Vragen over geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miksel12

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2013
Hallo allemaal,

ik heb een paar vraagjes over het geheugen:
-Als je een moederbord hebt met 4 slots maar dan staat er bij dat het alleen kan met dual channel, kan hij dan 4 of max 2 geheugen modules hebben?
-Als je geheugen hebt dat een hogere clock speed heeft dan je processor aan kan, kan ie dan toch worden gebruikt(of anders laten klokken)?
-Wat wordt er bedoelt met CAS latency?

Ik hoor het graag,

Miksel12

vraag 1 : je moederbord heeft 4 channels dus kan 4 ram latjes hebben, hier bij geld dat altijd minstens 2 latjes gestoken worden. dus 4 geheugen slots en maar 3 latjes kan niet. dus 4 of 2 latjes steken.

vraag 2 : ik denk dat het mogelijk is als je het downclockt. maar dan kan je best een geuheugen met een lagere frequentie nemen.

vraag 3 :
CAS Latency is de vertraging tussen het CAS-signaal en de beschikbaarheid van geldige gegevens over de data pins (DQ). De wachttijd tussen kolom toegang (CAS) speelt dan een belangrijke rol in de prestaties van het geheugen. Hoe lager de latency, hoe beter de prestaties

Dual channel is 2, 4, 6, 8 (per 2)
Triple channel is 3, 6
Single channel is 1

Veel borden met 4 slots hebben geen tripe channel en doen met 1 en 3 als single tellen, ik raad het af als het niet ondersteund wordt.

er zijn ook nog moederborden met quad channel, en dan worden alle ram slots gebruikt, dus dan moet je in elk ram-slot hetzelfde geheugen hebben.

Wat is eigenlijk het nadeel als je 12 GB in een dual-channel bord doet? Ga je dit merken in een lagere snelheid? Werkt de XMP dan bijvoorbeeld niet meer?

en dan worden alle ram slots gebruikt, dus dan moet je in elk ram-slot hetzelfde geheugen hebben.

je moet altijd ram van dezelfde snelheid gebruiken, anders gaat het moederbord de lat met de traagste snelheid nemen.
vb: 1 lat 1333 mhz en 1 1600 mhz dan worden beide 1333 mhz genomen

Dus het komt erop neer dat als je single channel of triple channel in een dual channel moederbord plaatst je de helft van de snelheid verliest? Dan zou ik dat in ieder geval niet doen.

Bedankt voor de reacties!!

Maar als ik dus geheugen heb dat op 1866MHz werkt en een processor die max 1600MGz kan, kan dat dan niet?

De snelheid halveert niet, maar past zich aan aan de traagste.
Een of drie latje(s) kan wél in een moederbord met 4 ingangen, maar niet alle moederborden ondersteunen dit, zie de handleiding voor het desbetreffende bord voor meer!

Processor die max. aantal MHZ aankan snap ik niet echt, een processor kan (volgens mij) alle snelheden RAM gewoon aan.
Bedoel je niet de kloksnelheid van de processor zelf? Die heeft inderdaad een limiet, want als de temperatuur te hoog wordt gaat het niet goed.

neen ! als je je geheugen gaat overclocken dan komt deze zeker bove deze waarde, vb 2000mhz
als je hoger gaat moet je voltages veranderen.

KORT : dit is niet de max snelheid dat de cpu aan kan

Ik haal dit topic weer even omhoog omdat ik weer een vraagje heb, ik wil geheugen van 1866 kopen omdat het moederbord dat ik wil kopen http://www.msi.com/product/mb/Z87-G43.html dat ondersteund maar alleen als ik de processor overklok(toch?).
maar als ik hem voor het eerst opstart is de processor nog niet overklok, werkt het dan wel?

Of zeg ik nu hele domme dingen:o

Ik ga er trouwens een I5 4670k in stoppen.

Waarom zou je 1866 willen ipv bijv. 1600? Je merkt er niets van tenzij je de integrated graphics gebruikt van je processor.

Merk je er ook niets van als je hem normaal gebruikt?
Ik zou graag de 1866 willen hebben omdat ik die vrij goedkoop kan kopen, maar zou het er wel in kunnen?

Als jouw moederbord het aankan dan wel, maar als het duurder is dan 1600 is het weggegooid geld.
Wat versta jij onder normaal gebruik? Ik merk geen verschil hoor...

Games, internetten, word en dat soort dingen

Wat er wel wordt gezegd is dat 1866 alleen kan als er is geoverklokt, bedoelen ze daarmee de cpu?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan