Vraag over temp & koeling zelfbouw P4

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alge
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Alge

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2006
Hallo harde werkers,

Voordat ik de vraag stel, eerst even de info:
Ik heb deze week mijn eerste Intel/P4 systeem in elkaar gezet.
Het system is gebaseerd op een MSI PM8M2-V mainboard, een P4 2.93 GHz processor (niet overclocked).
De CPU cooler is van het merk Intel, en is goed gemonteerd op de CPU met pasta ertussen. De behuizing is een tamelijk forse uitvoering van Chieftech; er is veel ruimte binnenin.
Als ik het systeem start heb ik een basis temperatuur van 46 graden. Deze temp lees ik af in het BIOS, dus er draaien verder nog geen OS e.a. peripherals.

Er zit verder geen andere fan in de behuizing behalve de fan van de voeding die van bovenaf over de CPU blaast (daar komt echter weing luchtstroom vanaf).

Nu de vraag:
- is deze basis temperatuur acceptabel?
- voegt een extra fan in de kast die over de CPU blaast veel toe?

Ik hoor het graag.

Thanks, Alge

Lijkt mij een acceptabele temperatuur, extra fans kunnen nooit kwaad zeker niet in de zomer

lokoloko zei:
Lijkt mij een acceptabele temperatuur, extra fans kunnen nooit kwaad zeker niet in de zomer

Dank voor je antwoord.
Bij het Googlen heb ook wel gelezen over temperaturen van 35 graden, of is die temp typisch voor minder snelle P4 processors?
Heb je een goeie tip over een kwality fan om in de kast te bouwen?

Thnx, Alge

alleen een ventilator op de processor?
is te weinig, ik zelf draai met een overgeklokte p4 (origineel 2.6, draait al geruime tijd stabiel op 2.8ghz) en heb een iddle temperatuur van 22 tot 24 graden. Dit is afhankelijk van de kamertemperatuur.

Ik zou zeer zeker nog een ventilator extra plaatsen die de warme lucht afvoerd..

Als je nu al zonder os een temperatuur heb van 46 graden dan word hij gewoon te warm wanneer je de processor volledig gebruikt.. (na installatie os en bijvoorbeeld even een spelletje speelt) Ook je videokaart kan een hoop warmte veroorzaken, dus investeer in een extra fannetje en plaats die achterin de kast, het liefst vrij hoog..

oja, kan je een beetje vergelijken, ik heb genoeg in mijn kast zitten ->mijn systeem<-

Laatst bewerkt:
Alleen de fan van de voeding en processor :o daar had ik even niet goed gelezen Stigter heeft gelijk

Stigter zei:
oja, kan je een beetje vergelijken, ik heb genoeg in mijn kast zitten ->mijn systeem<-

Duidelijk antwoord, thnx.
Als ik op je gegevens afga, zit ik meer dan 20 graden te hoog!
Dat gaat nog een hele klus worden om die omlaag te krijgen.
Ik heb achterin de kast plaats voor een grote fan van 16 cm doorsnee: kan een goeie fan de temp zoveel omlaag brengen?
Heb je een tip voor een goed type fan?

Alge

P.S. Altijd P3 gedraaid, dus temp was eerder nooit een probleem.

Laatst bewerkt:
nee, hoeft niet zo extreem laag te zijn, mag gerust een graad of 10 hoger.. maar houd er rekening mee dat het nu winter is, stuk kouder al dan in de zomer

met alleen een goede fan red je het niet, je zal zeker een goede airflow moeten creeeren..
dat betekent aan de voorzijde van de kast koele lucht aanzuigen, en de warme lucht aan de achterzijde wegblazen..
ik creeer altijd wat onderdruk.. dus altijd +1 ventilator lucht uit je kast laten blazen.. (ten opzichte van je intake ventilators)

Laatst bewerkt:
Stigter zei:
met alleen een goede fan red je het niet, je zal zeker een goede airflow moeten creeeren..
dat betekent aan de voorzijde van de kast koele lucht aanzuigen, en de warme lucht aan de achterzijde wegblazen..
ik creeer altijd wat onderdruk.. dus altijd +1 ventilator lucht uit je kast laten blazen.. (ten opzichte van je intake ventilators)

Bedankt Arie, ik weet wat me te doen staat.

Alge

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan