Hey,
Voor het vak informatica moet ik een applet maken waarbij je door in een lijst 0,1,2 of 3 lucifers te selecteren je dan 0,1,2 of 3 lucifers te zien krijgt en als je 0 lucifers selecteert dat er dan fout in het tekstvak komt te staan. Ik heb al het volgende bedacht, maar ik weet niet goed hoe ik bij het if statement verder moet zodat hij doet wat ik wil. Ik heb met schuine strepen aangegeven wat de applet eigenlijk zou moeten doen. Alvast bedankt voor jullie moeite. Ruben
Voor het vak informatica moet ik een applet maken waarbij je door in een lijst 0,1,2 of 3 lucifers te selecteren je dan 0,1,2 of 3 lucifers te zien krijgt en als je 0 lucifers selecteert dat er dan fout in het tekstvak komt te staan. Ik heb al het volgende bedacht, maar ik weet niet goed hoe ik bij het if statement verder moet zodat hij doet wat ik wil. Ik heb met schuine strepen aangegeven wat de applet eigenlijk zou moeten doen. Alvast bedankt voor jullie moeite. Ruben
Code:
import java.awt.*;
import java.applet.*;
import java.awt.event.*;
public class Test extends Applet
implements ItemListener {
int breedte1;
int diameter1;
int breedte2;
int diameter2;
int breedte3;
int diameter3;
Choice myChoice = new Choice();
TextField tekstvak;
// maak een keuzelijst en een tekstvak
public void init() {
breedte1 = 0;
diameter1 = 0;
breedte2 = 0;
diameter2 = 0;
breedte3 = 0;
diameter3 = 0;
// Stel beginbreedte in op 0 en begindiameter ook op 0
myChoice.addItem("nul");
myChoice.addItemListener( this );
// Voeg listener toe aan item van keuze
myChoice.addItem("één");
myChoice.addItem("twee");
myChoice.addItem("drie");
tekstvak = new TextField( 10 );
add( tekstvak );
add( myChoice );
}
public void paint( Graphics g )
{
g.setColor( Color.black );
g.fillRect( 100, 100, breedte1, 50 );
g.setColor( Color.red );
g.fillOval( 94, 100, diameter1, diameter1 );
g.setColor( Color.black );
g.fillRect( 200, 100, breedte2, 50 );
g.setColor( Color.red );
g.fillOval( 194, 100, diameter2, diameter2 );
g.setColor( Color.black );
g.fillRect( 300, 100, breedte3, 50 );
g.setColor( Color.red );
g.fillOval( 294, 100, diameter3, diameter3 );
}
// Teken een lucifer met breedte 'breedte' en diameter van het kopje 'diameter'
public void itemStateChanged(ItemEvent e) {
if (e.getSource() == myChoice ("één") )
{
breedte1+=3;
diameter1+=15;
repaint();
}
// Teken de lucifer overnieuw als de keuze één is en voeg dan 3 toe aan de breedte en 15 aan de diameter
if (e.getSource() == myChoice ("twee") )
{
breedte1+=3;
diameter1+=15;
breedte2+=3;
diameter2+=15;
repaint();
}
// Teken de lucifers overnieuw als de keuze twee is en voeg dan 3 toe aan de breedte en 15 aan de diameter
if (e.getSource() == myChoice ("drie") )
{
breedte1+=3;
diameter1+=15;
breedte2+=3;
diameter2+=15;
breedte3+=3;
diameter3+=15;
repaint();
}
// Teken de lucifers overnieuw als de keuze drie is en voeg dan 3 toe aan de breedte en 15 aan de diameter
else
{
tekstvak.setText("Fout");
}
// Zet in het tekstvak 'Fout' als de keuze anders is dan één, twee of drie
}
}