• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

deefdoet

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2023
Goedemiddag,

Ik heb iets waar ik niet helemaal uit kom.
Ik moet een percentage hebben op basis van de volgende gegevens:

Tot € 37.149 19,03%
Vanaf € 37.149, maar niet meer dan € 73.031, dan 19,03% belasting € 37.149. En 36,93% over het deel vanaf € 37.149 tot € 73.031.
Vanaf € 73.031 is 49,5%.

In de bijlage een opzet van een document. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Bijlagen

• TEST.jpg
    TEST.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 23
  • Test.xlsx
    Test.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl!

Als je nou dat Excelbestandje waar je een screenshot van gemaakt hebt plaatst, dan kunnen we wellicht iets betekenen; in een plaatje gaat dat moeilijk

Welkom op Helpmij.nl!

Als je nou dat Excelbestandje waar je een screenshot van gemaakt hebt plaatst, dan kunnen we wellicht iets betekenen; in een plaatje gaat dat moeilijk

Heb het bestand zojuist toegevoegd!

Je zoekt het gemiddelde belastingpercentage in B12?

Voldoet dan zoiets?
Code:
=(MIN(B10;B3)*D3+MAX(MIN(C4;B10)-B4;0)*D4+MAX(B10-C5;0)*D5)/B10

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je zoekt het gemiddelde belastingpercentage in B12?

Voldoet dan zoiets?
Code:
=(MIN(B10;B3)*D3+MAX(MIN(C4;B10)-B4;0)*D4+MAX(B10-C5;0)*D5)/B10

Bedankt voor zover, maar helaas klopt het niet. Want:

Tot € 37.149 19,03%
Vanaf € 37.149, maar niet meer dan € 73.031, dan 19,03%. En 36,93% over het deel vanaf € 37.149 tot € 73.031.
Vanaf € 73.031 is 49,5%.

Nu kom ik op andere percentages als ik als voorbeeld 75.000 invoer dan stat er een te laag percentage.

Wat verwacht je dan als antwoord?

Het percentage in B12 is het gemiddelde belastingpercentage dat je betaalt.

Wat ik "verwacht"
ik wil graag een bedrag weten wat er betaald moet worden.
Gaat niet om het percentage.

Er staat letterlijk in A12 "Percentage".... en in je eerste bericht "Ik moet een percentage hebben..."

Wat voor antwoord verwacht je dan letterlijk, wat voor bedrag en waar?

Wat je aan belasting betaalt in euro's staat in G6.

Laatst bewerkt:
@sylvester, zie mijn voorbeeldje in #4...

1 formule is ook geen probleem. Staat er ook al in.

Hoi AlexCEL, Sylvester-ponte,

Zou het wellicht ook zo kunnen?
Let wel!! Bij het bedrag boven de 73.031 betaal je over alles 49,50% belasting (zoals in mijn ogen in de vraag staat). Dit is natuurlijk te wijzigen.

@Deefdoet: Is dit wat je bedoelt?

Bijlagen

Ik ben geen belastingexpert, maar dit:
Bij het bedrag boven de 73.031 betaal je over alles 49,50% belasting.
klopt volgens mij niet.

Je betaalt een bepaald tarief over een bepaald deel van je inkomen. Een gedeelte zit in het laagste, en mogelijk een gedeelte in het midden en hoogste tarief. Alleen over het bedrag in die schijf betaal je dan het bijhorende belastingpercentage. Bereken anders maar eens met jouw methode het verschil in belasting tussen een inkomen van 73.030 euro en 73.032 euro.... je zou nooit weer om loonsverhoging vragen.

PS in 2023 zijn er nog maar 2 schijven... https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2023-nog-niet-aow-leeftijd

Laatst bewerkt:
Hoi AlexCEL, nee dit klopt volgens mij ook niet in praktijk maar het staat wel zo in de vraag volgens mij, vandaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan