Vraag over harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

leen123

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2005
Berichten
116
Beste mensen ,

Antwoord op deze vraag kan ik nergens vinden ,

Waarom zegt taakbeheer dan mijn schijf voor 100 procent gebruikt wordt terwijl dat volgens taakbeheer
maar 15 MB per seconde is . Als ik naar de specs kijk van mijn harde schijf heeft die een schrijf snelheid van 256 MB per seconde .
Ik zit daar ruim onder en toch 100 procent schijf gebruik ja ook als ik door scrol naar beneden .

Volgens mij kloppen de specs gewoon niet deze opgeven bij die harde schijven...

Ik begrijp daar geen **** van..

Groetjes Leen
 
Welk type en merk schijf? glazen bol zit in de afwasser.
En hoe vol is die schijf?
 
Schijf is een Western Digital Blue WD20EZBX 2TB en voor 60 procent in gebruik
 
Waarom zegt taakbeheer dan mijn schijf voor 100 procent gebruikt wordt terwijl dat volgens taakbeheermaar 15 MB per seconde is . Als ik naar de specs kijk van mijn harde schijf heeft die een schrijf snelheid van 256 MB per seconde .
Je haalt de capaciteit en snelheid van de schijf door elkaar.

En: Die 256 MB /s wordt alleen onder de test condities gehaald, maar heb je heel veel kleine bestanden dan haal je dat in verre verste nooit. Dus wees voorzichtig met zo een getal.

Kijk een met een tool naar de gezondheid van die schijf, dat lijkt me zinvoller om vast te stellen of er fysieks iets mis is met die schijf.
Dat kan met CrystalDiskInfo en zet een plaatje van het resultaat hier neer.
Neem de standaard editie : https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Er zijn altijd wel mensen hier die over jouw uitkomst wat nuttigs kunnen schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Dat zit als volgt: een harde schijf heeft een of meerdere armen die mechanisch heen en weer bewogen worden over het plaatoppervlak als er iets gelezen of geschreven moet worden. Als er nu heel veel per seconde gelezen of geschreven moet worden, dan komt de hd aan zijn limiet van hoe snel die arm heen en weer kan en dat vormt dan de bottleneck voor de snelheid van gegevens overdracht.
Een SSD heeft daar geen last van omdat ie geen bewegende onderdelen heeft.
Dat neemt niet weg dat een SSD ook zijn limiet heeft, los van de bandbreedte wat het kanaal aankan, als je maar genoeg data er op los laat per seconde.

Dan blijft de vraag waarom die HD zo veel lees/schrijfbewerkingen heeft.
Ik had vorige week zo'n zelfde geval onder handen.
De boosdoener was zoals altijd de nodige malware die er p stond en de telemetry van windows.
Maar minstens zo erg waren de Icloud en itunes; die slaagden er in zelfs een SSD plat te leggen. Na uitschakeling van deze clouddiensten liep alles vlot.
 
Bedankt voor jullie reacties . Ik zal dan toch binnenkort een SSD schijf moeten gaan gebruiken .

Het wordt toch tijd voor een nieuw moederbord en een nieuwe CPU en Windows 11 .

In principe is de cpu die ik heb niet slecht hele oude FX 8350 maar ik heb deze zelden op 100 procent zien draaien zelf niet met The Division 2
maar deze is te oud voor Windows 11 wordt niet ondersteund . Denk dat de volgende een Ryzen 7 5700 X wordt .
Nieuwe SSD ik weet nog niet welke . Daar zet ik dan Windows op en deze harde schijf ga ik dan gebruiken als 2e HDD .

Denk dat ik alleen Windows dan op de SSD zet en Norton Antivirus en de rest op de HDD

Bedankt .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan