vragen mbt ssd's

Status
Niet open voor verdere reacties.

noudi93

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Hallo iedereen,

Ik heb een paar vragen met betrekking tot ssd's die ik hier beantwoord hoop te krijgen.

1. Is sata-600 backwards compatible met sata-300 (ik heb een asus p6t-se maar wil wel alvast een sata-600 ssd halen zodat ik niet een nieuwe ssd hoef te halen als ik een andere moederbord haal)

2. Als ik windows installeer op de SSD, betekend dat dat windows de ssd ziet als primaire schijf? Want er zijn altijd van die vage programma's waarbij je niet in kunt stellen waar hij hem installeert en ik wil niet dat al die zooi op de ssd komt te staan. Hoe werkt dit precies?

3. zijn sandforce controllers echt zo slecht als gezegd word? (ik wil waarschijnlijk deze halen http://tweakers.net/pricewatch/282241/crucial-m4-ct128m4ssd2-128gb.html#tab:info) Vooral omdat iedereen zegt dat m4's goed zijn en er geen sandforce controller in zit.

alvast bedankt,

Hallo Noudi93,

Sata3 schijven zijn absoluut backwards compatible met sata2 aansluitingen. Het maakt hierbij niet ut of het een SSD of een mechanische HD is.

Waar Windows geïnstalleerd gaat worden is jouw keuze, dat geef je aan in het scherm waar je de partitiekeuzes maakt. De schijf of partitie waarop de Windows installatie zelf komt te staan wordt de c-schijf (tenminste bij Windows Vista en Windows 7, XP heeft hier een bug waardoor het wel eens fout gaat als je ook een kaartlezer hebt ingebouwd). Je kunt overigens zelf in het Windows register de plaats waar programma's standaard worden geïnstalleerd, aanpassen.

Er zijn diverse problemen geweest en nog steeds met Sandforce chips. De nieuwste chip, de SD2281, is op zich goed maar heeft een bug in de 256 bits AES encryptie. Deze wordt echter in de consumentenmarkt niet gebruikt. Als je al encryptie gebruikt is 128 bits AES voldoende en die werkt wel.
Over de Marvell controller weet ik verder niets. Wel vind ik de schrijfsnelheid erg laag naar huidige maatstaven.

PieterMS

1) SATA-600/SATA3 is backawards compatible met SATA-300, hoef je je dus geen zorgen over te maken. Mocht je een SATA-600 moederbord hebben/nemen, let dan op of de SATA-600 verzorgd wordt door een Marvell chipset. Als dat zo is, kan je beter dat moederbord niet nemen of je SSD aansluiten op de Intel SATA-300 aansluitingen.

2) Ja, windows ziet de SSD als een "normale" harde schijf, dus de installatie gaat verder hetzelfde. Voordat je Windows installeert moet je wel je SATA op AHCI modus zetten in de BIOS, dat zorgt voor heel veel betere prestaties! Verder worden de tweaks die nodig zijn binnen Windows gewoon goed gezet bij een schone installatie. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over defragmentatie e.d.

3) Sandforce SSD's zijn over het algemeen wat minder betrouwbaar (lees: hoge uitval), met uitschieter de Vertex 2 & 3 en Agility 2&3 van OCZ (hier kan je genoeg over vinden als je gewoon op internet gaat zoeken). Verder gebruikt de Sandforce controller compressie, wat op zich niet slecht is, maar de opgegeven specificaties zijn gemaakt met een benchmark die data voorschotelt die 100% te compressen is. Dit is niet realistisch voor dagelijks gebruik, en deze snelheden haal je in de praktijk dus niet.

Tot slot: de Crucial M4 en daarbij ook de Samsung 830 zijn momenteel de aanraders op vlak van betrouwbaarheid (belangrijkste naar mijn mening), snelheid en prijs. Verschil tussen de 2: de M4 is al een hele poos uit, en daar zijn vrijwel geen problemen mee geconstateerd en wordt als zeer betrouwbaar gezien. De Samsung is wat nieuwer, maar heeft als merk een hoge reputatie qua betrouwbaarheid, en heeft vooral qua schrijven wat hogere snelheden. Qua leessnelheid zijn de M4 en de 830 erg aan elkaar gewaagd!

Mijn advies is dus in ieder geval om Sandforce en tevens het merk OCZ te mijden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan