vraagje voor dyslexiepatient

Status
Niet open voor verdere reacties.

dekleinewitte

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2002
mijn dochter is dyslextiepatient en ik wil haar helpen met heer huiswerk.ik wil een tekstdocument dat ze meekrijgt van school gewoon vergroten maar met mijn hp printer schijnt dit niet te lukken.ik stel deze in op 125% maar dan staat de tekst er niet meer volledig op.Ik wil gewoon deze tekst inscannen zodat ik hem met de word kan bewerken en gewoon een groter lettertype instellen dan moet het toch lukken denk ik.ik kan wel het document inscannen en plakken in de word maar dan kan ik het niet bewerken.Het lijkt éénvoudig te zijn maar toch lukt het mij niet.hoe kan ik mijn dochter helpen?iemand ervaring met uitvergroten van tekst?

Hoi,

Dat werkt w.s. ook zo niet.
Als je een document scant, hangt het ervan af, hoe je dat doet:
Als 'plaatje', of als échte tekst met een OCR-programma.
Dat laatste moet je doen, dus scannen 'als bewerkbare tekst'.
Hierna kan je het lettertype vergroten, zodat het geheel - weliswaar verdeelt over meerdere pagina's - keurig kan worden afgedrukt.

wat bedoel je met ocr programma?ik scan het in en kan wel kiezen tussen kleurenfoto of tekst en dan kan ik het bestandstypt instellen(tif,jpg,bmp,png)maar dat is alles wat ik kan instellen.

enkel tekst kan ik niet kiezen er staat zwart witfoto of tekst en die optie kies ik dan maar,al lijkt het hopeloos

Dan ondersteunt je scanner geen tekstherkenning, ofwel OCR (optical character recognation) waarmee je gescande tekst rechtstreeks in je tekstverwerker kunt bewerken.
Hopelijk heeft een ander nog een suggestie voor je, want ik zou niet weten hoe je dit nu oplost.

Het orgineel doormidden vouwen zodat het A5 is en dan op 141% kopiëren naar twee A4'tjes?

Hier staat een site die helemaal in let-ter-gre-pen staat:
http://proto.thinkquest.nl/~jrb054/inleiding.htm
dat schijnt ook makkelijker te lezen te zijn voor iemand met dyslexie. Er zijn wel boeken die zo geschreven zijn, maar of er ook software voor is? :confused:

Een OCR programma werkt ook met een jpg of tif plaatje als input. Dat is werkend te krijgen met elke scanner! Nadeel is wel dat mogelijk niet alle letters / lettertypen even goed herkend worden.

Bij m'n scanner (canon lide 20) zat gratis een OCR programma: ScanSoft OmniPage SE. Dat werkt wel goed maar er blijven wel wat foutjes inzitten die je handmatig moet verbeteren.

Nog een linkje: http://dyslexie.pagina.nl/

Zijn het voor de school zelf ook kopieën? Als die het als tekst hebben kunnen ze het natuurlijk makkelijk op floppydisk meegeven.

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de info egel.De site's lijken nog belangrijke onfo voor ons te hebben.ondertussen contakt opgenomen met de school en ze zullen proberen om de teksten groter mee te geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan