Vraag over formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolliepop

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Beste mensen,

Vandaag ga ik van windows 7 naar windows 8 pro overstappen (nieuwe installatie), dus ik was bezig met al mijn schijven te formatteren (opslag).
Echter als ik alles geformatteerd heb (niet snelformatteren maar helemaal), staat er altijd dat er nog 105MB gebruikt is, dit is bij ongeveer alle schijven zo.

Is dit erg, of kan ik dit weghalen? Er staat niets meer op die schijven, de prullenbak staat er ook niet op (items die in e prullenbak gaan staan dus niet op die schijf, dus dat kan het ook niet zijn).

Ik heb je titel aangepast. Voor iedereen is een vraag "dringend".

Heb je ook al gekeken, als je alle partities weghaalt en opnieuw aanmaakt? Uiteraard als de schijf echt helemaal leeg mag. Hou er rekening mee dat vanaf Windows Vista er een aparte kleine partitie van 100MB wordt aangemaakt voor systeem bestanden.

Dit heeft er mee te maken dat het besturingssysteem na het formatteren gegevens over bestandssysteem wegschrijft naar de Harddisk. Dit is nodig om de harddisk goed te laten werken. Deze ruimte ben je zoiezo kwijt.

Wat bedoel je precies? Als ik formatteer is alles toch gewoon leeg, kan ik dat niet ergens anders laten wegschrijven? En maakt dit uit als ik die schijf zometeen in Windows 8 zet met die 108mB gebruikt?

Wat ik er mee bedoel is dat er een stukje ruimte van de schijf in gebruik is door het bestandssysteem. De ruimte wordt gebruikt om informatie op te slaan over de partitie etc. Deze informatie kun je verder niet zien in het Windows besturingssysteem, ook niet als bijv. verborgen bestanden aanzet.

Oke en die kan ik niet ergens opslaan?En maakt dit uit als ik die schijf zometeen in Windows 8 zet met die 108mB die nog erop staat?

Dit stukje ruimte staat los van welk besturingssysteem je er op zet. Zolang het besturingssysteem het bestandssysteem (NTFS, FAT, FAT32) herkend kan je het er op installeren.

Oke bedankt :)
Dan ga ik nu rustig verder met formatteren.
Ik hoef dus ook als ik windows zelf verwijder alleen te formatteren, geen partities eraf halen? Ik heb 1 2TB schijf en 1 1TB schijf, de een heeft 4 partities, de ander is in een partitie 1TB (voor backups).
Dan hoef ik niets terug te zetten naar 1 partitie in windows 7 of bij de installatie?

Als je dezelfde schijfindeling wil behouden niet. Wel moet je goed kijken of de partitie groot genoeg is voor het besturingssysteem. Volgens de specificaties heeft Windows minimaal 16GB (32-bits) en 20Gb (64-bits).

Ruimte zat, maar ik wil een andere indeling, moet ik dan nu alvast alle partities verwijderen?

Die kun je nu al verwijderen, zorg alleen dat er niets meer opstaat, want op het moment dat je de partitie verwijderd is alles weg. Maar je kunt het ook doen als je het Windows 8 geinstalleerd hebt. Hiervoor moet je naar Schijfbeheer gaan.

Behalve die ~100MB staat er niets meer op, dan kan ik alle partities er vanaf halen? En de C schijf dan, hoe haal ik die leeg? Kan volgens mij niet gelijk vanuit windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan