Vragen over Acces 2003 Formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

MeMz

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2007
Berichten
38
Hallo Allemaal,

Ik heb inmiddels een database opgericht waarin ik verschillende connecties en certificaten die hiervoor nodig zijn heb gevuld adhv verschillende informatiebronnen. Hierh beik ook een formulier gemaakt. Ik heb hier 2 vragen over. Ik zou graag willen dat wanneer iemand de formulier opent en naar nieuwe lege formulier gaat hier alle gegevens kan invullen. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar, ik zie dat ik geen gegevens kan invullen. Ik kan alleen bladeren door de 365 records die deze formulier telt.

Kan iemand mij hiermee helpen aub ?


Verder zou ik ook graag een zoekfunctie in deze formulier willen plaatsen. Bijvoorbeeld zoeken op connectienaam, zodat ik niet door die 365 records hoef te bladeren om de juiste te vinden.

Alvast bedankt !
 
Ik heb inmiddels een database opgericht
Dus je hebt nu een db (database) met een DB (Dagelijks Bestuur) :)
Je geeft wat weinig informatie, en ook geen voorbeeldje, en dat is jammer, want ik vermoed dat je voor het formulier een ongeschikte query hebt gemaakt. Ongeschikt, omdat de query niet geschikt is om records toe te voegen, en dan is het formulier dat automatisch ook niet, omdat de query-eigenschappen worden 'doorgegeven' aan het formulier.
Wat je tweede vraag betreft: Dat is eigenlijk een ander onderwerp, en je zou daar beter een aparte vraag voor kunnen maken naar mijn idee. Maar een tip kan ik je alvast geven: het onderwerp komt elke maand wel een paar keer voorbij, dus zoek eens in het forum! Je komt dan ook allerlei voorbeeldbestanden tegen die je kunt gebruiken. Overigens kun je, als je alleen wilt zoeken, met de Wizard simpel een keuzelijst met invoervak maken. Daarmee krijg je een keuzelijst die je prima kunt gebruiken om te zoeken. Filteren is een ander verhaal; die techniek is wat anders, en daarvoor zou je de zoeklijst moeten aanpassen. Maar dat vind je wel in het forum terug...
 
heirbij een printscreen

hahaha ja een foutje :p na een algemene vergadering is het bestuur eindelijk gevormd :p

ff ontopic weer hehe

hier een printscreen van mijn formulier ... ik heb inderdaad alleen een query gemaakt en wat de formulier eigenlijk weergeeft is de selectie uit de query begrijp ik...

wat zou ik moeten doen om hier ook de velden in deze formulieren in te kunnen vullen en dat deze dan ook automatisch inde tabellen wordt aangevuld...



form.JPG
 
Het plaatje zegt niks, want daar zie ik niet aan hoe de query is opgebouwd. En daar zit (volgens mij) de fout.
 
Ik heb de wizard formulier gebruikt, hoe zou ik je de opbouw van dit formulier kunnen showen ?
 
De wizard houdt je jammer genoeg niet tegen als je verkeerde keuzes maakt, met als gevolg een onbruikbaar formulier. Nogmaals: om echt te kunnen zien wat er aan mankeert, hebben we de db zelf nodig. Als je het plaatje goed bekijkt, dan zie je dat de knop <Nieuw record> grijs is, en dus uitgeschakeld. Daaraan kun je al gelijk zien dat er iets verkeerd zit. Maar wat, daarvoor heb ik dus meer nodig. Probeer anders de Rijbron van het formulier te posten (Die zal een tekstregel bevatten met; SELECT ..... etc).
 
Db

ik kan maar max 100 kb uploaden ?? :S het bestand is veel groter
 
Hier is de rijbron van het formulier


SELECT Tbl_externe_connectie.Ec_Id, Tbl_externe_connectie.Ec_name, Tbl_externe_connectie.Ec_ex_name, Tbl_country.Cnt_name, Tbl_department.Dp_name, tbl_network_owner.Network_owner_name, tbl_contact.Contact_name, tbl_slm.slm_name FROM tbl_slm INNER JOIN (tbl_network_owner INNER JOIN (Tbl_department INNER JOIN (Tbl_country INNER JOIN (tbl_contact INNER JOIN Tbl_externe_connectie ON tbl_contact.Contact_id=Tbl_externe_connectie.Contact_id) ON Tbl_country.Cnt_id=Tbl_externe_connectie.Cnt_id) ON Tbl_department.Dp_id=Tbl_externe_connectie.Dp_id) ON tbl_network_owner.Network_owner_id=Tbl_externe_connectie.Network_owner_id) ON tbl_slm.slm_id=Tbl_externe_connectie.Slm_id;
 
Wil je met een query records kunnen toevoegen/muteren, dan dient die query gebaseerd te zijn op één tabel, waarvan op zijn minst alle verpichte velden aanwezig zijn. Daarnaast kun je in die query aanvullende velden uit andere tabellen opnemen, mits die tabellen correct gekoppeld zijn aan de hoofdtabel. Zoals ik eerder al zei: als de query deugt, klopt het formulier ook. Als ik je query zo bekijk, dan komt alleen de tabel [Tbl_externe_connectie] enigszins in aanmerking als basistabel voor je formulier want daar zie ik drie velden terug in de query inclusief een ID veld; van de overige tabellen haal je maar één veld op. Ik kan niet beoordelen of je alle verplichte velden uit de tabel [Tbl_externe_connectie] hebt geselecteerd; drie velden lijkt mij een beetje weinig, eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt, als ik de query bekijk, dat hij niet geschikt is.

Wat betreft de db: die kun je eens proberen te comprimeren, daar wordt hij al een heel stuk kleiner van doorgaans. Bij zippen met winrar kun je een te groot bestand opsplitsen in brokken van 100kb; die zijn wel te posten.
 
sorry voor mn late reactie.. was namelijk op vakantie..

Ik voeg hierbij een klein deel van de database toe, vanwege gevoelige informatie.

Verder is er niets veranderd aan de database.. zou je voor me willen kijken hoe ik het probleem zou moeten aanpakken.

het is inderdaad gelukt om het bestand te delen in 3 stukken...
 

Bijlagen

  • DBcertificaten.part001.rar
    97,7 KB · Weergaven: 11
Zoals ik al zei in een vorige post: mijn gevoel zegt me dat je wat weinig velden hebt gekozen van [Tbl_externe_connectie]. En dat blijkt inderdaad te kloppen... Pak bijvoorbeeld het veld [Network_owner_name] uit de tabel [tbl_network_owner]. Wat doet dat in de query? (retorische vraag, want dat weet ik uiteraard wel...) Waarom zit het veld [Network_owner_id] uit de tabel [Tbl_externe_connectie] er niet in? (geen retorische vraag, want deze vraag is behoorlijk essentieel voor je probleem :) )
 
Dus begrijp ik het goed dat ik dan het formulier opnieuw moet maken met de velden die staan in de externe connecties tabel. Echter staan hier wel alleen de id's in en niet de daaraan gekoppelde namen en informatie. Krijg ik dan in de formulier niet de id's te zien ? want dat zou natuurlijk ook niet veel zeggen
 
Echter staan hier wel alleen de id's in en niet de daaraan gekoppelde namen
En dat is ook precies de bedoeling! Ja, op zich krijg je de ID's te zien, en niet de namen. Maar dat is simpel (en veel beter dan je nu doet) op te lossen door de tekstvelden om te bouwen naar Keuzevelden met invoervak. Daarmee koppel je de gegevens aan de bijbehorende tabellen, en laat je de in de brontabellen opgeslagen namen zien. Een win-win situatie dus, want je kunt geen verkeerde gegevens invoeren, en je ziet de namen i.p.v. de id's. Ik ben zo vrij geweest om je formulier alvast om te bouwen ;)
Probeer het eerst zelf, zodat je begrijpt hoe e.e.a. werkt.

Overigens is de db makkelijk in één zipje te vatten, als je hem eerst comprimaart :D
 

Bijlagen

  • DBcertificaten.zip
    74,8 KB · Weergaven: 18
Octafish,

Heel erg bedankt... het is inderdaad gelukt met hulp van jouw formulier om in ieder geval voor elkaar te krijgen dat ik nieuwe velden kan invullen en dat ik gebruik kan maken van de keuzevakken.

Dit heb ik ook geprobeerd te doen voor de subformulier die hierin hangt.. Ik heb heir een nieuwe voor gemaakt en deze toegevoegd in de hoofdformulier. Na het maken van de keuzevakken krijg ik in de keuzevakken wel nog steeds de ids te zien ip de namen en informatie die daarbij hoort.
En als ik bij het opstellen van de rijbron alleen selecteer om de namen te laten zien ipv de id's dan krijg ik in de keuze vakken wel de namen te zien, maar de ingevulde informatie wordt niet vervangen.. deze blijft op de ID staan.

Verder heb ik dus de subformulier toegevoegd in de hoofdformulier, maar als ik blader door de externe connecties formulier (de hoofdformulier) dan blijft de subformulier staan en veranderd de informatie niet mee . Heb ik dit dan niet goed gekoppeld ?

Hier een printscreen van de situatie
 

Bijlagen

  • subform.JPG
    subform.JPG
    56,5 KB · Weergaven: 39
De vraag stellen is 'm, beantwoorden :) Een hoofdformulier koppelen aan een subformulier doe je door het Sleutelveld van het hoofdformulier te koppelen aan het overeenkomende veld in dat subformulier. Die koppeling maak je op het tabblad <Gegevens>. In het voorbeeld is dat op basis van het veld [Ec_id]. Dus dat moet ten eerste wel in je subformulier zitten, en ten tweede vermoedelijk handmatig worden gekoppeld (knop met puntjes).

Je andere vraag: als je mijn voorbeeld bekijkt, zie je dat ik een query (SELECT ....) heb gemaakt voor de keuzelijsten die uit twee velden bestaat. Daarbij is het eerste veld het ID veld, en dat sla je ook op in de tabel (anders kloppen de gegevens niet). Als je dan op het tabblad <Opmaak> kijkt, zie je dat ik bij <Aantal kolommen> ook 2 gebruik (logisch.... twee velden, twee kolommen!). Daarbij is de breedte van de eerste kolom 0 cm, zodat je de tweede kolom (met de namen dus) ziet.
 
Het tweede gedeelte is me inderdaad gelukt ik krijg nu keurig de informatie te zien die ik hebben wil.... het zat hem in de kolombreedten, daar heb ik niet aan gedacht. Bedankt hiervoor..

Alleen is het me nog niet gelukt om de hoofd en subformulieren met elkaar te koppelen.. het veld Ec_id zit namelijk niet in de subformulier ... deze kan ik ook niet toevoegen omdat het ook niet voorkomt in het tabel van de subformulier..
 
?? In je eerdere voorbeeld zat-ie wel.... Je kunt, en dat is echt de enige manier, een subformulier alleen koppelen aan een hoofdformulier als je een koppelveld hebt. Oftewel: het sleutelveld (mogen er ook meer zijn) uit (de tabel of query van) het hoofdformulier moet in (de tabel of query van) het subformulier terugkomen.
 
Thanx .Dit heb ik opnieuw gedaan en nu veranderd het wel mee , dus ze zijn gekoppeld. Dit geldt tevens voor mijn 2 nieuwe subformulieren die ik heb toegevoegd. Ik zie dat ze goed zijn gekoppeld maar weer loop ik tegen een fout aan dat ik geen nieuwe records kan toevoegen in deze nieuwe subformulieren, namelijk applicaties en connecties.

Ook zie ik dat wanneer er geen applicaties behoren bij een Externe connectie ... de invulscherm van applicaties helemaal niet verschijnt.

Is het ook mogelijk dat wanneer een externe connectie meerder applicaties heeft deze allen onder elkaar te laten zien , ipv dat je erdoor heen moet bladeren met de pijltjes ?

Volgens mij heb ik nu 3 vragen gesteld , hoop dat ik je niet lastig val ik hoop dat je me kan helpen.

hierb ij een pic van de nieuwe situatie

Groeten
 

Bijlagen

  • subforms.JPG
    subforms.JPG
    59,7 KB · Weergaven: 38
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan