Vraagteken met vierkant eromheen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bnela

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jun 2015
Beste mensen,

Ik heb recentelijk voor school 4 werkstukken gemaakt en bij twee van die werkstukken zijn er na het uitprinten vraagtekens met een vierkant zichtbaar geworden. In het word document zijn ze niet te zien, maar ze worden om de een of andere reden wel uitgeprint. Ik gebruik een legale versie van Word 2011 (mac) en update 14.4.1. In de bijlages kan je duidelijk zien wat voor vraagtekens ik bedoel. Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft of een oplossing weet?

Alvast bedankt.

Bijlagen

• _20150617_231113~2.jpg
    _20150617_231113~2.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 358
  • _20150617_231047~2.jpg
    _20150617_231047~2.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 194
Geprint vanaf de Mac? Indien op een andere computer, dan zou het aan het gebruikte font kunnen liggen.

Heb van een school computer (windows xp) geprint.
Het font is gewoon Calibri en soms Calibri Light dus ik neem aan dat dit geen probleem zou moeten opleveren.

Kun je een document posten? Want aan zo'n plaatje hebben we niet zoveel.

Het is heel vreemd wat er gebeurt. Overigens is het effect bij mij niet hetzelfde:
In het word document zijn ze niet te zien, maar ze worden om de een of andere reden wel uitgeprint.
Ik zie ze namelijk wél gewoon in het document. Het rare is: als ik het lettertype van de alinea verander, bijvoorbeeld naar Verdana, dan verdwijnt het vraagteken en krijg ik er een spatie (of lege letter) voor terug. Nog vreemder: die lege letter is opgemaakt in het lettertype MS - Gothic! En wat ik daarna ook probeer, ik krijg het vraagteken niet meer terug. En wat ik daarna ook probeer, ik krijg het lettertype niet van die MS Gothic af... OK, het lettertype verandert ook wel eens in MS Mincho. Maar dat is het dan ook wel.
Als ik de (originele) alinea in een lus uitlees, dan blijkt het rare teken een gewoon vraagteken te zijn (ASC = 63) dat, als ik een normaal vraagteken typ, met geen mogelijkheid is om te bouwen naar een ander lettertype maar MS Mincho of MS Gothic blijft.
Kortom: het lijkt op een ingesloten lettertype in het document, dat een beetje vreemd doet. Ik zou geen oplossing weten, anders dan met een macro door de tekst lopen en alle laatste tekens (mits dat het vraagteken is) verwijderen. Dat lukt wel. Bijgaande macro doet dat heel rigoreus; hij verwijdert alle laatste vraagtekens uit de tekst die eerst in een matrix variabele wordt gezet, waarna de complete gestripte tekst (zonder opmaak) in een nieuw document wordt geplakt.

Code:
Sub test()
Dim i As Integer
Dim rng As Variant

rng = Split(ActiveDocument.Content, Chr(13))
    For i = LBound(rng) To UBound(rng)
        If Not rng(i) = vbNullString Then
            If Asc(Mid(rng(i), Len(rng(i)), 1)) = 63 And Not IsNull(rng(i)) Then rng(i) = Left(rng(i), Len(rng(i)) - 1)
        End If
    Next i
    Application.Documents.Add
    For i = LBound(rng) To UBound(rng)
        With Selection
            .TypeText Text:=rng(i)
            .TypeParagraph
        End With
    Next i

End Sub
Bruut, maar je hebt wel een schone tekst :).

Octafish,

Allereerst ontzettend bedankt voor je moeite om mij te helpen met mijn vraag. Nooit geweten dat word zo'n complex programma is. Ben zelf ook verder niet bekend met macro's en codes en ik denk dat het mijn pet te boven gaat om het probleem op te lossen. Ik zal in de toekomst er in ieder geval rekening mee houden want ik zie wel de lege spaties als ik 'alle niet afdrukbare tekens weergeven' klik. Dan zie ik dat de blauwe pijltjes niet aansluiten op de plekken waar het vraagteken staat op het uitgeprinte document.

Nogmaals bedankt voor je hulp Octafish.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan