• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag : Waarde= X antwoord = Y

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieterburen

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2008
Berichten
37
Ik zal mijn vraag even iets duidelijker proberen te formuleren.

Ik heb een sheet met daarin oa de gegevens verkoper en branche. Nu staan daar nog oude verkopers tussen. Ik wil bijvoorbeeld PIETER toewijzen aan de branche SUPERMARKT. Ik neem aan dat dit met een zoek en vergelijk funtie gebeurt. Helaas kom ik er tot op heden niet uit.

Ik zie het als volgt.

Wanneer waarde kolom X(branche)= Supermarkt, waarde kolom Y=Supermarkt.

Hopelijk heb ik mijn probleem zo duidelijk omschreven en kan iemand mij hulp bieden.
 
Kun je een voorbeeld bestandje bijvoegen?
Dat is voor ons iets makkelijker.
 
Geen probleem. Even een fictief bestand opgesteld.
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    38,2 KB · Weergaven: 40
Met vert.zoeken kom je er.
 
Heb het in eerste instantie geprobeerd met vert.zoeken, maar dat wilde niet lukken juist. Tenzij ik iets verkeerds doe.
 
Tenzij ik iets verkeerds doe.
Inderdaad. Je moet even een tabelletje maken met de branches en de verkopers. Daarin wordt gezocht zoals je ziet in het voorbeeld.
 

Bijlagen

  • test(1).xlsx
    39,2 KB · Weergaven: 30
Dank je Rob. Kennelijk geen helder moment gehad, stom dat ik daar niet opkwam.

Bedankt.
 
Dank je Rob. Kennelijk geen helder moment gehad, stom dat ik daar niet opkwam

Ik denk dat Rob ook even niet helder was want vlgns mij moet de formule zo zijn:

Code:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(R2;verkoper;2[COLOR="Red"][B];0[/B][/COLOR]));"branche onbekend";VLOOKUP(R2;verkoper;2[COLOR="Red"][B];0[/B][/COLOR]))
 
Okay, nog geen tijd gehad om het toe te passen. Kan je uitleggen wat je bedoeld met SERROR. Ik heb de NL versie van Excel en ken deze benaming niet.
 
in nederlands: isfout

Het betekend dat als het zoeken geen resultaat heeft gevonden, dat hij dan "branche onbekend" als uitkomst geeft ipv een fout code
 
Ik denk dat Rob ook even niet helder was
Willem,

Klopt helemaal, in dit voorbeeld maakt het geen verschil, maar je vergeeft me dit slordigheidje? Of was het bewust om te zien of iemand wel oplet? ;)
 
maar je vergeeft me dit slordigheidje?

:thumb: Zo heb je tenminste weer bewezen dat je een mens bent :thumb:
:thumb: Want fouten maken is menselijk! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan