• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjhartog

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2012
Ik ben ondertussen een hele dag bezig met excel maar krijg hetvolgende niet voor elkaar:

X Y Z
1 21 40 38

2 14 22 15

3 27 25 24

-----

Nu wil ik dat excel voor mij een opvolgende serie zoekt met een minimaal verschil tussen
het hoogste en laagste getal. (maximaal 1 getal per rij, 1 per kolom)

De uitkomst van deze zou dus moeten zijn: 1X, 2Y, 3Z (21,22,24)

Dit is echter maar een klein voorbeeld, het gaat eigenlijk om een matrix van tenminste 100x100
Daarnaast zou ik ook graag de mogelijkheid hebben om te laten zoeken naar de kleinste waarde (maximaal 1 getal per rij, 1 per kolom)

-----

Wie kan me helpen?

Met een xls voorbeeldbestandje wordt de vraag enorm verduidelijkt.

Attach

Bekijk bijlage Matrix1.xlsx

Ik heb het voorbeeld in het klein wat aangeduid, het gaat nu om een zelfde toepassing maar nu voor een matrix zoals boven de kleine weergeven.

Zo heb ik er ook nog 1 van 100x100, met 3 variaties wil het uitrekenen met de hand nog wel, maar dit is een ramp. :D

Ik begrijp je helaas nog steeds niet. :( :(

Iemand anders misschien??

Opnieuw gesteld

Ik denk inderdaad dat ik niet goed ben begrepen, vandaar dat ik mijn vraag nogmaals zal formuleren: (hopelijk beter)

Mijn vraag is eigenlijk hoe laat ik excel in een matrix van 100x100 zoeken naar de 100 getallen die het dichtst bij elkaar in de buurt liggen, met als uitgangspunt maximaal 1 getal per rij en kolom.

Een matrix van 10x10 geeft me 10 uitkomsten waarmee ik aan de slag kan, 100x100 geeft me 100 uitkomsten etc...

de voorwaarde is =>

het mag maar 1 cel per rij

EN

het mag maar 1 cel per kolom zijn?

Kijk eens of je hier verder mee komt (het gaat om de kolom P t/m S).

De groene cellen geven de kleinste reeks aan.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat klopt helemaal, daar zit ook direct mijn grootste probleem om het met excel voor elkaar te krijgen.

Uitgaande van jouw voorbeeld eerst dan maar even de vraag wat moet er gebeuren als een getal twee of meerdere keren voorkomt in de tabel? Dit betekent dus een verschil van nul in jouw vraagstelling.
Zie voorbeeld via voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

voor mijn eigen beeld; waar wordt dit bestand voor gebruikt?

Code:
Daarnaast zou ik ook graag de mogelijkheid hebben om te laten zoeken naar de kleinste waarde (maximaal 1 getal per rij, 1 per kolom)

Misschien dat je in mijn bestand (van de vorige posting) een idee op kunt doen.

Laatst bewerkt:
De cijfers in het document zijn uitkomsten van pythagoras formule, x / y coordinaten.
Aan deze cijfers/factoren kan een tijd worden gehangen, bijvoorbeeld 30 minuten.

Ga ik van locatie 1 het snelst naar plaats a,b of c?
Ga ik van locatie 2 het snelst naar plaats a,b of c?
Ga ik van locatie 3 het snelst naar plaats a,b of c?

Ik ben nog even verder gegaan en kom met volgende bijlage. Kijk even wat je aan wilt met de situatie dat een getal met meer dan 1 ander getal een gelijk verschil heeft.

Bijlagen

Het kan geen kwaad als excel voor de eerste optie, de eerste kolom zou kiezen.

Resultaten mogen trouwens wel vaker voorkomen, hoe dichter alles op elkaar zit hoe beter het is.
Echter is 1 cel per kolom EN 1 cel per rij wel essentieel.

Laatst bewerkt:
Nog even terug naar af:
In jouw vraag stel je dat het gaat om de kleinste verschillen tussen twee cellen. Dat houdt dus in dat er dus steeds sprake is van een combinatie van twee cellen. Is het nu zo, dat je start met de combinatie van cellen die het kleinste verschil hebben, en dat je vervolgens verder gaat met één van de twee cellen en dat je daarbij dan de cel zoekt met het dan kleinste verschil? En dit proces verder vervolgend, daarbij steeds uitgaande van een eindpunt van de reeks. Daarbij dan ook nog rekening houdend met de eis slechts één cel per kolom en één cel per rij. Hiermee uiteindelijk een pad realiserend van 99 stukken bij een 100 x 100 matrix.
Is dit wat je bedoelt?

Indien echter jouw vraag er om gaat enkel die cellen te bepalen, die ten opzichte van enige andere cel in de tabel een minimaal verschil hebben, en daarbij nog voldoen aan de eis van één cel per kolom en één cel per rij, dan dan lijkt mij een combinatie van tabel A31:J40 uit mijn laatste voorbeeld opgenomen op blad Invoer uit het bestand LaagstegetallenV5 uit de gegeven link het antwoord op jouw vraag. Wel dan even op Blad2 de juiste parameters ingeven.

Op Blad1 staat wat ik het relevante blad uit mijn vorige bestandje opgenomen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
alphamax, het "Hongaarse algoritme" bepaald in een vierkante matrix een verzameling cellen waarvan de som zo laag mogelijk is

maar dit wordt gevraagd:
Nu wil ik dat excel voor mij een opvolgende serie zoekt met een minimaal verschil tussen
het hoogste en laagste getal. (maximaal 1 getal per rij, 1 per kolom)

van deze verzameling mag de som best hoog zijn als het verschil tussen de hoogste en de laagste maar zo klein mogelijk is

groet sylvester

ps misschien is dit probleem te reduceren naar het "Hongaarse algoritme" ,ik zie nog niet hoe.

als je in bericht#10 leest

lijkt het erop dat allen gezamelijk het snelst op hun eindebestemming moeten zijn
is dit niet de som in de hongaarse methode

het probleem definiëren is al de helft van de oplossing

misschien denkt bjhartog dat de kortste onderlinge afstand de ideaale oplossing is

zolang de situatie niet goed uitgelegd is, is het koffiedik kijken

en een voorbeeldje doet natuurlijk wonderen

Laatst bewerkt:
Als ik de vraagstelling van de TS nog eens langzaam op mij laat inwerken, en dan pak ik beide weergaves van zijn probleem (bericht 1 en 5), dan kom ik tot de volgende formulering.
Ik hoop dat de TS hierop zal reageren met een juist of onjuist van de formulering en zo nodig een bijstelling.

De TS vraagt, uitgaande van een 100 x 100 matrix, een verzameling van 99 koppels van twee verschillende cellen, zodanig dat:
1 - iedere cel in deze reeks van koppels, met uitzondering van twee cellen, twee en slechts tweemaal voorkomen,
2 - de twee cellen die niet tweemaal voorkomen, komen slechts éénmaal voor,
3 - de cellen zijn zodanig over de matrix verdeeld, dat er in iedere rij en in iedere kolom van de matrix slechts één cel voorkomt,
4 - de celkoppels zijn zodanig gekozen, dat het verschil tussen de waardes in de cellen, behorend tot het koppel, >= 0 is, (dit impliceert een richting voor het koppel, iq de celwaarde van de eerste cel in het koppel is <= de celwaarde van de tweede cel in het koppel)
5 - tenslotte dient de som van de verschillen per koppel minimaal te zijn.

Ik zie hierin zo nog niet de Hongaarse methode.

Voor de puur wiskundigen:
Bovenstaand probleem is in termen van grafentheorie ook zo te beschrijven:
We hebben een graaf met n-kwadraat knopen, waarbij de knopen zodanig zijn in te delen, dat er 2 maal n deelverzamelingen van knopen ontstaan met als eigenschap dat de doorsnede van ieder tweetal deelverzamelingen uit slechts één element bestaat. Daarbij geldt dan tevens dat iedere knoop voorkomt als doorsnede van een tweetal deelverzamelingen.
Iedere knoop is gelabeld (een niet-negatief getal).
Iedere knoop is verbonden met iedere andere knoop. Deze verbindingen zijn gelabeld volgens het principe van het verschil in getalswaarde van het eindknooppunt en de beginknooppunt.

Probleemstelling:
Vindt binnen de verzameling van knooppunten het kortste pad bestaande uit n knopen, zodanig dat er geen deelverzameling van knopen is die meer dan één knoop bevat en de labelling van de verbindingen van de knooppunten niet negatief is en oplopend in grootte.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan