vraagje downloadsnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

kiwimichiel

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
43
Ik heb een vraagje in verband met mijn downloadsnelheid.

Ik heb een het "Internet Favorite"-abbonement van Belgacom. Dat zou mij 25Mbps moeten opleveren en als ik het goed uitrekenen dus een downloadsnelheid van 3,12 mb/sec. (25/8bits ?). Maar als ik download via µtorrent of rechstreeks van een website geraak ik maar aan een snelheid van +-360kb/sec.
Als modem heb ik een speedtouch 530 en als router een dlink Dir 600 (ik gebruik de lan, niet de wireless).

Nu is de vraag, is het normaal dat ik maar aan 360kb/sec download of ligt dit aan de router/modem? Of ligt het aan iets ander?
 
Je moet een vragen wat de afstand tussen jou en de eerste te beste wijkcentrale is, want als je verder gaat dan kan het zijn dat je minder krijgt vanwege de afstand.
 
Heb je ADSL of kabel? Bij ADSL is de snelheid afhankelijk van de afstand tot de telefooncentrale. En je bent afhankelijk van de uploadsnelheid van de 'andere kant'.
 
Hoi,
die snelheden wat je daar in #3 hebt staan zijn abnormaal laag bij een abonnement van 25 Mbps, ook al zou je ver van de wijkcentrale verwijderd zijn.
Ik zou de pc eens rechtstreeks aan je modem hangen, blijf de snelheid dan nog zo laag zou ik bij de provider reclameren.
Zelf heb ik het laatst ook aan de hand gehad wat heeft geleid (na onderzoek v.d. provider) tot een aanpassing/vernieuwing in de centrale waarna het probleem is opgelost.
 
Downloadsnelheid kan beinvloed worden door van alles en nog wat, maar als het over ADSL gaat, heb je wat extra beperkingen. Afstand tot de wijkcentrale en hoeveelheid overige ADSL gebruikers in je wijk hebben nogal wat invloed op de snelheid. Binnen een afstand van 2.5km tot de centrale zou in principe weinig (of ten minste acceptabel) sneldheidsverlies mogen optreden.

Gezien de resultaten van de test in #3 lijkt het erop of je verbinding op zich prima is.
25mbps download levert theoretisch 125MB, dus die 2,89 is op zich zo slecht nog niet.
3.5mbps upload levert theoretisch 0.4375MB/sec. De behaalde 0.47 valt dus ook niet tegen.
Pingtime van 47ms laat misschien wel wat te wensen over, maar goed...

Dat je downloadsnelheid maar 360kb/sec is, dat is niet normaal. Laat je provider soms geen hogere snelheden toe bij torrent downloads? (ik kan het me niet voorstellen, maar je weet het soms niet...) Heb je soms bij µtorrent een snelheidslimit ingesteld?
Heb je soms nog andere pc's of apparaten die gebruik maken van dezelfde internetverbinding? (tv's, spelcomputers, etc.)?
 
Gezien de resultaten van de test in #3 lijkt het erop of je verbinding op zich prima is.
25mbps download levert theoretisch 125MB, dus die 2,89 is op zich zo slecht nog niet.
3.5mbps upload levert theoretisch 0.4375MB/sec. De behaalde 0.47 valt dus ook niet tegen.
Pingtime van 47ms laat misschien wel wat te wensen over, maar goed...

Dat je downloadsnelheid maar 360kb/sec is, dat is niet normaal. Laat je provider soms geen hogere snelheden toe bij torrent downloads? (ik kan het me niet voorstellen, maar je weet het soms niet...) Heb je soms bij µtorrent een snelheidslimit ingesteld?
Heb je soms nog andere pc's of apparaten die gebruik maken van dezelfde internetverbinding? (tv's, spelcomputers, etc.)?

Hoe bedoel je "25mbps download levert theoretisch 125MB". Is het niet zo dat als je 25 megaBITS/sec krijgt dus kan downloaden aan 25/8bits = 3,12 megaBYTES/sec? Die speedtest geeft denk ik 2.89megaBITS/sec dus 361kiloBYTESsec....

Ik geraak nooit boven de 360-365kb/sec met µtorrent en er staat geen snelheidslimiet op. Er is enkel nog 1 andere pc aangesloten op deze internetverbinding maar als ik hem rechstreeks aansluit op de modem (als enige pc dus) is hij nog altijd zo traag
 
Laatst bewerkt:
via www.freedom.net heb ik mijn afstand berkend en dit is het resultaat (ik weet wel niet of het betrouwbaar is):

Proficiat! U bent aansluitbaar op ons netwerk voor de volgende diensten:
• Alle adsl diensten.
• De maximum snelheid voor uw zone is maximum 12mbps*
• Afstand tot de centrale is +/-3227 meter
 
ik heb eens gebeld naar de belgacom helpdesk. Ze wilden me niet zeggen hoe ver ik van de centrale zit maar het zou liggen aan het feit dat ik nog adsl heb en geen vdsl2. Ze zeiden me ook dat ik met vdsl2 ook maar 6,5mbps zou kunnen halen wat op zich toch ook niet veel is? Hier leid ik dus uit af dat ik toch redelijk ver van de centrale lig. Zou het helpen om een mail ofzo te sturen naar belgacom om ze dit te laten oplossen?
 
Hoe bedoel je "25mbps download levert theoretisch 125MB".

Ik was nog niet helemaal wakker denk ik. :confused: Dat moet natuurlijk zijn 25mbit=3,125mbyte. Inderdaad staat er bij de speedtest Mb ipv MB.

Dat VDSL2 zal allicht helpen. Kort gezegdd is VDSL2 min of meer hetzelfde als ADSL, met dat verschil dat gebruik wordt gemaakt van andere frequenties waardoor hogere datadoorgifte mogelijk is, en het signaal wordt verspreid van uit de wijkkasten, niet vanuit een centrale. Afstand tot de gebruiker wordt daarmee korter, waarmee dus ook het snelheidsverlies wordt beperkt.
Het schijnt dat Belgacom druk bezig is met de uitrol van dit systeem, en dat er op dit moment een dekking is van ongeveer 70% (helaas nog niet in jouw buurt, blijkbaar...) Klagen zal wel niet veel oplossen...

Bovendien zullen ze verwijzen naar de algemene voorwaarden, waarin niet beloofd wordt dat je 25mbit internet krijgt, maar dat je snelheden tot 25mbit krijgt. (dat laatste woordje wordt vaak een beetje weggemoffeld of "vergeten", maar dat maakt wel het verschil...)

Wat je zou kunnen doen, is overwegen een andere aanbieder te nemen. Internet via de tv-kabel of glasvezel is veel sneller, en kent bovendien niet de beperkingen van ADSL met afstanden en aantallen gebruikers. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de faciliteiten in je woonplaats. Ik heb zelf de luxe dat ik kan kiezen uit ADSL, kabel en glasvezel. Mijn 30mbit lijn geeft dus werkelijk 3,75mByte bij downloaden.
 
ik heb me vergist, het is 16,5megabit die ik zal ontvangen. Ik zal dus updaten naar vdsl2
allen bedankt voor de hulp!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan