm hebt. Bij een resolutie van 1280x1024px is een pixel (en dus je letterformaat) veel kleiner dan bij een resolutie van 1024x768px.

1em = 100%, d.w.z. .5em=50%, 1.3em=130%, enz.

Waarvan is em een verhoudingsfactor? De css-specificatie zegt hierover:
  • "On the 'font-size' property, the em length unit refers to the computed font size of the parent element."
Oftewel: het aantal em is een verhoudingsfactor ten opzichte van de (berekende) font-size van het ouder-element waar het in verpakt zit.
(@dOmzy: dit is wel een essentiële eigenschap! ;))

Heeft het ouder-element geen expliciete em-waarde, dan is deze gelijk aan 1em (of 100%), en kan je verder gaan kijken naar de ouder van de ouder (het opa- of oma-element dus). Net zolang tot je uiteindelijk terechtgekomen bent bij de font-size van de <body>.

HTML:
<body>
   <div id="wrapper">
      <div id="header">
         <p>What font-size?</p>
         enz.

Als er in de <body>, de #wrapper en de #header niets over font-size is vastgelegd, is de standaard font-size van de <p> gewoon 1em.
Maar als er tussentijds wel iets over in de css is opgenomen, dan volgt de font-size van de <p> het trappetje van de cascade:
Code:
#wrapper { font-size: .9em;}
#header {font-size: 1.1em;}
De font-size van de #header is relatief t.o.v. zijn parent de #wrapper, en hier dus 1.1 keer de .9em daarvan, oftewel: .99em. De <p> pakt beide erfenissen op, en is hier dus ook .99em.
Fixed font-size? Never-never-nevermore! :d

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]O, na het uploaden van de reactie blijken er nog meer kruisposten bij te zijn gekomen. Dat krijg je, als je een min of meer compleet antwoord wilt geven, en daar een tijdje mee bezig bent. :rolleyes:[/edit]

PS:
Nog een voorbeeld-pagina:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan