• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag over islogisch

Status
Niet open voor verdere reacties.

tartuffe2

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Hallo

ISLOGISCH(D2=stud) geeft WAAR.
ISLOGISCH(E1=vak) geeft ook WAAR.

(kleine vraag: welke redenering zit daarachter? Vergelijkt hij D2 met elke waarde in het bereik 'stud'; als het één keer gelijk is => waar?)

ISLOGISCH(EN(D2=stud;E1=vak)) geeft dan WAAR x WAAR = WAAR (dit zowel bij normaal als matrixformule).

Maar waarom geeft dit ONWAAR: ISLOGISCH((D2=stud)*(E1=vak)) (dit zowel bij normaal als matrixformule).

Bekijk bijlage islogisch.xlsx
vak = A2:A6
stud = B2:B6

Bedankt
Mvg

Waarom wil je ISLOGISCH gebruiken? Deze functie controleert alleen maar of de uitkomst van een formule of de inhoud van een cel de waarde WAAR/ONWAAR heeft en geeft als resultaat dan WAAR of ONWAAR.

Vergelijkt hij D2 met elke waarde in het bereik 'stud'
Nee, tenzij je het misschien als matrixfunctie invoert. Maar de uitkomst van de eerste vergelijking D2=(1e waarde van stud) geeft dus al als uitkomst WAAR of ONWAAR dus ISLOGISCH geeft WAAR. (volg je het nog?)

Maar waarom geeft dit ONWAAR: ISLOGISCH((D2=stud)*(E1=vak))
Omdat de uitkomst van de vergelijking het getal 0 is. Dus niet de logische waarde WAAR of ONWAAR, dus ISLOGISCH is ONWAAR.

Nogmaals: Waarom ISLOGISCH gebruiken? Ik kom het nooit tegen.

Laatst bewerkt:
Waarom een nieuwe vraag stellen als de vorige ook niet duidelijk is.

Je hebt gelijk. Ik dacht eerst dat die functie een waar of onwaar produceerde, om zo het logische resultaat te bekijken van enkele simulaties. Maar niet dus.
Ik ga op je voorstel in en keer terug naar mijn vorige bericht: kan je mij uitleggen (stap voor stap) wat deze formule exact doet: =ALS(SOMPRODUCT(($D2=stud)*(E$1=vak));"x";"") want dat is de enige die werkt.
Hartelijk dank.

Ga op de formule staan en druk op de FX links van de formulebalk.
Door met de cursor op de functie somproduct te klikken zie je waarom.
Pak daarna een andere cel en herhaal de stappen.
Nu zie je nullen en een 1.
Die 1 gaat het om.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan