• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraagje over ALS

• Onderwerp starter Onderwerp starter Trax
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Trax

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2004
Hallo

ik heb het hele forum doorgespit en niet echt een concrete oplossing voor mijn "probleem" gevonden.

Ik ben bezig met een jaarrooster voor mijn medewerkers en wil in simpel nederlands invoeren:
het gaat dan bv om cel b6.

als je in b5 een d invult laat dan zien : 8:00 - 16:30
als je in b5 een a invult laat dan zien : 16:00 - 00:30
als je in b5 een d invult en b4 is zondag laat dan zien :
8:00 - 18:00
als in b5 niets staat laat dan zien : rv

k kom er niet uit, misschien hebben jullie een idee.

Groeten en alvast hartelijk bedankt
Marco

Beste Trax,

Dit kun je het beste doen door eerst een tabel te maken met a, b, etc. en de waardes die daarbij horen.

dus:
a 16:00 - 0:30
b ...
c ...

Daarna kun je de volgende formule gebruiken:

=IF(ISERROR(VLOOKUP(E2,$B$2:$C$6,2,FALSE)),"rv",VLOOKUP(E2,$B$2:$C$6,2,FALSE))

Hierbij is $B$2:$C$6 de tabel en E2 (in jouw voorbeeld b4) de cel waarin a, b, etc., staat.

VLOOKUP (in het nederlands Vert.Zoeken?) zoekt in de meest linkse kolom naar een waarde en geeft dan een waarde terug uit de rij met de gevonden waarde, terwijl ISERROR checkt of er iets fout is gegaan, zoals bijvoorbeeld een cel zonder antwoord.

geneste ALS:

=ALS(EN(B5="d";B4="zondag");"8:00 - 18:00";ALS(B5="a";"16:00 - 00:30";ALS(B5="d";"8:00 - 16:30";"rv")))

Normaal zou dit ook lukken, niet?

Geplaatst door Kikky
geneste ALS:

=ALS(EN(B5="d";B4="zondag");"8:00 - 18:00";ALS(B5="a";"16:00 - 00:30";ALS(B5="d";"8:00 - 16:30";"rv")))

Normaal zou dit ook lukken, niet?

Dit werkt inderdaad, heel makkelijk zeg!
Ik heb hem meteen een paar keer toegepast!

Thanx 4 tha tip!!
Groeten Marco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan