vraagje over avast v4.7 home edition.

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Ik gebruik al andherhalf jaar avast als virusscanner. Volgens mij de beste. maar er is een groot nadeel.

Ik scan mijn pc niet vaak. 1x in de 2 weken. of anders vaker als ik merk dat er een virus in me pc zit. maar meestal is het 1x in de 2 weken omdat ik een best goed beveiligde pc heb incl ik weet nogal goed waar ik wel moet komen en wat ik wel of niet moet downloaden. Alleen omdat ik zo weinig scan doe ik met avast wel 1x in de 2 weken een zorgvuldige scan. want als je 2 weken niet meer scanned en er is iets binnengedrongen gaat dat zich meestal overal rond verspreiden. Daarom een zorgvuldige scan.

Het probleem is dat dit echt een eeuwigheid duurt. Ik heb ongeveer 250GB van me schijfruimtes gebruikt en bij een zorgvuldige scan moet ik soms wel 24uur wachten voordat ie klaar is. dat betekent dus 24 uur lang woord me cpu onder druk gezet incl me geheugen wat betekent dat er minder applicaties kunnen gebruiikt worden wil je dat alles goed functioneert. Nou kun je natuurlijk niet gaan vragen of avast dat sneller kan doen wat dat is nou eenmaal niet mogelijk. Maar kan ik wel op een of andere manier zien hoeveel er nog gescand moet worden.

In veel scanners zie je gewoon een balkje en als die vol is is alles gescand. maar in avast weet je niet hoeveel tijd ie nog nodig heeft. op deze manier kan ik dus ook niet inschatten wanneer ik me scanner moet starten. Dan start ik bijvoorbeeld me scanner om 23:00 uur savonds en als ik de volgende dag uit school kom is ie nog bezig. met zon balkje kan ik dit inschatten. Het zou dus mooi zijn als ik dit gewoon kan aflezen. Is er dus een optie in avast waar ik dit kan instellen en zo niet is er een andere versie van avast waar dit wel kan. Ik heb nu v4.7 home.

Je kan wel instellen dat Avast niet alle bestandsextensies scant, dus alleen .exe, .dll enz.
Maar anders, kan zo'n scan wel lang duren.

Maar er staat niet iets van: estimated time?

Wat ook helpt, om de scan in de Veilige Modus te doen.

wrom raden mensen waaronder jij eigenlijk aan om dit in veilige modus te doen. Dit hoor ik namelijk wel vaker. Want ik snap niet wat het uitmaakt. want met scannen in de normale modus heb ik nooit problemen. Of gaat het dan sneller?

Laatst bewerkt:
Reden:
Veel minder wordt geladen, alleen de broodnodige bestanden en drivers worden geladen, en daardoor kan er meer malware + virussen worden gevonden en de scan kan zeker ook sneller gaan omdat er verder niks aan staat.

De hoogste "graad" van de scan is Zorgvuldige scan plus Scan archief (waardoor ook alle cab-bestanden worden gescand). Als ik bovenstaande instellingen gebruik, duurt een scan van 30 Gb bijna één uur. Voor jou zou je dat dus met tien kunnen vermenigvuldigen, maar dan kom je dus nooit aan 24 uur. En wat de voortgangsindicatie betreft: tijdens de scan worden de gecontroleerde bestanden getoond, als je dat één keer in de gaten houdt bij het einde van de scan, dan heb je daarna een idee over de voortgang.

Maar ik zou nog eens goed bekijken waardoor de scan bij jou zolang duurt. Installeer avast! anders een keer opnieuw. Je hebt automatische updates toch aanstaan? Anders is avast! misschien eerst een hele tijd kwijt aan het ophalen en installeren van updates van de virusbibliotheek.

Edit: om te vergelijken heb ik een Quick Scan (zonder Archieven) uitgevoerd: 7,2 (van de 30) Gb in 13 minuten.

Laatst bewerkt:
Oke maar zou het niet kunnen liggen aan je processor en harde schijf. Als je meer mhzjes hebt en een hogere rpm hardeschijf dan lijkt het me duidelijk dat het bij de ene wat slomer kan gaan dan bij de ander. Maar ik zal dat update en opnieuw installeren maar ff gaan uitproberen. Dan maar hopen dat het idd sneller zal gaan.

EDIT: Nog een vraagje. Mijn pc was eergisteren dus bijna 24uur bezig toen ik me pc afsloot omdat ik het zat was. Alleen hij was toen ergens bij 1200000 bestanden. 1 miljoen en tweehonderduizend dus. is dit nu veel?

Laatst bewerkt:
Op een snel systeem zal het scannen sneller gaan ja.

Dat zijn aardig wat bestanden ja, maar elk programma heeft weer bestanden en Windows zelf, en je eigen bestanden enz.

Oke. Wat ik nu gedaan heb is avast opnieuw geinstalleerd incl alle updates gedownload. Toen heb ik me pc in veilige modus gestart en ik ben gaan scannen. Nou wil ik je niet ontmoedigen maar hij is nu ongeveer alweer bijna 20uur bezig met scannen en nu is ie pas bij 320000. Nog langzamer als eerst dus. Jij kan natuurlijk ook niet alles weten maar volgens mij is er iets ernstigs fout. Want als ik zie hoe snel jij scanned dan moet er iets niet kloppen. Heb je misschien nog een vergezochte mogelijkheid wat mijn probleem zou kunnen oplossen. Want dit gaat niet lekker zo. Anders moet ik misschien een nieuwe virusscanner aanschaffen.

Vreemd, in de Veilige Modus hoort zo'n scan echt sneller te gaan.:confused:

Hoe staan de instellingen voor het scannen?

Als ik het scherm van avast heb klik ik rechstboven op het pijltje voor opties. Ik ga naar selecteer scan gebied. Ik selecteer scan lokale stations. Ik zet een vinkje bij scan archief bestanden. En ik zet het balkje helemaal naar rechts zodat de scan zo zorgvuldig mogelijk wordt uitgevoerd.

Daarna klik ik weer op pijltje>begin scan>selecteer scan gebied>mappen en dan vink ik deze computer aan zodat alle hardeschijfen drives etcetera worden gescand. Dan kijk ik voor de zeker heid ook nog is een keer bij begin scan>selecteer scan niveau om te kijken of het is ingesteld op doorgrondige scan.

daarna verwijder ik alle verwijderbare media (hardware) van me pc exclusief externe harddisks en daarna druk ik op enter om de scan te starten. Dit allemaal in veilige modus. Bijna 20 uur later is ie bij 320000 en nog heel wat bestanden te gaan.

Heb je dat niet ingesteld dat je hdd('s) 2x worden gescand?

Anders, mischien toch denken aan andere virusscan.

:shocked: Is dat zo? Wist ik niet eens.

Want wat jij zegt lijkt me ook erg logisch als je voor lokale station en mappen kan kiezen. Maar het zijn toch 2 verschillende opties. Ik ga er dan niet van uit dat avast me harddisks 2x scanned. Als ik in me scan process kijk dan zie ik ook nooit dat ie 2x dezelfde schijf aan het scannen is. Ik zie bijvoorbeeld nooit 2x c:/ met hetzelfde progamma erachter als eerder in me scan process. Maar wel een logische redenering. Het blijft maar gekker worden helaas:confused:

Ok maar dat gaat dus wel weer een nachtje duren. tis ff dat je het weet:p . Ben benieuwd wat er deze keer gaat gebeuren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan