• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
In een tabel probeer ik met voorwaardelijke opmaak te werken. De cellen in een bepaalde kolom zijn of leeg, of er staat "Bij", of er staat "Af". In het eerste geval wil ik niks met de opmaak doen, in geval van "Bij" moet de tekst Donkergroen zijn en de achtergrondkleur lichtgroen. En in geval van "Af" moet de tekst donkerrood zijn en de achtergrondkleur lichtrood. Dat lukt goed, zie bijlage. Maar wat niet lukt zijn de randen van de cellen. In geval van "Bij" heb ik dikke celranden en in geval van "Af" zijn dat dunne. En ik weet niet hoe ik die dik krijg. Via de gebruikelijke weg van voorwaardelijke opmaak kan ik de optie van dikke celranden niet vinden. Ik weet ook niet hoe het wel gelukt is met "Bij". Kan iemand helpen?

Bijlagen

Die dikke rand staat gewoon in de eigenschappen van de cellen.
Bij "Af" staat het bij Vw-opmaak ingesteld als een dunne.
Bij "Bij" staat geen omtrek ingesteld.

voorwaardelijke opmaak

Hallo,

Dat is in excel niet mogelijk.

er is een workaround, maak een kopie van je vestand, wijzig de extentie naar .zip

open het zip bestand en extraheer het bestand style.xml
Open style.xml in een tekst editor (bijvoorbeeld notepad) en wijzig het bestand als volgt (wijzig thin in medium of thick)

<dxfs count="2"><dxf><border><left style="thin"><color auto="1"/></left><right style="thin"><color auto="1"/></right><top style="thin"><color auto="1"/></top><bottom style="thin"><color auto="1"/></bottom><vertical/><horizontal/></border></dxf><dxf><border><left style="thin"><color auto="1"/></left><right style="thin"><color auto="1"/></right><top style="thin"><color auto="1"/></top><bottom style="thin"><color auto="1"/></bottom><vertical/><horizontal/></border></dxf></dxfs>

Hierboven zien we de randinformatie (border) die Excel gebruikt voor het definiëren van de voorwaardelijke opmaak (even herkenbaar gemaakt door de specifiek door ons gedefinieerde randkleur. Ook zien we celrandinformatie "thin" waarin staat aangegeven dat er sprake is van een "dunne" rand. Dat willen we natuurlijk veranderen. Omdat het hier een xml-bestand betreft kunnen we de structuur in een teksteditor (notepad) wijzigen. Alle "thin" aanduidingen gaan we wijzigen in "medium" of "thick".
<dxfs count="2"><dxf><border><left style="thick"><color auto="1"/></left><right style="thick"><color auto="1"/></right><top style="thick"><color auto="1"/></top><bottom style="thick"><color auto="1"/></bottom><vertical/><horizontal/></border></dxf><dxf><border><left style="thick"><color auto="1"/></left><right style="thick"><color auto="1"/></right><top style="thick"><color auto="1"/></top><bottom style="thick"><color auto="1"/></bottom><vertical/><horizontal/></border></dxf></dxfs>

sla het bestand op en Voeg style.xml weer toe (overschrijf huidige versie) aan het zip-bestand

hernoem het zipbestand weer naar .xlsx

zie voorbeeld bestand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mooi gedaan, ik wist niet dat dat kon.

Met gewoon Opmaak en Vw-opmaak gaat dat ook .

Bijlagen

@veenvlij

maak een kopie van je vestand, wijzig de extentie naar .zip

open het zip bestand en extraheer het bestand style.xml

Noch van je verstand noch van je bestand hoef je een kopie te maken met .zip als extensie

Open het bestand gewoon met een zip programma (bij mij rechtsklik lzarc, openen met...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan