vragen over meerdere programma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

saxxon_1

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2002
Berichten
201
Ik moet voor school een aantal vragen beantwoorden over verschillende computerprogramma's.
Aangezien ik het nogal verschrikkelijk druk heb, heb ik geen tijd om hierover informatie op te zoeken. Dus als jullie zouden willen helpen GRAAG.

1 Wat zijn de principiele verschillen tussen Photoshop, Illustrator en Quark Xpress?

2 Wat zijn de voor's en tegen's van bitmap en vector georienteerde programma's?

3 Wat zijn de verschillen tussen Photoshop en Corel Photopaint. Illustrator en Corel Draw. Quark Xpress en Pagemaker?

4 Welke kleurenmodes zijn beschikbaar en hoe verschillen zij? Wat impliceert de term kleurdiepte?

5 In welke bestandtype kan je beeld opslaan? Is ieder bestandstype toepasbaar bij elke afbeelding?
Welke instellingen brengen ze met zich mee?

6 Wat voor manieren zijn er mogelijk om een afbeelding te bewaren? Op wat voor manier beinvloedt zo'n mogelijkheid de resolutie van een afbeelding ? I.e. Schermweergave in vergelijk met printresolutie?

7 Hoe bepaalt de kleur diepte, beeld resolutie en bestandtype, de bestandsgrote?

8 Hoe bepalen bestandsgrote en de taken die uitgevoerd moeten worden, de systeemvereisten?
 
1. Photoshop is per definitie geschikt om grafisch te bewerken, dus zowel foto's als tekeningen. Illustrator is om vectortekeningen mee te maken en is totaal ongeschikt voor fotobewerking. QuarkExpress is een publischer, dus om vorm te geven, zoals op wenskaarten, tijdschriften, posters enz.

2. Vectortekeningen zijn opgebouwde uit vooraf gedefiniëerde wiskundige vormen, zoals lijnen, driehoeken, cirkels enz. Op die manier blijft een tekening altijd even scherp ongeacht zijn grootte, want alleen de losse objecten worden groter, en die zijn vooraf bekend. Als je een bitmap vergroot, dus over meer pixels verdeeld, moeten de nieuwe pixels een nieuwe kleur krijgen, en dat kan je nooit (zelfs niet met de beste anti-aliasing) even scherp krijgen als het origineel. Foto's kunnen eigenlijk nooit uit vectoren bestaan, daar zijn simpelweg teveel objecten voor. Het hangt dus af van wat je doel is welk soort programma je moet gebruiken.

3. Het enige verschil is simpelweg de fabrikant. Op die manier zijn er natuurlijk veel verschillende details, maar ze doen niet erg onder voor elkaar, alhoewel Photoshop toch als beste fotobewerkingsprogramma wordt gezien. Fabrikanten kunnen nou eenmaal geen programma's maken die heel erg op die van de concurrenten lijken, dus moeten ze wel eigen onderdelen en features bedenken. Het hangt vooral van persoonlijke voorkeur af welke je het beste kan gebruiken.

4. Kleurdiepte betekent het maximaal aantal kleuren per pixel. Kleuren worden als een binair getal opgeslagen, dus in bits. Een 8 bits pixel heeft maximaal 2^8 = 256 kleuren. In de grafische wereld wordt 24 bits (ongeveer 16,7 miljoen kleuren) als ware kleuren gezien, dus dat het oog er niet meer zou kunnen zien. Ook kan je per kleur ook andere dingen zoals een appart alpha-channel (voor transparantie) toevoegen, op die manier kan je kleurdieptes als 32 en 40 bits krijgen, maar die bevatten nooit meer dan 16,7 miljoen kleuren.

5.Overzicht:
GIF-Maximaal 256 kleuren, dus niet geschikt voor foto's. Wel voor simpele tekeningen. De scherpte gaat niet achteruit, alleen de kleuren.
JPG-Maximaal 16,7 miljoen kleuren, maakt gebruik van erg kleine details die het normale oog niet ziet minder scherp te maken en zo ruimte te besparen. Kan je erg trapsgewijs in kwaliteit instellen, hoe kleiner hoe onscherper. Maar zelfs bij een goede kwaliteit krijg je nog steeds absurd kleine bestandsgroottes, dus erg populair.
PNG-Een nieuweling, wordt gezien als algemene opvolger van GIF, JPG en TIFF. Werkt geheel zonder kwaliteitsverlies, dus de bestandsgrootte neemt niet altijd enorm af, maar soms wel voldoende om het te gebruiken.
TIFF-Geavanceerd formaat dat vooral in de professionele wereld gebruikt wordt. Vooral voor plaatjes van goede kwaliteit.
BMP-Standaard bitmap. Dus zonder compressie, dus enorme bestandsgroottes: aantal pixels * bits per pixel / 8.

6. Zie eigenlijk vraag 5. Maar printresolutie heeft te maken met dpi = dots per inch. Een afbeelding gescand op 300 dpi wordt op een 300 dpi printer zonder kwaliteitsverlies afgedrukt.

7. Enorm. Maar het hangt erg van het formaat af, vooral experimenteren brengt uitkomst.

8. Hoe groter het bestand, hoe meer systeemvereisten. De hedendaagse processoren zijn meer dan snel genoeg voor alle soorten compressie, dus het hangt het meest af van de hoeveelheid geheugen, geheugen bandbreedte (DDR-SDRAM of SDR-SDRAM) en natuurlijk de grootte en snelheid van de harde schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan