Vraag over universele notebookadapter

Status
Niet open voor verdere reacties.

profpc

Verenigingslid
Lid geworden
23 dec 2003
Hallo,

Ik had een vraagje over een universele notebookadapter.
Als op een oorspronkelijke notebookadapter 20V en 3,25A staat, en op een universele notebookadapter staat ook 20V aangegeven, maar 6A; betekent dit dat de notebook dan kapot gaat? (aangezien de ampère hoger is)
Of zit er een soort weerstand in, waardoor dat niet gebeurt?
Anders zijn er denk ik maar weinig notebooks die aan die 20V en 6A kunnen voldoen en niet erg universeel is.
Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen :)

Ik heb niet het antwoord voor je, maar ik kan wel logisch nadenken:

Een laptop wil een bepaalde spanning hebben, 20V dus.
Maar via die spanning moet voldoende energie kunnen leveren voor de hardware.
Bijv 65W.
Om 65W te kunnen leveren, moet er een electrische stroom zijn van 65W/20V = 3,25A.

Maar als een zwaardere voeding 100W nodig heeft via die 20V heb je al 5A nodig. (100/20)

Mijn conclusie zou dus zijn dat jij geen probleem hebt met die universele adapter.

En nu ga ik even voor je zoeken op internet of ik bevestiging kan vinden voor mijn veronderstelling...

Als op een oorspronkelijke notebookadapter 20V en 3,25A staat, en op een universele notebookadapter staat ook 20V aangegeven, maar 6A; betekent dit dat de notebook dan kapot gaat? (aangezien de ampère hoger is)

De universele adapter kan max. 6 Amp. "trekken" en is daar ook op gezekerd.
De 3,25A van je notebook zullen dus ook geen probleem leveren voor deze univ. adapt. en de univ. adapt. niet voor je notebook.....

Grtz.

De universele adapter kan max. 6 Amp. "trekken" en is daar ook op gezekerd.
De 3,25A van je notebook zullen dus ook geen probleem leveren voor deze univ. adapt. en de univ. adapt. niet voor je notebook.....

Grtz.

Okay, want bijvoorbeeld op een andere adapter heb ik dan weer 4,72A zien staan.
Opmerkelijk is wel dat op de doos van de universele adapter bij 24V, 5A wordt gebruikt.
Waarschijnlijk dan ook maximaal?

Laatst bewerkt:
Okay, want bijvoorbeeld op een andere adapter heb ik dan weer 4,72A zien staan.
Opmerkelijk is wel dat op de doos van de universele adapter bij 24V, 5A wordt gebruikt.
Waarschijnlijk dan ook maximaal?

Het bewijst mijn gelijk :) (maar dat had ik inmiddels ook al op internet gevonden -> ik moet dus gewoon wat minder twijfelen)
20V x 6A = 120W
24V x 5A = 120W

Het is in elk geval van belang dat je het juiste voltage kiest: dus 20V!!

Het bewijst mijn gelijk :) (maar dat had ik inmiddels ook al op internet gevonden -> ik moet dus gewoon wat minder twijfelen)
20V x 6A = 120W
24V x 5A = 120W

Het is in elk geval van belang dat je het juiste voltage kiest: dus 20V!!

Je hebt volgens mij gelijk ja.
Ik had dit nog gevonden:
Voor een hoog vermogen van 120 Watt met verwisselbare 15/16/18/19/20 Volt [6A] en 22/24 Volt [5A] DC-uitgang

Maar 22 x 5A= 110 W en niet 120 W?

Maar is hieruit een conclusie te trekken dat de adapter dus tot zeg maar 6A kan hebben zoals FunZip zegt, en dus bijvoorbeeld ook een notebook van 4,74A er op aan te sluiten is? De voltage moet dan natuurlijk goed ingesteld staan? :)

Je hebt volgens mij gelijk ja.
Ik had dit nog gevonden:

Maar 22 x 5A= 110 W en niet 120 W?

Maar is hieruit een conclusie te trekken dat de adapter dus tot zeg maar 6A kan hebben zoals FunZip zegt, en dus bijvoorbeeld ook een notebook van 4,74A er op aan te sluiten is? De voltage moet dan natuurlijk goed ingesteld staan? :)
ja, dat moet kunnen.
Maar als je bijv een laptop aansluit met 24V (ik heb werkelijk geen idee welke versies in omloop zijn: heb hier nog nooit op gelet) en 4,74A , dan weet ik wel dat je dicht bij de maximale grens komt.

En op 22V zal ie wel 5,45A aan kunnen, maar zet je dan als producent 5A neer, dan zit je altijd veilig. Ze hebben immers ook maar beperkte ruimte op dat stickertje....

Althans, dat lijkt mij tenminste.

zo uit mijn hoofd trekt een apparaat zoveel ampere als dat hij nodig heeft en niet zoveel er beschikbaar is. let voornamelijk op de voltage want die moet wel goed zijn. een hogere amperage geeft alleen maar dat de notebook max Amp. trekt (niet meer). Zou je bijvoorbeeld een lagere Amperage gebruiken 1 je adapter word vermoedelijk heel heet en je apparaat laad erg langzaam op. teveel A is nooit een probleem

hogere amperage geeft alleen maar dat de notebook max Amp. trekt (niet meer).

Bedoel je hiermee dat de amperage die op de doos staat, de maximale amperage is die de universele adapter aankan en dus de lagere amperages van andere merken hierop gewoon werken? :)

Voorbeeld: als jij een laptop hebt met waardes 20V/3A en je hebt een adapter van 20V/10A zal de laptop netjes 3A van je adapter vragen wat hij dan ook krijgt (niet meer) en niets aan het handje. en de adapter zal het met twee vingers in de neus kunnen leveren

Zou de Adapter 20V/1A zijn zou de laptop 3A vragen, niet krijgen en daarbij de adapter op de max drijven, effecten: Adapter zal gloeiend heet worden (en daardoor snel defect raken) je Laptop zal erg langzaam laden en waarschijnlijk zal jou processor langzamer gaan draaien omdattie niet voldoende stroom krijgt

Dat is een duidelijk voorbeeld, dank je wel :):thumb:

Maar stel, als je nu op je universele adapter 21V per ongeluk zal instellen, terwijl je notebook maar 20V aankan, dan zal de universele adapter niet 20V doorsturen omdat de notebook maar 20V nodig heeft/vraagt? :)

nope, voor voltage geld dat niet.
Als je een afwijkende voltage gebruikt (geld voor te hoog maar ook te laag, al zal dat minder snel schadelijk zijn) kan je apparaat beschadigen. natuurlijk zit er altijd een marge in maar daar zou ik het niet vanaf laten hangen. zorg altijd dat je de juiste voltage hebt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan