Vragen i.v.m. partities+software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vleesie

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2009
Berichten
6
Het zit zo:
Ik ben een niet zo ervaren gebruiker van Windows (ik kan goed overweg met pc's, maar over dit soort dingen weet ik niet zo veel).

Ik had mijn harde schijf geformatteerd, en toen had ik 1 partitie gemaakt: C (25 GB)
Deze had ik gemaakt voor mijn OS (ik had gelezen dat het een goede keuze is om je OS op bv. C zetten, al je Data op D en een E maken voor een systeemback-up).

Toen had ik Windows geïnstalleerd, en de D en E partitie gemaakt.

Maar nu zijn mijn vragen:
- Welke programma's moet ik op welke partitie zetten?
Bv Java, Flash Player, ...
En Games?

- Hoe weet ik dat al die programma's op mijn D geïnstalleerd worden? Is er een manier om dit standaard in te stellen?

Als laatste had ik ook gelezen dat je beter een systeemback-up maakt als je OS nog perfect werkt. Ik heb zo een klein idee hoe dit moet gebeuren, maar toch nog een paar vragen:

- Komt die back-up dan in mijn E-partitie te staan?
- Als mijn PC besmet is met een virus, en ik gooi mijn OS er af en plaats de back-up, kan ik dan al mijn programma's hierdoor bewaren?


Als er nog iets is wat ik zeker moet doen (dit zal er wel zijn), zeg het me dan liefst.


Alvast bedankt!!!
 
Meest logisch is:

C-partitie met Windows, alle drivers en alle programma's die je gebruikt
D-partitie voor DATA, dus documenten. films, muziek.foto's etc.
E-partitie voor backup
 
Meest logisch is:

C-partitie met Windows, alle drivers en alle programma's die je gebruikt
D-partitie voor DATA, dus documenten. films, muziek.foto's etc.
E-partitie voor backup

Dus gewoon al mijn programma's op de C-partitie?
Maar ik heb deze maar 25 GB gemaakt (is niet echt een probleem, ik kan het gewoon opnieuw doen)...

Bedankt voor de reactie :)
 
Op genoemde manier is gebruikelijk en logisch.
Hoe groot is je harddisk totaal?
 
@vleesie
aanvulling: houd wel in je achterhoofd dat een backup op een niet fysieke andere schijf (in jouw geval dus op dezelfde schijf als waarop de rest staat, alleen een andere partitie) een soort van "schijnveiligheid" genereert.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat wanneer er fysieke problemen met die ene schijf zijn, je helemaal niets meer aan je backup hebt.
Véél handiger is om voor enkele tientjes een tweede hdd te (laten) plaatsen en dáár de backup op weg te zetten.
 
Het is maar hoe ver je wilt gaan, maar een nieuwe schijf kan eerder stuk gaan dan de bestaande. Ik heb mijn jongste backup ook op DVD's gebrand. Dit geld ook voor de data.
Succes, Ton
 
wel eens van cd en dvd rot gehoord??? :(

Uiteraard heb ik dat. De opmerking is gerechtvaardigd. Maar onder het mom van dubbele veiligheid en minimaal 2* per jaar een image te maken zie ik daar geen probleem in. Hopelijk heb ik ze nooit nodig. Tot nu toe heb ik wel veel nut gehad van een images als zodanig om bij ontstane problemen mijn PC weer goed te krijgen.
 
Op genoemde manier is gebruikelijk en logisch.
Hoe groot is je harddisk totaal?

270 GB

@vleesie
aanvulling: houd wel in je achterhoofd dat een backup op een niet fysieke andere schijf (in jouw geval dus op dezelfde schijf als waarop de rest staat, alleen een andere partitie) een soort van "schijnveiligheid" genereert.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat wanneer er fysieke problemen met die ene schijf zijn, je helemaal niets meer aan je backup hebt.
Véél handiger is om voor enkele tientjes een tweede hdd te (laten) plaatsen en dáár de backup op weg te zetten.

Op DVD branden kan ik ook doen, is misschien nog beter en gemakkelijker :)



Maar: Wat is nu het beste wat ik kan doen?
En hoe groot zou ik mijn C-partitie moeten maken (HD = 270 GB) als ik daar al mijn programma's op wil zetten (grote spellen, ...)? Mijn D is dan voor films, muziek, ...
 
Ik zou de C partitie ca. 50Gb maken, immers, dan heb je ook ruimte voor de programma's die je wilt installeren, de ruimte voor systeem-herstel en de updates van Windows.

Dan zou je de E partitie ook 50Gb kunnen maken voor backup van de C partitie

En dan dus 170Gb als D partitie voor DATA opslag
 
Werken is leuk, maar kost zo allemachtig veel vrije tijd, dat ik soms niet in staat ben om snel te reageren op berichtjes.
Alles doorlezende heeft iedereen wel een punt waarvan je kunt zeggen dat het zinvol is en aandacht behoeft.
Ik zou topicstarter de volgende retorische vraag niet willen onthouden:
áls je een backup kennelijk zo belangrijk vindt dat je er een gedeelte van de hdd voor wil opofferen, waarom dan niet voor een écht wat veiliger methode kiezen, ic. een kleine maar degelijke externe harddisk?

Die externe disk bewaar je elders in huis zodat bij brand / waterschade, kortsluiting in je pc, deze altijd op veilige afstand van de probleembron is.
 
Laatst bewerkt:
@ Pasja. Ik wilde jou gedachte in eerste instantie niet noemen vanwege kostprijs. Gebruik je een ExterneHD dan bevelig nog steeds ook een image op de HD van de PC te hebben vanwege de restore-tijd.
Ter vergelijiking in mijn situatie: Restore van eigen HD ca 25 min en van een externe HD ca 4 uren.
Gr. Ton
 
@ Pasja. Ik wilde jou gedachte in eerste instantie niet noemen vanwege kostprijs. Gebruik je een ExterneHD dan bevelig nog steeds ook een image op de HD van de PC te hebben vanwege de restore-tijd.
Ter vergelijiking in mijn situatie: Restore van eigen HD ca 25 min en van een externe HD ca 4 uren.
Gr. Ton

Dan doe je toch iets niet goed hoor, restore vanaf externe HDD 4 uur.....
 
Ik sluit mij bij de vorige spreker aan (mrmusic)

Ik heb in april vorig jaar een overleden Raid0 disk gehad, waardoor ik mijn (image)backup moest terugzetten. Ik meende dat het ongeveer 30 tot 45 minuten duurde voordat mijn image (60 gig) vanaf de externe hdd op de nieuwe Raid0 disks was teruggeplaatst en mijn pc weer als vanouds was.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit mij bij de vorige spreker aan (Mrmusic)

Ik heb in april vorig jaar een overleden Raid0 disk gehad, waardoor ik mijn (image)backup moest terugzetten. Ik meende dat het ongeveer 30 tot 45 minuten duurde voordat mijn image vanaf de externe hdd op de nieuwe Raid0 disks was teruggeplaatst en mijn pc weer als vanouds was.

Hier dezelfde ervaringen! En met meerdere pc's ook.
 
usb

Heb je geen oude versie van USB? Moet wel versie 2.0 zijn met 480Mbits/seconde.
 
;) En zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen.
HH, vergeet even niet de strekking/advies voor de vragensteller.
Groeten, Ton
 
Werken is leuk, maar kost zo allemachtig veel vrije tijd, dat ik soms niet in staat ben om snel te reageren op berichtjes.
Alles doorlezende heeft iedereen wel een punt waarvan je kunt zeggen dat het zinvol is en aandacht behoeft.
Ik zou topicstarter de volgende retorische vraag niet willen onthouden:
áls je een backup kennelijk zo belangrijk vindt dat je er een gedeelte van de hdd voor wil opofferen, waarom dan niet voor een écht wat veiliger methode kiezen, ic. een kleine maar degelijke externe harddisk?

Die externe disk bewaar je elders in huis zodat bij brand / waterschade, kortsluiting in je pc, deze altijd op veilige afstand van de probleembron is.

Die back-up is voor mij niet belangrijk hoor.. Ik heb gewoon begrepen dat dit een goed idee is.

Zeg me maar wat ik moet doen, ik kan voor mijn part nu mijn pc weer formatteren en Windows opnieuw installeren, geen probleem hoor. Ik ben namelijk wat aan het experimenteren, nu dat ik toch van 0 ben begonnen.

Die E-partitie (BACKUP) is niet noodzakelijk, maar is 50 GB wel genoeg voor mijn C-partitie? Hier komt dan Windows op, en alle programma's (spellen ook, en die kunnen tot 6GB groot zijn..). Mijn D-partitie zal toch nooit goed gevuld geraken, want ik download niet veel muziek, alleen af en toe een filmpje.
 
Vleesie, je mag geruste je eigen grijze cellen gebruiken om te interpreteren wat er allemaal geschreven is en je eigen wensen :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan