Door de voortdurende reactietijd van TS in samenhang met de intrigerende probleemstelling kom ik tot de conclusie dat ik in mijn reactie, bericht 20, toch een tweetal aanpassingen moet doen:
5 - tenslotte dient de som van de verschillen per koppel minimaal te zijn.
dient te worden gewijzigd in:
5 - tenslotte dient het verschil van de celwaardes van de cellen die slechts éénmaal voorkomen (dus het begin en het einde van de reeks) minimaal te zijn.
en daarmee samenhangend dient de probleemstelling voor de puur wiskundigen
Probleemstelling:
Vindt binnen de verzameling van knooppunten het kortste pad bestaande uit n knopen, zodanig dat er geen deelverzameling van knopen is die meer dan één knoop bevat en de labeling van de verbindingen van de knooppunten niet negatief is en oplopend in grootte.
te worden gewijzigd in:
Probleemstelling:
Vindt binnen de totale verzameling van knooppunten een deelverzameling bestaande uit n knopen, zodanig dat er geen deelverzameling van knopen (van de oorspronkelijke groep van deelverzamelingen) is die meer dan één knoop bevat en de labeling van de verbindingen van de knooppunten niet negatief is en oplopend in grootte, waarbij de labeling van de directe verbinding van de begin- en eindknoop minimaal is.
Daarnaast roept de formulering van bericht 10 van TS nog vragen op, maar mede met het oog op de implicaties daarvan kan ik die nog niet echt formuleren. Ik wacht daarom voorlopig maar even de reactie van TS af.
Tenslotte moet ik nog een nadere precisering van de formele definitie geven. Daarin moet
We hebben een graaf met n-kwadraat knopen, waarbij de knopen zodanig zijn in te delen, dat er 2 maal n deelverzamelingen van knopen ontstaan met als eigenschap dat de doorsnede van ieder tweetal deelverzamelingen uit slechts één element bestaat. Daarbij geldt dan tevens dat iedere knoop voorkomt als doorsnede van een tweetal deelverzamelingen.
vervangen worden door:
We hebben een graaf met n-kwadraat knopen, waarbij een 2-tal sets van ieder n deelverzamelingen kan worden beschreven, zodanig dat iedere deelverzameling n knopen bevat, per set de doorsnede van ieder tweetal deelverzamelingen leeg is en de doorsnede van een deelverzameling uit de ene set met een deelverzameling uit de andere één en slechts één knoop bevat. Daarbij geldt dan tevens dat iedere knoop voorkomt als doorsnede van een dergelijk tweetal deelverzamelingen.