Vraag over gespliste database e beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosterbaan S S

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2005
Hallo

De access database wil ik splitsen in een programma- en in een gegevensbestand. De database is beveiligd (d.m.v. de wizard beveiliging op gebruikersniveau)
De beveiliging werkt prima, maar na de splitsing van de database werken de beveiligingsrechten alleen nog maar in het programmagedeelte.
Het gegevensbestand (_be bestand) moet wel door de gebruiker met een password worden geopend, maar de rechten zijn verdwenen m.a.w. een gebruiker kan opeens in het gegevensbestand de tabellen aanpassen, verwijderen en zelfs in het scherm 'relaties' wijzigingen aanbrengen.
Hoe los ik dit op?

Standaard (niet beveiligd) logt access in met administrator. Als je de access programmadatabase opent zonder gebruik te maken van je eigen beveiligingsbestand, werkt dat dan?

Het is niet heel erg moeilijk om een ieuw beveiligde backend te maken. Zorg dat je het beveiligingsbestand actief hebt (met wrkgadm). Log in met je eigen administrator account. Maak een nieuwe database aan en importeer alle objecten uit je bestaande backend. Zorg er dan voor dat administrator niet meer in de administrators groep zit en dat de users groep geen rechten meer heeft op de objecten.

Grtz,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden.
Het blijkt dat je bij splitsen van de database de beveiligingsrechten, zoals die staan ingesteld voor het programmagedeelte, opnieuw moet instellen voor het gegevensbestand. De groepen en gebrukers worden in het beveiligingsgedeelte wel aangegeven maar de rechten voor de groepen staan niet aangevinkt, behalve voor de groep 'gebruikers''. Hier staan alle vakjes aangevinkt, vandaar dat een gebruiker, die beperkte rechten had in het programmagedeelte, in het gegevensbestand alles mocht.
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan