Ik probeer een oefenopdracht voor een aankomend tentamen te maken maar ik zit echt helemaal vast. Ik vraag niet of jullie mijn huiswerk willen maken ik vraag enkel om wat tips om mij in de goede richting te sturen 
De opdracht is een bloem te tekenen met behulp van drie verschillende klassen: een klasse voor het frame, eentje voor het paneel en eentje waarin de bloem getekend wordt. De gebruiker van het programma moet het aantal bloemblaadjes invoeren en dat moet een veelvoud van vier zijn (4, 8, 12 etc.) de bloemblaadjes moeten in een for loop getekend worden, om de bounding box van het hart heen. En daar loop ik vast. De bloem zelf tekenen is niet zo'n probleem, maar ik kan de bloemblaadjes er niet bij tekenen, niet om de bounding box heen en niet in een veelvoud van vier.
De volledige opdracht:
Maak een applicatie die twee bloemen tekent. Maak hiervoor een frame genaamd Stap0Frame en een paneel genaamd Stap0Paneel.
Het aantal blaadjes van de bloem wordt aan de gebruiker gevraagd door middel van een JTextField. Het aantal blaadjes is een viervoud (4, 8, 12 etc).
Hieronder volgt het klassendiagram van de klasse Bloem. Bouw verder zelf twee constructors: eentje die de attributen een defaultwaarde geeft en eentje waarmee je alle attributen een waarde kunt geven. De getters en setters staan niet in het klassediagram, maar dienen wel voor elk attribuut gebouwd te worden.
Bloem
-x : int De x-coordinaat van de linkerbovenhoek van de steel
-y : int De y-coordinaat van de linkerbovenhoek van de steel
-bladKleur : Color De kleur van het bloemblad
-hartKleur : Color De kleur van het hart van de bloem
-totaalAantalBladeren : int Dit is een viervoud
-steelLengte : int De lengte van de steel
-steelBreedte : int De breedte van de steel
-grootteBloem : int De grootte van het hart van de bloem
-grootteBlad : int De grootte van het blad van de bloem
+teken(g : Graphics) Deze methode tekent de bloem met een groene steel
+toString() : String Deze methode meldt alleen de kleuren van de bloem
Dus de eigenschappen/attributen van de klasse Bloem zijn:
x,y, bladKleur, hartKleur, totaalAantalBladeren, steelLengte, steelBreedte, grootteBloem, grootteBlad
De methoden van de klasse Bloem zijn:
2 constructors (zelf te ontwerpen, zie elders)
voor elk attribuut een getter en een setter, bv voor x setX(int x) en getX()
teken(g: Graphics)
toString()
Implementatie:
Verder zijn er nog een aantal voorwaarden aan de implementatie van deze opdracht:
De bloemblaadjes moeten met een for-loop getekend worden. De blaadjes groeien langs de rand van de bounding box van het hart van de bloem (en hoeven dus niet overal vast te zitten aan het hart van de bloem). De bounding box heeft 4 zijden, vandaar dat het totaalAantalBladeren een viervoud is. Met vier for-loops kunnen dan de blaadjes langs de bouding box getekend worden. Ook moet er object-georienteerd geprogrammeerd worden.
Nogmaals, ik vraag jullie niet om mijn huiswerk toen, enkel om mij in de goede richting te wijzen
EDIT: Ik gebruik overigens Eclipse.

De opdracht is een bloem te tekenen met behulp van drie verschillende klassen: een klasse voor het frame, eentje voor het paneel en eentje waarin de bloem getekend wordt. De gebruiker van het programma moet het aantal bloemblaadjes invoeren en dat moet een veelvoud van vier zijn (4, 8, 12 etc.) de bloemblaadjes moeten in een for loop getekend worden, om de bounding box van het hart heen. En daar loop ik vast. De bloem zelf tekenen is niet zo'n probleem, maar ik kan de bloemblaadjes er niet bij tekenen, niet om de bounding box heen en niet in een veelvoud van vier.
De volledige opdracht:
Maak een applicatie die twee bloemen tekent. Maak hiervoor een frame genaamd Stap0Frame en een paneel genaamd Stap0Paneel.
Het aantal blaadjes van de bloem wordt aan de gebruiker gevraagd door middel van een JTextField. Het aantal blaadjes is een viervoud (4, 8, 12 etc).
Hieronder volgt het klassendiagram van de klasse Bloem. Bouw verder zelf twee constructors: eentje die de attributen een defaultwaarde geeft en eentje waarmee je alle attributen een waarde kunt geven. De getters en setters staan niet in het klassediagram, maar dienen wel voor elk attribuut gebouwd te worden.
Bloem
-x : int De x-coordinaat van de linkerbovenhoek van de steel
-y : int De y-coordinaat van de linkerbovenhoek van de steel
-bladKleur : Color De kleur van het bloemblad
-hartKleur : Color De kleur van het hart van de bloem
-totaalAantalBladeren : int Dit is een viervoud
-steelLengte : int De lengte van de steel
-steelBreedte : int De breedte van de steel
-grootteBloem : int De grootte van het hart van de bloem
-grootteBlad : int De grootte van het blad van de bloem
+teken(g : Graphics) Deze methode tekent de bloem met een groene steel
+toString() : String Deze methode meldt alleen de kleuren van de bloem
Dus de eigenschappen/attributen van de klasse Bloem zijn:
x,y, bladKleur, hartKleur, totaalAantalBladeren, steelLengte, steelBreedte, grootteBloem, grootteBlad
De methoden van de klasse Bloem zijn:
2 constructors (zelf te ontwerpen, zie elders)
voor elk attribuut een getter en een setter, bv voor x setX(int x) en getX()
teken(g: Graphics)
toString()
Implementatie:
Verder zijn er nog een aantal voorwaarden aan de implementatie van deze opdracht:
De bloemblaadjes moeten met een for-loop getekend worden. De blaadjes groeien langs de rand van de bounding box van het hart van de bloem (en hoeven dus niet overal vast te zitten aan het hart van de bloem). De bounding box heeft 4 zijden, vandaar dat het totaalAantalBladeren een viervoud is. Met vier for-loops kunnen dan de blaadjes langs de bouding box getekend worden. Ook moet er object-georienteerd geprogrammeerd worden.
Nogmaals, ik vraag jullie niet om mijn huiswerk toen, enkel om mij in de goede richting te wijzen

EDIT: Ik gebruik overigens Eclipse.
Laatst bewerkt: