Vraag over MBR + Backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rsa83

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
9
Beste Lezers,

ik weet niet of het de juiste plek is om het te vragen, zo niet mijn excuses.
Op internet kan ik het niet echt vinden. (zie door de bomen het bos niet meer)

Ik heb een vraag. (2 eigenlijk)

Als ik een image maak met ghost dan neemt hij niet de MBR mee. Dit houd dus in dat als mijn schijf kapot gaat ik alleen maar een image heb van mijn c schijf en niet van de MBR. Klopt dit?

En als ik deze dan wil terug restoren op een andere hdd moet ik dan eerst een MBR aanmaken met een tooltje of dmv een nieuwe windows7 installatie die dan een MBR aanmaakt en dan de image terug plaatsen?

Vraag 3 :D

Is er een programma die bv een volledige backup maakt van je schijf, dus incl. de MBR? (naar mijn weten kan acronis of ghost dit niet)
Zo ja kan je dan deze image op een hdd restoren die anders is dan de vorige hdd?

Thx
 
Hmmm daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord.
Als ik een image maakte dan werd alles wat nodig was meegenomen. Die image kon ik dan op een nieuwe lege (en zelfs ongeformatteerde) schijf zetten en het werkte gewoon weer. Je maakt eigenlijk een exacte (bit-wise) kopie van de originele schijf.
Heb me nooit bezig gehouden met de mbr maar nu ik er over nadenk; het lijkt waarschijnlijk dat die ook gewoon meegenomen wordt.

Een HD restoren die anders is... Wat bedoel je, groter?
Jazeker natuurlijk kan dat!
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je antwoord.
met een andere hdd bedoel im inderdaad 1 die groter, kleiner of van een ander merk.

als ik nu een image maak met ghost zie ik een 100mb partitie. im denk dat dat namelijk de mbr is. en aangezien je deze partities apart moet selecteren neemt de backup deze niet mee denk ik.
 
De mbr is veel en veel kleiner en niet te zien in de partitietabel. Die 100Mb is een soort van prive partitie van het OS, of soms ook gewoon leeg.
 
De mbr is veel en veel kleiner en niet te zien in de partitietabel. Die 100Mb is een soort van prive partitie van het OS, of soms ook gewoon leeg.

thx,
is deze ook nodig op de nieuwe hdd als je een restore doet?
 
Acronis neemt alles inclusief de MBR mee in de backup. Inhoud van bepaalde - verborgen - partitie-types worden niet met "gratis" versie meegenomen. Bij het terugzetten krijg je ook de keuze om de MBR terug te zetten. Als je dat niet doet kan je de partitie-groottes wijzigen, automatisch of manueel.

Van Ghost weet ik dat eigenlijk niet... Even nakijken nog...
 
super

dus het komt erop neer, het maakt niet uit of je de 100mb gedeelte meeneemt en op welke hdd je een restore doet. een backup werkt altijd of het nu met of zonder de 100mb is en of het een andere hdd is.

maar :D
mijn ghost image die vorige week nog werkte werkt opeens niet meer. ik heb een restore gedaan met ghost maar hij blijft in een opstart loop hangen na het willen oostarten van windows. mijn image corrupt lijkt mij sterk aangezien deze een week gekeden nog wel werkte. maar daar is deze topic niet voor :)
 
de vraag is of jij een partitie image maakt of een disk image. een disk image neemt ook het MBR mee, een partitie image hoeft dat niet te doen. het zou namelijk niet logisch zijn om de MBR (o.a. partitie tabel met de gegevens van bijvoorbeeld 4 partities) mee te nemen met een partitie image. nu is het geen groot probleem als je een MBR mee neemt of niet maar je zult hem wel opnieuw moeten opbouwen als je hem niet mee neemt wat bijna elk OS wel kan (Google naar "fix mbr <os naam>" en je krijgt genoeg info). Let op bij Windows 7. de 100 MB partitie is vaak de boot partitie welke wel handig is (geen noodzaak) om te hebben.
 
ok das ook heel duidelijk thx.

ik doe normaal altijd partition backup maar als ik hierboven lees denk ik dat het beter is om disk backup te doen zodat de mbr wordt meegenomen. maar wat nu als je 1 hdd hebt met 2 parts c & d eb ik doe disk backup dan neemtie dus al mijn data op d ook mee.
 
Dat lukt alleenals je de backup naar een externe (netwerk-)schijf stuurt.

Ik gebruik Acronis, & ik stuur de 1ste partitie inclusief MBR naar een backup op de 2de partitie, & dan, gegeven genoeg vrije ruimte, maak ik een backup van de 2de partitie ook met MBR op de 1ste partitie.
Die schuif ik daarna naar een externe schijf of meteen naar DvD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan