• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

biemans1992

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Berichten
47
Beste allemaal,

Een tijdje geleden heb ik hier ook een vraag gesteld, om de totale lichtsom tussen 2 datums te berekenen.
Zie de 2 groene velden in het excel bestand.
Nu is mijn vraag om in het rode veld een getal te krijgen, dat de totale lichtsom berekend vanaf de begindatum tot en met de laatst ingevoerde datum.
Dit moet dan ook in combinatie zijn met als de begin en einddatum wel ingevuld zijn.
Dus eigenlijk wil ik een formule die de totale lichtsom berekend wanneer de begin en einddatum gegeven zijn, en hij moet de totale lichtsom berekenen als alleen de begindatum gegeven is. De einddatum is dat het laatst ingevoerde getal bij die lichtsom per dag.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.
 

Bijlagen

  • Vraag totale lichtsom.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 31
Test deze formule eens:

Code:
=SOMPRODUCT(($A$3:$A$1000>=E5)*($A$3:$A$1000<=INDIRECT("A" & AANTALARG(A:A)+1))*($B$3:$B$1000))
 
De formule klopt wel zoals de datums nu staan. Maar als ik een einddatum invul dan moet hij de totale lichtsom uitrekenen van begin tot en met einddatum.
Dus voor de groene en rode cellen moet 1 formule komen, waarin de totale lichtsom berekend wordt tussen 2 datums als beide datums gegeven zijn en de totale lichtsom berekend wordt tot de laatst ingevoerde lichtsom als alleen de begindatum is gegeven.

Ik hoop dat dit mogelijk is
 
Dan zet je dat er ook in:

Code:
=SOMPRODUCT(($A$3:$A$1000>=E3)*($A$3:$A$1000<=ALS(F3="";INDIRECT("A" & AANTALARG(A:A)+1);F3))*($B$3:$B$1000))
 
Biemans,
Op 24 oktober gaf ik je de formules die in de groene cellen staan.
Voor de rode cel G5 zou die formule eenvoudig kunnen worden aangepast (nl. door <=F5 te vervangen
door <>0 , maar als je 2 voorwaarden wil combineren kun je m.i. beter een andere benadering gebruiken, namelijk:
- ofwel in G3 de door Cobbe gegeven formule in bericht #4;
- ofwel in G3 deze formule (zonder Ctrl-Shift-Enter):
Code:
=SOMMEN.ALS(B$3:B$600;A$3:A$600;">="&E3;A$3:A$600;ALS(F3>0;"<="&F3;"<>"&0))
en die formule met de vulgreep naar beneden kopiëren.
 
Laatst bewerkt:
bedankt zapatr, ik ga proberen of ik eruit ga komen.

De formule van Cobbe heb ik geprobeerd in een ander excel bestand, maar dat bestaat uit meerdere tabbladen en is een vertrouwelijk bestand.
=SOMPRODUCT(('Invulblad Licht'!$A$2:$A$117>='Invulblad datum zetting'!E2)*('Invulblad Licht'!$A$2:$A$117<=ALS('Invulblad datum oogst'!E2="";INDIRECT("A" &AANTALARG('Invulblad Licht'!A:A)+1);'Invulblad datum oogst'!E2))*('Invulblad Licht'!$I$2:$I$117))
Die formule heb ik ervan gemaakt.
Invulblad datum zetting: tabblad met begindatums
Invulblad licht: tabblad met de lichtsommen
Invulblad datum oogst: tabblad met de einddatums.
Nu krijg ik met die formule alleen maar de gegevens als de einddatum wel ingevuld is.
En als er geen einddatum ingevuld is dat is de uitkomst 0.

Maar ik ga nu proberen de formule van zapatr om te zetten naar een die ik kan gebruiken.

Misschien heb ik iets fout gedaan in de formule.
 
Cobbe en Zapatr bedankt voor de hulp.

Cobbe sorry dat ik niet eerder reageerde maar ik was de formule nog aan het omschrijven. Dit is uiteindelijk niet gelukt. Maar met de formule van Zapatr heb ik wel het gewenste resultaat bereikt.

Beide toch bedankt voor de moeite die jullie genomen hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan