Vraag over versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

hc_vinnie

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2005
beste mensen,

ik heb 2 speakers van 200W RMS en 500W Max. (4 ohm)

ik heb nu een versterker op het oog die 500W RMS (4 ohm) draait, is die versterker dan te zwaar voor de speakers zodat ik bijv. de tweeters opblaas?

[edit] Versterker Specs:

versterker.jpg
[/edit]

mvg, Vinnie

Laatst bewerkt:
Moet kunnen, je kan die boxen ook opblazen met een 100w versterker. Als het gaat vervormen dan zachter zetten.

zou de versterker niet te zwaar zijn voor de speakers?

mijn oude versterker is 220W RMS en 380W max, zou deze misschien nog te gebruiken zijn bij deze 200W RMS(500W max.) speakers?

Het is ook zoals Jozo zegt.
Zorg dan ook dat je de versterker nooit verder opzet dan driekwart.
Boven de driekwart kan je echt onvoorpelbare pieken krijgen, waarmee je iedere speaker zou kunnen "opblazen".

dus jullie zeggen dat de 500W RMS versterker gerust op de 200W RMS(500W max) speakers aangesloten kan worden?

en ik denk zelf dat mijn oude versterker van 220RMS en 380max de speakers niet trekken (of zie ik dat verkeerd?)

Je hoort mij niet zeggen "gerust", maar als je het volume een beetje in toom houdt en goed luistert of het wel of niet vervormd, moet het wel kunnen.
Maar voorzichtigheid is wel op z'n plaats.

en hoe zou dat dan gaan met een 220 RMS/380 max versterker?

zou die versterker het er moeilijk mee krijgen? of schade oplopen?

[edit]het is wel de bedoeling dat ik het meeste uit de speakers haal (lees: hoog volume) dus dan zou de 380max te zwak zijn toch? (opblazen?)[/edit]

Laatst bewerkt:
Dan ben je dus aan het "blazen" de hele avond?
Heb je er ook limiters tussen staan?
Die houden ook een hoop pieken tegen .
Is zeker aan te raden.
Goeie koeling ook trouwens.

nee heb een PC aangesloten op de versterker met 2 speakers...

geen andere dingen zoals limiters, ik zal er eens naar kijken.

Dan is het erg aan te bevelen om tussen de PC en de versterker een (audio)limiter te zetten.

gewoon niet te hard zetten... als je moet gaan schreeuwen om elkaar te verstaan loopt iedereen onherstelbare gehoorbeschadiging op.... zet je hoge tonen ook niet te vol, want dat zijn de hoofdveroorzakers van gehoorbeschadiging en tevens zijn je tweeters de eerste die naar de knoppen gaan bij een te hoge piek.

volgens mij kosten die limiters nog wel aardig wat ofniet... aangezien mijn budget aan de lage kant is zal het krap worden :)

Valt erg mee hoor.
Omdat het op die feestjes meestal (te) hard gaat is een studio kwaliteit niet echt nodig.
Zoek even op marktplaats.nl naar het merk Behringer.
Die maken leuk spul voor weinig.
Wordt ook regelmatig tweedehands aangeboden.
Anders rijdt je even naar die winkel in Duitsland Musikproduktiv, nog goedkoper.

www.musikproduktiv.de

Laatst bewerkt:
wat zou het risico zijn zonder limiter dan?
opgeblazen tweeters?
en is die kans erg hoog?

heb even gekeken op speurderds, zit daar iets bij?

www.musikproduktiv.de

Het beschermd je complete speakers, niet alleen de tweeter.
Het houdt alle pieken binnen de perken, dat kun je zelf afstellen.
meestal zit er ook een aardige manual bij zo'n limiter om de boel naar jouw smaak af te stellen.
Behringer heeft een aardig aantal compressor/limiters op de markt voor weinig geld die voor jouw toepassing helemaal prima goed zijn.

ik moet leven van zo'n 200 euro p/m...

als ik die prijzen van die dingen zie zal ik eerst nog ff moeten sparen ;)

maar zoals deze, zou dat goed genoeg zijn?

of toch beter een nieuwe behringer kopen?
hoe zit het trouwens met de "line-in" en "line-out" van zulke apparaten, welke kabels passen erop...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan