Vragen bij samenwerking PC-onderdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thunderstrucker

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2009
Geachte geïnteresseerde,

Ik zit al tijden te piekeren over het volgende.
Ik ervaar met gamen dat mijn blijft hangen bij het laden van grafische elementen.
Dit komt voornamelijk voor bij het spel World of Warcraft.

Als ik met een grote groep mensen speel die allemaal hun eigen spells gebruiken merk ik dat mijn FPS drastisch zakt en mijn pc moeite heeft om het allemaal te verwerken.

Mijn systeem is als volgt:
Pentium D 3.4GhZ
2x2GB DDR2 Memory
ATI HD 3870 Grafische Kaart.
Gigabyte ga-ep31-ds3l Moederbord

Ik had dit probleem nooit zo erg. Het was altijd wel enigzins aanwezig maar nooit zo erg als sinds de laatste uitbreiding van het spel World of Warcraft.
Daarnaast heb ik ook het idee dat mijn systeem andere spellen op een hogere kwaliteit zou moeten kunnen draaien waaronder Crysis. Toch moet ik Crysis op low/medium spelen.

Ik, als amateur dacht dat het wellicht aan de grafische kaart zou liggen maar vandaag werd ik er door een collega op gewezen dat het wellicht mijn processor is die de berekeningen niet aankan en daarom de grafische kaart niet optimaal kan laten werken. Zover ik weet bestaan er geen programmas die de samenhang/samenwerking van je pc-onderdelen kunnen testen en ik ben benieuwd of alles wel goed samenwerkt met betrekking tot de beste kwaliteit leveren.

Ten einde raad waar de oplossing te vinden heb ik besloten hier de vraag neer te zetten.

Als jullie meer gegevens nodig hebben om een antwoord te kunnen geven, dan hoor ik graag welke.

Alvast bedankt voor het lezen.
TS

Laatst bewerkt:
Ik vind 2 WOW en dus ook 2 lijstjes met systeemspecs:

Minimale Systeemeisen
800 MHz Processor
256 MB RAM Geheugen
4 GB Harde Schijf
32 MB Videokaart
DirectX 9.0c
Internetverbinding Aanbevolen Systeemeisen
1.5 GHz Processor
512 MB RAM Geheugen
4 GB Harde Schijf
128 MB Videokaart
DirectX 9.0c
Breedband-internetverbinding (ADSL of Kabel)

systeemeisen
- Windows XP (Service Pack 3) of Windows Vista (Service Pack 1)
- Intel Pentium 4 1.3 GHz of AMD Athlon XP 1500+
- 512 MB RAM (1GB for Vista users)
- 3D graphics processor with Hardware Transform and Lighting with 32 MB VRAM (Zoals ATI Radeon 7200 of NVIDIA GeForce 2)

aanbevolen systeemeisen
- Windows XP (Service Pack 3) of Windows Vista (Service Pack 1)
- Dual-core processor (Zoals Intel Pentium D of AMD Athlon 64 X2)
- 1 GB RAM (2 GB voor Vista)
- 3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM (Zoals ATI Radeon X1600 of NVIDIA GeForce 7600 GT (of beter))

Wellicht was er nog een versie van WOW? Het 2e lijstje komt hier vandaan en het eerste lijstje hier.

Zo te lezen zou er geen probleem moeten zijn. Ik neem aan dat je met de videokaart de 3850 bedoelt?

Laatst bewerkt:
processor is misschien aan de trage kant, maar zo gek is de verhouding tussen videokaart en processor niet.

Op jouw moederbord moet volgens mij wel een betere processor passen.

Tot zover lijkt het dan alsof het toch mijn grafische kaart is dan die te zwak zou zijn ?

Ik heb Vista Home Premium 64 Bit Service Pack 1
Ik hoor soms van mensen in het spel dat zij 2gb geheugen hebben maar geen lag.

Toch zou ik er enigzins zeker van willen zijn dat als ik een nieuwe videokaart zou kopen, mijn moederbord en processor met deze kaart om kunnen gaan. Ik weet niet in hoeverre een moederbord een kaart kan limiteren in zijn werking.

Bedankt dat je er naar kijkt !

Grafische kaart te zwak? Lijkt mij niet. De 7600 en de 3850 zijn beide classe 2 kaarten dus het zou moeten lukken. Als een op een lagere kwlaiteit gespeeld? Als dat dan wel lukt moet je misschien wel aan de kaart denken.

Laatst bewerkt:
Ja op het moederbord zou een quadcore kunnen, niet dat dit veel nut heeft met games geloof ik.
Het moet toch ergens inzitten om mijn pc tijdens gamen sneller te krijgen en ik weet niet zo goed waar te zoeken :)
Pentium D 3.4ghz is toch niet echt langzaam zou je zeggen, maar mijn kaart is ook niet echt zwak te noemen.

Ik zal het eens bekijken op lagere kwaliteit maar weet nog niet wanneer ik dit goed kan testen.
Mijn doel was om het op maximale kwaliteit te kunnen blijven spelen.

Maar de een zegt dat het aan het aantal berekeningen van de processor zou kunnen liggen, de ander zegt de videokaart. Voor een amateur allemaal abacadabra

Laatst bewerkt:
Ik ben geen gamer en heb er dus ook 0,0 verstand van. Ik lees echter in je 1e bericht iets over een laatste uitbreiding van de game. Dát dus zou heel goed de oorzaak kunnen zijn, dit in samenhang met de videokaart. Het zou overigens niet 'netjes' van de fabrikant zijn om met een update een grote roep klanten te 'veroordelen' tot een zwaardere kaart, maar ja................. de aanwezige kaart (of de 7600) is een kaart waarvan de fabrikant schreef: 'or better'. Met dat 'or better' wordt bedoeld dat de kaarten aan de ondergrens zitten, toereikend maar minimaal.

Laatst bewerkt:
Heb je nu een HD3850 of HD3870?

De processor zou ik echt gaan upgraden. Die is wel erg aan de trage kant.

http://www.tomshardware.co.uk/chart...tml?prod[1267]=on&prod[1298]=on&prod[1295]=on

Zie het verschil met een E8400...
Dat zal echt wel wat verschil uitmaken.

En als je dan de videokaart (zeker als je nu een hd3850 hebt) vervangt met een HD4770 of HD4850, dan moet je toch aardig kunnen gamen.

(ik noem nu maar wat voorbeelden hoor... ik ken je budget niet)

Voor de genoemde game wordt bij de laatste rij systeemspecs als aanbevolen opgegeven:
Quote : (Zoals Intel Pentium D of AMD Athlon 64 X2)
Dat zou toch moeten betekenen dat de processor het zonder meer moet kunnen trekken te meer omdat een P4 als minimum wordt genoemd.

Laatst bewerkt:
Budget is toereikend. Ik ben al lang bezig om uit te vogelen wat nu te vervangen.

Ik heb een 3870. Als ik een 4850 koop doe ik daar misschien ook maar weer 2 jaar mee :)

Ik heb geen idee hoe ik die test tussen die core 2 duo en die pentium D moet lezen.
Sorry ;)

Budget is toereikend. Ik ben al lang bezig om uit te vogelen wat nu te vervangen.

Ik heb een 3870. Als ik een 4850 koop doe ik daar misschien ook maar weer 2 jaar mee :)

Ik heb geen idee hoe ik die test tussen die core 2 duo en die pentium D moet lezen.
Sorry ;)
@Thunderstrucker: ik vroeg om 10.29 uur al of je een 3850 had? Lollig dat je nu schrijft dat je een 70 hebt.............................. ;)

HD3870 is niet zoveel slechter dan een HD4850 (even uit mijn hoofd -> de 3xxx-serie van Ati is nu niet de serie waar ik de meeste kennis over heb)

Pasja: ik besef dat het voor wow weinig uit zal maken. Maar voor Crysis dus wel.

Heb je trouwens al goed gezocht naar spyware en dergelijke?
Heb je goede videokaartdrivers?
Heb je de chipsetdrivers van je moederbord geinstalleerd?

(in omgekeerde volgorde)

Daar de topic gisterenavond is gestart, was ik de zin over crysis van TS al weer vergeten. In die zin is mijn bericht van 10.55 uur eigenlijk zinloos.

@ Marsmannetje
Alle drivers van mijn pc zijn up to date. Daar zorg ik altijd voor :)

Hoewel ik het leuk zou vinden dat Crysis goed draait op hogere kwaliteit richt ik me voornamelijk op Warcraft, wat ik veruit het meeste speel.

Ik heb het altijd zonder problemen op maximale kwaliteit kunnen spelen. Sinds de laatste uitbreiding niet meer, waarbij al vele klachten zijn gekomen dat mensen hem moeilijk kunnen draaien zonder storen.
Nu vroeg ik me af waar dit met mijn pc vandaan komt. Ik heb het nauwelijks, enkel als ik met grote groepen speel.

Er is een grappige site (notebook check) waar ze videokaarten op een rij hebben gezet.
Ze zijn uitgegaan van een snelle kaart en hebben de prestaties daarvan op 100% gezet.
Als de 3870 en 4850 worden vergeleken, dan is de 1e een classe 2 kaart en de 2e een classe 1 kaart.
De prestaties van de 3870 komen t.o.v. de 100% kaart op 57% en de 4850 op 76%,

Laatst bewerkt:
meer verschil als ik dacht, maar toch te klein voor een upgrade: ik zou dan een paar euro meer uitgeven voor een grotere stap.

Thunder: heb je al geprobeerd om het spel incl updates opnieuw te installeren? Zodat je zeg maar een schone installatie krijgt. (ik heb verder totaal geen ervaring met WoW)

Ik vraag me ten zeerste af of het opnieuw installeren van een spel bijdraagt aan de prestatie er van.
Zoals ik nu van jullie hoor denken jullie meer in de richting van de videokaart dan van de processor, klopt dat ?

Ja / Nee, ik was jouw opmerking over Crysis geheel vergeten en ben het daarom met Marsmannetje eens. Praat je alleen over WOW dan is je huidige processor krachtig genoeg,
De videokaart zit sowieso aan de ondergrens van WOW (om het maar niet over Crysis te hebben)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan