Vraagje over combinatie van tv + surroundset + pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

kokkie20

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2006
Hallo,
Ik wil binnenkort een nieuwe tv + surround set halen voor op mijn kamer.
Maar zit nog met een aantal vragen hierover of het gaat werken wat ik in gedachten heb.
De tv die ik gezien heb is deze samsung tv: Samsung UE40D5700 (Mooie kwaliteit, en vind het niet veel geld voor zo een tv, kan het mis hebben maar goed ;) )
De surround set die ik gezien heb is de Logitech z5500 (Geweldige geluid vind ik persoonlijk eruit komen)
Maar goed dan het volgende probleem....
Ik gebruik momenteel voor mijn pc een beeldscherm, maar wil dus overstappen naar de tv.
Ik wil mijn computer aansluiten op de tv via hdmi (dat ondersteund mijn videokaart, geen probleem dus ;)) Maar dan de vraag.
De logitech set die kan via Audio Digitaal (S/PDIF) aangesloten worden op de tv, maar nu is mijn vraag dus.
Als ik een film ga kijken via mijn pc, gaat de geluid dan ook via de surround set ?
Want wou graag mijn pc als een soort van "home studio" gebruiken (films/muziek/spellen) die via de tv + surround set geregeld kunnen worden.
Ook wil ik de tv gebruiken voor digitenne (dat ondersteund hij ook zover ik weet dus ook geen probleem.)
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met mijn situatie, zo niet vraag dan meer informatie.
Alvast bedankt

Kokkie20 :thumb:

Dan moet de TV het inkomende digitale audiosignaal uit kunnen geven over z'n coaxiale- of optische poort. Of die TV dat kan weet ik niet, het staat misschien in de kleine lettertjes v.d. manual. Zo niet, dan kun je een geluidskaart kopen met een coaxiale of optische uitgang, en die verbinden met je Logitech. In dat geval moet je in de geluidskaart-software SPDIF-Uit selecteren.

Voor films met surround geluid vanaf Digitenne geldt ook dat het digitale geluid over de coaxiale uitgang van de TV naar buiten moet kunnen.

Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de informatie, ik ga nog eventuele antwoorden afwachten en nog wat meer rondvragen.
In ieder geval bedankt voor je antwoord! :thumb:

Kleine update
Zover ik begreep wat ik qua informatie vond op het internet gaat mijn idee niet lukken.
Maar kwam nu een andere geweldige set tegen, de Z906.
Daar zitten 2 Audio Digitaal (S/PDIF) aansluitingen op (en nog een aantal aansluitingen).
Dus zat ik nu daarover te denken, als ik 1 kabel van me tv naar die surround zet, dan zou hij het geluid over de 5.1 moeten afspelen van tv-series (als voorbeeld, tenminste dat begreep ik uit de manual)
Dus als ik dan ook nog 1 kabel vanuit mijn pc in de surround zet, doet hij het geluid van de pc over de surround set afspelen.
Dan lijkt mijn probleem eigenlijk opgelost of begrijp ik het nu verkeerd?
De films worden dan via hdmi op de tv weergeven, terwijl de geluid van de film vanaf de pc naar de surround set gaat.

Laatst bewerkt:
Hier is de manual van die Samsung TV, zoek in die pdf op 'een thuisbioscoop', dan kom je goeie info tegen.. http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201104/20110404103836356/Web_X6DVBEUA-Dut.pdf

Oftewel: Als je apparaten via HDMI aansluit op die TV, dan komt er uit de optical audio-uitgang alleen een 2.1 signaal (de achterste en center luidsprekers werken dan niet). Je krijgt alleen digitale 5.1 audio-uitvoer bij digitale TV uitzendingen via de coax verbinding.
Daarnaast lijkt het erop dat de Thuisbioscoop dan van Samsung moet zijn, en het anynet logo moet hebben, of in ieder geval een HDMI 1.4 aansluiting moet hebben. Dat heeft die Logitech niet.

Oftewel2: Wat je in combinatie met die Samsung en die Z906 nodig hebt:
-Voor 5.1 TV uitzendingen: een losse Digitenne ontvanger met digitale audio uitgang.
-Voor 5.1 geluid vanaf een PC: een geluidskaart met digitale audio uitgang.
Die sluit je beide aan op die Logitech, de Samsung wordt alleen voor beeldverbindingen gebruikt.

@vandahl
Aah ok, bedankt voor de duidelijke uitleg :)
Dan eigenlijk nog 1 laatste vraag :o
Stel dat ik overga op schotel ipv digitenne, ik weet dat ik dan een ci(+) modulde moet halen.
Als ik dan de kaartje die je van canaldigitaal in mijn tv doe, en de schotelkabel ook op mijn tv aansluit. En ik dan vanaf de tv naar de surround ga zou dit wel moeten werken of begrijp ik dit stuk nu verkeerd? Want dan komt het geluid uit de tv zelf, en niet via hdmi of iets dergelijks.
Sorry dat ik zoveel vraag, maar probeer namelijk zoveel mogelijk informatie hierover te winnen zodat ik straks niet verkeerde dingen koop :(

Je zou gelijk kunnen hebben, maar het is me niet helemaal duidelijk of je een schotel direct op die TV kunt aansluiten, ik zou zeggen dat je daar een aparte settopbox voor nodig hebt. Die sluit je aan op de antenne ingang, en dan heb je bij uitzendingen in 5.1 inderdaad 5.1 geluid via de optical uitgang. Maar zo niet, dan heeft bijna elke settopbox een digitale audio uitgang.

Ok dan weet ik voldoende, bedankt voor je hulp !
Al mijn vragen zijn beantwoord :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan